چاپ عکس افراد معروف در کنار نامزدان، مستقل بودن شانرا زیر سوال می برد

 
کابل (پژواک، ٢٥ حوت ٩٢): برخی نامزدان شوراهای ولایتی برای کسب رای مردم، در پوسترهای تبلیغاتی شان از تصاویر برخی شخصيت هاى مطرح و با نفوذ استفاده کرده اند.
برخی مردم می گویند که استفاده از عکس های رهبران، سران اقوام و کارمندان بلندرتبۀ دولتی در پوسترهای نامزدان شورای ولایتی، می تواند در شناخت آن ها در بین مردم موثر باشد و آنان بتواند کاندید مورد نظر خود را بهتر تشخیص بدهند.
اما با آن هم، بعضی مردم انتقاد می کنند که برخی نامزدان بدون اینکه مفکورۀ این افراد در دستور کار شان باشد، با سوءاستفاده از تصاویر آنان می خواهند رای مردم و هواداران این اشخاص را به دست آورند.
کارشناسان مسايل سیاسی میگویند که برخی نامزدان شوراهای ولایتی، از تصویر اشخاص پرنفوذ استفاده سوء و یا استفادۀ ابزاری میکنند.
از نظر این کارشناسان، با آنکه چاپ عکس افراد معروف در کنار نام نامزدان شورای ولایتی، از لحاظ حقوقی کدام ممانعتی ندارد؛ اما مستقل بودن شانرا زیر سوال می برد.
جاوید کوهستانی آگاه مسایل سیاسی به آژانس خبری پژواک گفت که این نامزدان، از یک جانب که مستقل هستند و از جانب دیگر عکس چهره های معروف را با خود شان نشر و یا چاپ می کنند، احتمالاً بیشتر آسیب را به استقلاليت خودشان میرسانند.
موصوف افزود که متاسفانه رسم بر این است که یکتعداد می خواهند از نام و یا چهرۀ برخی افراد معروف، استفاده سوء و یا استفادۀ ابزاری نمایند.
کوهستانی علاوه کرد که این عمل، به یک اصول تبدیل شده است و برخی از نامزدان؛ عکس از داوود خان، محمد ظاهرشاه و غازی امان الله خان را با خود دارند.
وی افزود که عده اى از نامزدان، عکس از احمدشاه مسعود و برهان الدین ربانی را با خود دارند که این عمل شان، سود بردن ابزاری است و این نامزدان، فکر و اندیشه چنین شخصيت هاى مطرح را با خود ندارند.
اما وی علاوه کرد که بعضی چهره ها، شخصیتهای ملی مربوط به کل کشور هستند که نامزدان می توانند برای معرفی بیشتر؛ خود را با آنان به تصویر بکشند.
جاوید کوهستانی خاطرنشان ساخت که یکتعداد از نامزدانی هستند که مربوط به تنظیم، گروه یا کمپاین نیستند؛ ولی چهرۀ یکتعداد افرادی که مورد احترام شان است و می خواهند از آدرس آنها، از آن قوم، مردم، طایفۀ خونی و زبان و فرهنگ، یکتعداد رای را به دست بیاورند.
به باور وى، این مشکلات ناشی از غلط فهمی، ندانستن و نفهمیدن افراد هم در میان است که بیشتر مسایل استقلالیت را با عدم شمولیت در احزاب، چاپ و نصب عکس کاندیداها در کنار نام های شان درک کرده نمی توانند.
یونس فکور یکی دیگر از کارشنانسان مسایل سیاسی کشور گفت که این نامزدان، بخاطر کسب شهرت و کمایی رای؛ با وجود آنکه خود را مستقل می دانند؛ اما عکس های شان همراه با برخی کاندیدان ریاست جمهوری به چاپ رسیده است. 
وى از برخی قومندانان و چهره های جهادی، بدون ذکر نام گفت که آنان از پسر، برادرزاده و خویشاوندان خود که به شورای ولایتی کاندید کرده اند، در پشت سر حمایت می کنند.
موصوف افزود: "با آنکه یکتعداد این نامزدان جوان هستند؛ اما کدام فکر سیاسی که آنها را وادار به این ساخته باشد تا خود را کاندید نمایند و از طریق شورای ولایتی در سیاست افغانستان سهم بگیرند، وجود ندارد."
از نظر این کارشناسان مسایل سیاسی، از لحاظ حقوقی کدام ممانعتی ندارد؛ اما مستقل بودن این نامزدان را زیر سوال می برد.
