No one can win thru fraud: IECC

 
کابل(پژواک،١٨حمل ٩٣): کميسيون مستقل شکايات انتخاباتى،به نامزدان رياست جمهورى از رسيدگى به شکايات انتخاباتى  اطمينان داده؛ اما هشدار داد که به هيچ نامزدى اجازه نخواهد داد که با تقلب به پيروزى برسد.
براساس معلومات کميسيون شکايات، تا کنون بيش از دوهزار شکايت تيليفونى و کتبى در مورد تقلب و تخلف از سوى نامزدان رياست جمهورى، شوراى ولايتى و کارمندان کميسيون درج شده است.
کميسيون، از نامزدان و مردم خواسته است که شکايات شانرا تا ساعت ١٢ امشب که آخرين مهلت است، درج کنند؛ در غير آن هيچ شکايتى درج نمى شود.
کميسيون شکايات، امروز نشستى را با معاونين نامزدان رياست جمهورى درکابل برگزارنموده و معاونين نامزدان، شکايات شانرا به کميسيون مطرح کردند.
کمبوداوراق رايدهى، پُرکارى صندوقها يکروزقبل و بعداز انتخابات، طرف بودن بعضى ناظرين وکارمندان کميسيون مستقل انتخابات، مداخله مقامات دولتى وکمپاين در زمان سکوت و روز انتخابات، از شکاياتى است که از سوى معاونين نامزدان رياست جمهورى ارائه شد.
درين نشست معاونين داکترعبدالله، زلمى رسول، گل آغا شيرزى، هدایت امین ارسلا و قطب الدين هلال شرکت داشته و از کميسيون شکايات انتخاباتى خواستند افرادى را که درپروسه انتخابات مداخله نموده و به نفع نامزد مشخص کارکرده اند، به نهادهاى عدلى وقضايى معرفى نمايند.
عبدالستار سعادت رييس کميسيون مستقل شکايات انتخاباتى گفت که بعد از بررسى تمام اسناد درخصوص اين شکايات، درحضور رسانه ها ونمايندگان نامزدان وناظرين، فيصلۀ خود را اعلام خواهندکرد.
وى در پاسخ به سوالى مبنى براينکه آيا تقلب صورت گرفته يانه؟ گفت که شکايات درمورد تقلب درانتخابات صورت گرفته؛ اما کميسيون تاکنون بررسى هاى خود را در خصوص اين اسناد آغاز نکرده است.
سعادت افزود که با توجه به اشتراک وسيع مردم، احتمالاً تقلب نسبت به انتخابات گذشته کم بوده و اميداست که ساحۀ تقلب به حدى نباشد که مشروعيت انتخابات را زيرسوال ببرد و اگر چنين تقلبى صورت گرفته باشد، کميسيون جدى است و آنرا بررسى ميکند.
وى از عدم برکنارى تعدادى از مقامات دولتى که درکمپاين هاى انتخاباتى شرکت نموده بودند، انتقاد نموده از رييس جمهور خواست تا به مسووليت تاريخى خود بپردازد وهيچنوع شکى را ايجاد نکند و اين يک فرصت خوب به رييس جمهور است که بار اول، قدرت را به شکل مسالمت آميز وشفاف به فردديگرى انتقال نمايد.
اين درحالى است که پيش ازين کميسيون شکايات، موضوع برکنارى والى پکتيا و سخنگوى وى و قوماندان امنيۀ کندهار را به علت کمپاين نمودن به يک نامزد مشخص، به کميسيون مستقل انتخابات راجع نموده؛ تا از رييس جمهور بخواهد که درين زمينه اقدام کند.
عزيز آريافر کميشنر کميسيون مستقل شکايات انتخاباتى نيز گفت: "ما وعده ميکنيم که رايى را که غيرواقعى و درهرسطحى که باشد، حساب نميکنيم وخواهش ما اين است که هرآن شکايتى که درکميسيون صورت گرفته، بايد مستند باشد."
وى علاوه کرد که به هيچ کسى اجازه نخواهندداد که براساس تقلب ودستبُرد به کرسى رياست جمهورى و يا شوراى ولايتى قرار بگيرد.
پيغمبرقُل دوغان کميشنر ديگر کميسيون، با ابراز نگرانى از موجوديت زورمندان درکشور گفت که  اگر تقلب ويا تخطى در انتخابات صورت گرفته، به هدايت خود نامزدان صورت گرفته است.
دوغان افزود: "هرکسيکه دست به تقلب زده، خيانت به يک نفر نکرده بلکه به تمام نفوس کشور خيانت کرده وميخواهندکه انتخابات را به سوى نامشروع شدن سوق بدهند؛ اما اين آرمان خود را به گورخواهندبُرد."
در نشست امروز، معاونين نامزدان رياست جمهورى خواسته شده بودند و به جمال الدين بدر نمايندۀ استاد سياف اجازۀ شرکت در نشست داده نشد.
اما وى، اين کار کميسيون را تخطى انتخاباتى و کميسيون را طرفدار حکومت خوانده، گفت: "معاونين ماميتوانستند که درين نشست شرکت کنند؛ اما قبلاً با کميسيون هماهنگ شده بود که به نمايندگى تيم انتخاباتى استاد سياف، من شرکت کنم که برايم اجازه داده نشد."
اما کميسيون شکايات تاکيد دارد که درين نشست، صرف معاونين نامزدان رياست جمهورى فرا خوانده شده بودند؛ ازهمينرو به نمايندۀ سياف اجازه شرکت داده نشده است.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.