"جبهۀ وحدت ملى و مخالفت با پايگاه هاى خارجى" در انتخابات شرکت نميکند

 
کابل (پژواک،۲۱دلو ۹۲): "جبهۀ وحدت ملى و مخالفت با پايگاه هاى خارجى"، ضمن تاکيد بر تعيين زمان خروج نيروهاى خارجى از افغانستان، از موقف رییس جمهور کرزی مبنی بر امضا نکردن پیمان امنیتی با امریکا حمايت کرد و اعلام داشت که در انتخابات شرکت نمى کند.در قطعنامه اين جبهه که امروز منتشر شد، آمده است که انتخابات رياست جمهورى و شوراهاى ولايتى ١٦ حمل سال آينده، همه شمول نخواهد بود و موجب مصیبت های بیشتر برای افغانستان خواهد شد.
در قطعنامه آمده است: "افغانستان قبل از هرچیزی به صلح و امنیت نیاز دارد و لازم است تا قبل از اینکه به فکر انتخابات باشیم، که در نهایت به مشکلات بیشتر برای ملت ما منجر خواهد شد؛ باید به این مسله بیندیشیم که چگونه می توان راه را به سوی صلح و امنیت در افغانستان باز کرد."
این جبهه با صدور قطعنامه اى، خواهان خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان، آغاز مذاکرات با مخالفين مسلح دولت با میانجیگری اشخاص بیطرف و قابل قبول برای طرفین، و آتش بس شده است.
همچنان این جبهه خواهان ايجاد حکومت موقت متشکل از همه جهت هاى مطرح افغانستان شده و گفته است که حکومت موقت، بايد زمينه را براى انتخابات سراسرى، عادلانه، شفاف و به دور از مداخله بيگانه گان مساعد سازد.
حاجی فرید معاون اين جبهه، درنشست خبری در کابل، حضور نیروهای خارجی در افغانستان را به معنی دوام جنگ در کشور خوانده گفت: "مسوولین حکومت هم پی برده اند که حضور اين نيروها همه چیز را برهم زده است."
به گفته وی، با دوام حضور نیروهای خارجی، امنیت بیشتر خراب مى شود و تلفات افراد ملکی نیز افزایش مى يابد.
قرار اظهارات فريد؛ تنها افرادی که وابسته به امریکا اند، خواهان حضور نیروهای خارجی و دوام جنگ در افغانستان مى باشند.
موصوف، از ناتو و آیساف خواست تا زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان را تعیین کنند؛ زیرا با خروج نیروهای خارجی دروازه گفتگو و مذاکرات با مخالفين مسلح باز خواهد شد.
وحید مژده عضو رهبری این جبهه، با تاييد سخنان فريد گفت: "اگر نیروهای خارجی از افغانستان خارج نشوند؛ افغانستان به وزیرستان پاکستان مبدل خواهد شد."
موصوف تنها مذاکرات بين الافغانى را راه حل معضل افغانستان و تامين صلح در کشور دانسته افزود: "در هیچ جنگ داخلی، جناج مشخص پیروز نمى شود."
وى گفت که طالبان پاکستانى، براى گفتگوهاى صلح با حکومت آن کشور از طالبان افغانستان خواهان ميانجيگرى شده؛ اما برای مذاکرات بین الافغانی به خارجى ها نياز نمى باشد؛ زيرا در افغانستان گروه هايى وجود دارند که مى توانند مذاکرات را انجام دهند.
اما او اين گروه ها را مشخص نکرد.
حاجی فرید در خصوص امضای پیمان امنیتی با امریکا  گفت: "خدا کند که کرزی بالای موقف خود ایستاده شود."
وی بالای برخی رسانه ها انتقاد کرده گفت: "مزدوران امریکا با استفاده از رسانه ها، سروصدای فراوان به راه انداختند و طورى نشان دادند که بقای افغانستان و زندگی مردم این سرزمین، به امضای این قرارداد مربوط است؛ اما خوشبختانه رییس جمهور کرزی متوجه خطرات ناشی از امضای این قرارداد گردید و امضای انرا مربوط به تامین صلح در افغانستان دانست."
وى افزود که کرزی با مقدم ساختن تامین صلح بر امضای قرار داد امنیتی، نشان داد که خطر امضای این قرارداد را به درستی درک کرده است.
روى پيمان امنيتى، ميان مقام هاى افغان و امريکا، از حدود يک سال به اين طرف بحث ها ادامه دارد.
چندى قبل لويه جرگه مشورتى ضمن ارايه برخى پيشنهادات براى امضاى پيمان امنيتى با امريکا، از رييس جمهور خواست تا اين پيمان را امضا کند.
اما حامد کرزى رييس جمهور کشور گفته است تا زمانى که برنامه صلح به شکل عملى آغاز نشود و عمليات بر منازل مسکونى از سوى نيروهاى خارجى متوقف نگردد، اين پيمان را امضا نمى کند. 
حاجی فرید گفت که اين جبهه در انتخابات ١٣٩٣ از هيچ نامزدى حمایت نمى کند؛ زیرا به گفته وى،  انتخابات به شکل سمبولیک برگزار مى شود و دوباره تیم حاکم قدرت را به دست خواهد داشت.
وى افزود که در حال حاضر انتخابات همه شمول ممکن نمی باشد و برگزارى انتخابات در چنين شرايط جز فريب دادن ملت مفهومى ديگرى ندارد.
قرار است انتخابات رياست جمهورى و شوراهاى ولايتى، در ١٦ حمل سال ١٣٩٣ برگزار شود.
يازده تن براى رياست جمهورى و بيش از ٣٠٠٠ تن براى شوراهاى ولايتى نامزده شده و مبارزات انتخاباتى نامزدان رياست جمهورى نيز هفته گذشته آغاز شده است.
جبهه وحدت ملی؛ به هدف جلوگیری از تأسیس پایگاه‏های نظامی امریکا در افغانستان، خروج نیروهای خارجی از این کشور و تلاش برای آشتی ملی در افغانستان در سنبله ۱۳۹۰اعلام موجودیت کرد.
در این جبهه شماری از علما، قوماندانان جهادی، روشنفکران، تحلیلگران و محصلین پوهنتون های کشور حضور دارند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.