Hearing of election complaints from 31st

 
کابل (پژواک، ٦جوزا٩٣): کميسيون شکايت هاى انتخاباتی، نشست های علنی خود را به منظور بررسی شکایات نامزدان شوراهای ولایتی، به روز شنبه هفتۀ آينده(١٠ جوزا ) آغاز می کند.
مقام های این کمیسیون، از نامزدان شوراهای ولایتی در سراسر کشور، می خواهند تا اسناد و مدارکی را که می تواند شکایت های آنان را مستند بسازد، به این کمیسیون ارائه کنند.
محمد نادر محسنی منشی و سخنگوی این کمیسیون، امروز در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که بررسی های علنی آنان تا آخر هفتۀ آینده، برای مدت شش روز ادامه خواهد داشت و در این مدت به حدود سه هزار شکایت رسیدگی می کنند.
محسنی افزود که در کنار نامزدان شوراهای ولایتی، سایر علاقمندان نیز می توانند در جلسات علنی این کمیسیون اشتراک بورزند.
به گفتۀ موصوف ملاک تصمیم گیری، دفاعیات و مستنداتی است که از طرف کاندیدان، به این کمیسیون ارائه می شود.
محسنی از تمام نامزدان شاکی خواست برای اینکه شکایت های شان موجه خوانده شود، باید تمام اسناد و مدارک را با خود داشته باشند و به کمیسیون شکایت های انتخاباتی ارائه کنند.
سخنگوی این کمیسیون افزود، شکایت هايی که مستدل و مستند نباشد، نادیده گرفته می شود.
موصوف افزود: "ابلاغ ما به همه کاندیدان شوراهای ولایتی این است که برای دفاعیه ها، آمادگی لازم خود را بگیرند و در جلسات حاضر شوند و اسناد خود را ارائه بکنند."
سخنگوی کمیسیون شکایت های انتخاباتی گفت که به روز شنبۀ آینده، شکایت های نامزدان شوراهای ولایتی زون شمالغرب (سمنگان، بلخ، جوزجان، سرپُل و فاریاب) بررسی می شود و به دنبال آن، روز یکشنبه به شکایت های زون شمال شرق (بغلان، بدخشان، تخار و کندز) رسیدگی می شود.
این کمیسیون، روزهای دوشنبه و سه شنبه را به شکایت های نامزدان شوراهای ولایتی زون جنوب و جنوبغرب (کندهار، زابل، ارگان و غور)، (هرات، بادغیس، نیمرزو، فراه و هلمند) اختصاص داده است. محسنی گفت که به علت ازدیاد شکایت ها، برای این دو زون، دور روز را در نظر گرفته اند.
به اساس معلومات محسنی، کمیسیون شکایت های انتخاباتی، روز چهار شنبه را صرف بررسی شکایت های زون شرق و جنوبشرق (ننگرهار، لغمان، کنر، نورستان، پکتیکا، پکتیا و خوست) نموده و روز پنجشنبه به شکایت های زون مرکز (کابل، کاپیسا، پروان، وردک، لوگر، پنجشیر، بامیان، غزنی و دایکندی) رسیدگی می کند.
موصوف گفت که کمیسیون شکایت های انتخاباتی، تلاش می ورزد که فیصله نهایی خود را به روز ٢٢ جوزا به کمیسیون مستقل انتخابات بفرستد.
طبق جدول زمانی انتخابات، نتایج نهایی انتخابات شوراهای ولایتی، به تاریخ ١٧ جوزا بايد اعلام شود؛ اما با در نظرداشت اعلام امروز کمیسون شکایت های انتخاباتی، این کار برای چند روز به تاخیر می افتد.
پیش از این، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نیز نتایج ابتدایی انتخابات شوراهای ولایتی را با سه روز تاخیر به تاریخ ٣٠ ثور اعلام کرد.
تا هنوز مشخص نیست که نتایج نهایی انتخابات، با چند روز تاخیر اعلام خواهد شد.
سخنگوی کمیسیون شکایت های انتخاباتی، با اشاره به مبارزات انتخاباتی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، از دو نامزد پیشتاز خواست که در جریان مبارزات شان، فضای سالم رقابت را حفظ کنند و اصول و قوانین انتخاباتی را احترام نمايند.
محسنی گفت که نامزدان پیشتاز، باید همه فعالیت های خود را بر محور منافع و مصالح ملی افغانستان عیار بسازند.
دو نامزد پیشتاز داکتر عبدالله عبدالله و دوکتور اشرف غنی احمدزی، مبارزات انتخاباتی خود را به تاریخ اول جوزا آغاز کرده اند و قرار است، به روز ٢١ جوزا خاتمه يابد.
براساس تقویم انتخابات، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، به تاریخ ٢٤ جوزا برگزار می شود.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.