 در همین حال، شماری از نامزدان شورای ولایتی در کابل که خود را نامزد مستقل معرفی نموده اند؛ پوسترهای تبلیغاتی خویشرا با یکی از چهره های مطرح و یا با نفوذ به چاپ رسانیده اند.
الحاج رحیم الله مجاهد در یک پوستر همراه با الله گل مجاهد از قومندانان جهادی و عضو ولسى جرگه، به مبارزات انتخاباتی پرداخته است.
به همین ترتیب، الحاج عبدالسمیع قدیر با تصویرى از داکتر عبدالله، نامزد ديگر شورای ولایتی کابل می باشد.
حاجی محمد اسماعیل سکندری یکی دیگر از نامزدان، بنر بزرگی را که دستانش در دستان داکتر عبدالله قرار دارد، به چاپ رسانده است.
سید احمد ذکی در تصویر جداگانه و در نقاط مختلف شهر، همراه با داکتر عبدالله و احمدشاه مسعود، چهرۀ خود را تبارز داده است.
محمد لایق ملکزاده نامزد جوان در تصویری همراه داکتر عبدالله و شعار "اصلاحات و همگرایی"،  (عین شعار تیم انتخاباتی داکتر عبدالله) حضور یافته است.
الحاج نثارالدین بریالی در تصویرى حین اهدای تصدیقنامه توسط برهان الدین ربانی در منطقۀ سرای شمالی و در مکان دیگر، هنگام دست دادن همراه با محمد یونس نواندیش شاروال کابل، به کارزارهای انتخاباتی پرداخته است.
محمد موسی رماد در تصویری با داکتر عبدالله، پشت یک میز نشسته و در حالت دست دادن، به انتظار رای مردم نشسته است.
از سویی هم در بخش ديگرى از شهر کابل، شماری از نامزدان شورای ولایتی، با انتخاب عکس از عبدالعلى مزارى رهبر پيشين وحدت اسلامى و محمد کريم خليلى رهبر فعلى حزب وحدت اسلامى، به این کاروان پیوسته اند.
الحاج عبدالحمید سجادی در عکسی همراه با محمد کریم خلیلی و عبدالعلی مزاری؛ شیرمحمد استوار در تصویری با دو متنفذ قومی، خود را در میان سایر نامزدان متمایز ساخته اند.
امیرخان علیا و داکتر محمد شکیب شفایی در عکسى با عبدالعلی مزاری، از دیگر نامزدان شورای ولایتی می باشند.
اما امیرخان علیا با رد اینکه از تصاویر بزرگان استفادۀ ابزاری می کند، به پژواک گفت: از آنجاییکه به "مزاری" گفته شده رهبر یک قوم است؛ اما وی فراتر از این حرفهاست که او (مزاری) می تواند، یک الگو برای تمام نسل نو باشد.
به گفتۀ موصوف، جابجایی تصویر (مزاری) را در کنار خود به حیث پدر معنوی استفاده کرده است.
وی افزود که باورمند به کارکردها، آرمانها و باورهای وی نسبت به سرنوشت جامعه می باشد و استفاده از تصویر (مزاری) را از آدرس حزب و نفوذ وی نمی داند.
فرشته صفری و مرتضی عرفانی در پوسترهای همراه با عبدالعلی مزاری، با دیگر نامزدان همگام شده اند.
اما انجنیر نورالله راسخ متفاوت، از سایر نامزدان شورای ولایتی، همراه با مایک رسانه ها، پوستری را نصب نموده است تا رای رسانه ها را به دست بیاورد.
مشعل همدرد یکتن از باشندگان خیرخانۀ شهر کابل، به پژواک گفت که تعدادی از نامزدان شورای ولایتی با استفاده از این شیوه می خواهند نشان بدهند که با آن چهره ها ربط دارند و آنان کسانی بودند که خدمت کرده اند و هدف آنان نیز خدمت است.
به باور مشعل، استفاده از تصاویر افراد با نفوذ، صد درصد آنان را زیر سوال می برد که آنان مستقل نیستند و وابسته به این کسان اند.
از ولایات کشور نیز تصاویری به ما رسیده است که شماری از نامزدان شوراهای ولایتی، با استفاده از عکس افراد تاثیرگذار، به کارزارهای انتخاباتی پرداخته اند.
شمس الله مسلمیار که خود را نامزد حزب دعوت اسلامی افغانستان در شورای ولایتی ننگرهار معرفی نموده است، عکسهايی از عبدرب الرسول سیاف و فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانوجرگه را در گوشۀ بلبورد خود قرار داده است.
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.