FEFA records 11,000 instances of anomalies

 
کابل(پژواک،٢٠حمل٩٣): گزارش نظارتى "بنياد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان"، ١١هزار مورد تخطی و ناهنجاری به شمول پُرکردن صندوق ها، راى دادن مردان بجاى زنان و راى دادن افراد زيرسن را ثبت نموده است.
درين گزارش که امروز از سوى"بنياد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان" (فيفا)، اعلام شد، آمده است که ٩٥٠٠ مشاهد انتخاباتی اين نهاد، ازاين  تخطى ها در سراسر کشور نظارت کرده اند.
فيفا ميگويد که از جملۀ ١١ هزار مورد، ٢٦٠٠ آن مواردی اند که در ظرف سه روز گذشته تحت بررسی بیشتر آنها قرار گرفته است، که به عنوان موارد تاييد شده هستند.
 براساس اين گزارش، وضعیت عمومی انتخابات خوب بوده و نسبت به دوره های گذشته، حضور مردم بخصوص زنان نه تنها در شهرها بلکه در دهات نیز پُر رنگ بود؛ اما تخطى ها، ناهنجارى ها و مشکلات درين پروسه به وضوح ديده ميشد که نگران کننده بوده است.
نادر نادری رییس بورد "فيفا"، در نشست خبرى گفت که قراربازديد ناظرين آنها، ١٤١ صندوق رايدهى توسط طرفداران برخى از نامزدها پُر شده و٩٩٨ مورد ديگر طورى بوده که افراد زير سن١٨، راى داده اند.
نادرى افزود که ٣٢٣ مورد، تهدید مستقیم مخالفان مسلح در نزديکى محلات رايدهى به ثبت رسیده و ٤٣٧ محل رایدهی دیگر، به علت تهدیدات امنیتی بسته شده بودند.
فيفا، راى دادن مردان بجاى زنان، بى کيفيت بودن رنگ، اجازه ندادن به ناظرين، کمبود اوراق رايدهى، کمپاين کردن طرفداران نامزدان درنزديکى مراکزرايدهى، باز شدن ديرتر و بسته نشدن مراکز رايدهى  در وقت معين آنرا، از تخلف و تخطى هاى ديگر عنوان نموده است.
جانداد سپین غر رييس اجرائيوى فيفا گفت که از ٥٠٧ محل رایدهی، گزارش شده که مردان در تعدادی از محلات، با استفاده از کارت زنان رای داده اند.
وى افزود که در روز انتخابات به ٢٩٨ تن از مشاهدین اجازه داخل شدن به محلات داده نشده، که بعد از تماسهای دوامدار با دفاتر کمیسیون مستقل انتخابات در مرکز و ولایات، این مشکل رفع گریده است.
سپين غر گفت که ٢٣٠٥ محل رایدهی دیرتر باز شده و١٧٢٨ محل ديگر، در وقت معين آن مسدود نگرديده است.  ٢٥٩ مورد ديگر طورى بوده که رنگ بى کيفيت در مراکز رايدهى استفاده شده است.
رييس اجرائيوى فيفا علاوه کرد: در کنار اينکه براى٢٩٨ ناظر فيفا اجازه نظارت از محلات رايدهى داده نشده، اوراق رايدهى در٧٥٩ محل کم بوده، و ٩٦٦ مورد طورى بوده که کمپاينران، در فاصله کمتر از ١٠٠ متر از محل رايدهى، کمپاين مينمودند.
اما سپين غر گفت: "ارزیابی ما نشان میدهد که حجم این تخلفات و تخطی ها در مقایسه با انتخابات گذشته، کمتر بوده است."
وی خاطرنشان کرد که فيفا چگونگی، نوعیت تخلفات و محلات آنرا به کمیسیون شکایات انتخاباتی مى سپارد که کميسيون در مورد تصیم بگیرد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.