IECC set to submit report on complaints

 
کابل (پژواک،٢١ثور٩٣): مقام هاى کمیسیون شکایات انتخاباتی می گویند که آنان در حال تصمیم گیری در مورد شکایت های انتخاباتی می باشند و تلاش می ورزند فیصلۀ نهایی خود را فردا به کمیسیون مستقل انتخابات بفرستند.
محمد نادر محسنی منشی و سخنگوی این کمیسیون می گوید، دو روز تاخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات باعث شد که اجراات آنان نیز برای چند روز با تاخیر مواجه شود.
محسنی امروز در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت که اهمیت تامین عدالت و شفافیت در روند بررسی شکایت های انتخاباتی نسبت به زمان بندی بیشتر است.
موصوف افزود: "کار بالای نهایی سازی فیصله نهایی کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی در مورد انتخابات ریاست جمهوری جریان دارد. طی دو روز گذشته همه اسناد و دفاعیات که کاندیدان محترم طی جلسات علنی به کمیسیون شکایات انتخاباتی ارایه کرده بود، و دفاعیات که اینها داشتند را، یک به یک مورد تطبیق، بررسی و بازبینی قرار دادیم، و این روند به شدت جریان دارد."
محسنی ابراز امیدواری نمود، که این روند تا فردا خاتمه بیابد و کمیسیون شکایات انتخاباتی فیصله نهایی خود را طبق قانون به کمیسیون انتخابات بفرستد.
طبق جدول زمانی انتخابات، کمیسیون شکایات باید به روز ١٨ ثور بررسی های خود را تکمیل می نمود و فیصله نهایی خود را در اختیار کمیسیون انتخابات می گذاشت، اما اینک سه روز می گذرد، اما تا هنوز فیصله نهایی اتخاذ نشده است.
محسنی می گوید دو روز تاخیر در اعلام نتایج ابتدایی و بیشتر بودن حجم اسناد دفاعیات نامزدان، باعث شده است که کارهای آنان با تاخیر مواجه شود.
سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت که فردا تصامیم نهایی در مورد شکایت ها اتخاذ می کنند و آن را به کمیسیون انتخابات می فرستند.
محسنی گفت: "چیزی که برای کمیسیون شکایات انتخاباتی مهم است، بررسی دقیق اسناد، شواهد و دفاعیات کاندیدان محترم نسبت به شکایات درج شده است، برای ما عدالت اتنخاباتی، شفافیت و احقاق حقوق کاندیدان محترم و شهروندان عزیز افغانستان از چارچوب و ظرفیت زمانی که در غیاب کمیسیون شکایات انتخاباتی تعیین شده اهمیت اش بالاتر نیست."
محسنی افزود اگر نیاز باشد برای تامین شفافیت و عدالت هر چه بیشتر در روند انتخابات، وقت بیشتر را صرف بررسی و تصمیم گیری می کنند.
 محسنی در پاسخ به سوالی در مورد تصمیم گیری های در پشت دروازه های بسته گفت اگر تصمیم گیری ها یکایک در انظار عمومی گرفته شود نتایج نهایی انتخابات را مشخص می سازد و این امر در واقع خلاف قانون است.
در قانون انتخابات اعلام نتایج نهایی انتخابات به کمیسیون مستقل انتخابات واگذار شده است.
محسنی افزود: "اگر همه تصمیم گیری ها هم به شکل علنی صورت بگیرد، این خودش اعلان پیش از پیش نتیجه است و این را قانون اجازه نمی دهد. دوستانی که به این اعتراض می کنند لطفا بر قانون گذار ها اعتراض کنند."
بر اساس قانون انتخابات فیصلۀ کمیسیون شکایات انتخاباتی نهایی می باشد، اما با آن هم قانون در مورد این فیصله ها برای کمیسیون انتخابات حق اعتراض را محفوظ کرده است و به گفتۀ محسنی در واقع به همین دلیل فیصله آنان "قطعی نیست و چیزی قابل اعلان است که قطعی و نهایی باشد."
وی گفت اینکه قانون برای تصمیم گیری علنی امر می کند، در مواردی است که منتج به اعلام نتیجه نهایی نمی گردد و این کار را کمیسیون شکایات انتخاباتی با اتخاذ علنی تصمیم در برخی موارد انجام داده است.
وی همچنان در مورد سرنوشت آرای ٤٤٤ محل که کمیسیون انتخابات اخیر در مورد آن تصمیم اتخاذ نمود و به کمیسیون شکایات اتنخاباتی فرستاده است، گفت که در جریان اتخاذ فیصله نهایی در این مورد نیز تصمیم اتخاد می شود.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.