Polls: Faryab Kuchis feel vulnerable to Taliban

 
ميمنه (پژواک،۲۰حوت۹۲): برخی کوچی های ولايت فاریاب میگویند که به دلیل موجوديت مخالفان مسلح در ساحات زیست شان، نمیتوانند در انتخابات آینده شرکت کنند.
آنها مى افزايند که حق دارند مانند سایر اتباع کشور، ازتمام خدمات اجتماعی بهره مند شده و درتصمیم گیری های سیاسی سهم داشته باشند؛ اما درين عرصه ها با مشکلات مواجه اند.
یک نماینده کوچی ها که به علت تهديد طالبان مسلح، نخواست اسمش ذکر شود، به آژانس خبرى پژواک گفت که هشتاد در صد کوچی ها، در ساحاتی زیست مینمایند که در کنترول طالبان مسلح قرار دارد.
وی افزودکه طی سالهای گذشته از نعمت سرک، برق، آب آشامیدنی، خدمات صحی و تعلیم و تربیه بی بهره بوده اند؛ اما ناامنی ها و تسلط طالبان در محلات آنها باعث شده است که از اخذ کارت و اشتراک در انتخابات نیز محروم شوند.
اين نمايندۀ کوچى ها که باشندۀ ولسوالى شيرين تگاب است، گفت: "ما کوچى ها در کشور خود، به حيث کِلک ششم محسوب میشويم."
یکی دیگر از کوچی ها گفت که آنها در ولسوالی هاى دولت آباد، شیرین تگاب، خواجه سبزپوش، پشتونکوت، المارو قیصار سکونت دارند و دولت باید به مشکلات آنان رسیدگی نماید.
وی که باشندۀ ولسوالى المار است گفت که کوچی ها در این ولسوالی ها، علاوه بر ناامنی، به مشکلاتی مانند نبود سرک، برق، آب، علوفه حیوانی و غیرفعال بودن مکاتب نیز مواجه اند.
وى علاوه کرد که هرچند مکاتب به نام فعال است؛ اما معلم وجود ندارد و اگر هم هست، نصف معاش شانرا به طالبان میپردازند و از همینرو حاضر نمیشوند.
اما احمدالله عرب رئیس معارف فاریاب، غیرفعال بودن مکاتب و گرفتن نصف معاش معلمان از سوی طالبان را رد نموده گفت: تمام مکاتبی که در ساحات تحت کنترول طالبان قرار دارد، توسط شوراهای مردمی اداره و کنترول میشوند.
عرب افزود: "ریاست معارف، تا کنون به هیچ گروهی جزیه نداده است و اینکه معلمان بعد از گرفتن معاش، آنرا چه میکنند و به کی میدهند، مربوط به خودشان است."
رئیس معارف افزود که شوراها منحیث نهاد مردمی، بخاطریکه مکاتب مسدود نشود، مجبوراند با طرفین روابط نیک داشته باشند.
سید معصوم معصومی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات فاریاب گفت که نه تنها ساحات زیست کوچی ها نا امن است؛ بلکه این مشکلات در سایر مناطق فاریاب نیز وجود دارد.
 وى تامین امنیت مراکز رایدهی و فراهم ساختن سهولت ها برای اشتراک مردم در پروسه انتخابات را وظیفه دولت و ارگانهای امنیتی دانسته، اظهار داشت که اگر مراکز رایدهی در ساحات کوچی ها تحت تهدید امنیتی قرار دارد، آنها میتوانند در نقاط دیگر رفته رای شانرا استعمال نمایند.
رئیس کمیسیون انتخابات افزود: "مسوولان محلى، مشخص ساخته اند که در سطح فاریاب ١٤ درصد از مراکز رایدهی تحت تهدید امنیتی قرار دارد؛ اما فکر میکنم شاید این رقم در روزهای انتخابات بالا برود."
اما مل پاسوال توریالی عبدیانی قوماندان امنیه فاریاب گفت که درمجموع حدود ٢٤٠ مرکز راى دهى درين ولايت وجود دارد و آنها تلاش ميکنند که امنيت تعداد محدود مراکزى را که تحت تهديد قرار دارند، تا قبل از برگزارى انتخابات رياست جمهورى وشوراهاى ولايتى ١٦ حمل آينده تامين کنند.  
محمدالله بتاش والی فاریاب تايید کرد که بیشترین نا امنی ها در ساحات زيست کوچى ها وجود دارد.
اما وی به پژواک گفت که نیروهای امنیتی، از دو روز بدینسو عملیاتها را به منظور پاکسازی مراکز رايدهی از وجود مخالفان مسلح، در ساحات مختلف به شمول مناطق کوچى ها آغاز کرده اند، که به زودی مردم شاهد تحول مثبت خواهند بود.
 کميسيون انتخابات در فارياب ميگويد که از آغاز توزیع کارت (ماه جوزاى سالجارى) تا کنون، بيش از ١١٠ هزار تن به شمول ٣٧ درصد زنان و شمارى از کوچى ها، کارت راى دهى گرفته اند.
اين درحالى است که طالبان مسلح، یکبار دیگر با مخالفت در برابر انتخابات و برهم زدن آن، از مردم خواسته اند که درانتخابات شرکت نکنند؛ اما وزارت امور داخله، تهديدات طالبان را تبليغات دانسته و از امنيت انتخابات اطمينان داده است.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.