تصاویر برخى نامزدان ریاست جمهوری از سوی برخی مردم پاره میشود

 
کابل (پژواک، ١٥ دلو ٩٢): تصاویر برخی نامزدان ریاست جمهوری، بر خلاف روند معمول مبارزات آزاد انتخاباتى، در شماری از مناطق شهر کابل پاره شده و یا از بین برده می شوند.
مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری، در ١٣ دلو آغاز شد و قرار است تا دو ماه دیگر(٤٨ ساعت قبل از برگزاری انتخابات) ادامه یابد و مطابق با این روند، تصاویر این نامزدان در اندازه های مختلف در سطح شهر نصب شده است.
این افراد، اهداف خود را نيز در قالب شعارهایی در زمینه تامين صلح و بازسازی، اصلاحات، حکومتداری بهتر و مبارزه جدی با فساد اداری مطرح کرده اند.
"دیدگاه جدید و راهکار جدید"، "اصلاحات و همگرايى"، "به سوی افغانستان متحد"، "تامین امنیت، حاکمیت قانون و مبارزه با فساد اداری، از اولویت های کاری ما است"، "تداوم و اصلاح"، "رای به بلدوزر، رای به صلح و بازسازی" از جمله شعارهای نامزدان این مرحله از انتخابات ریاست جمهوری است.
اما یافت های پژواک نشان می دهد که تصاویر زلمی رسول، اشرف غنی و عبدالرب رسول سیاف پس از نصب بر جاهای مختلف شهر، پاره شده و یا از محل نصب پاک شده است.
به باور برخی از ساکنان کابل، این کارها به دلیل وجود رقابت ناسالم بین بعضی از نامزدان و یا ناخشنودی مردم از شماری از این نامزدان به دلیل نقش داشتن آنها در جنگ هاى داخلی می باشد.
فرزاد ١٤ ساله باشنده منطقۀ خیرخانۀ شهر کابل گفت که چند تن از جوانان را شب گذشته به چشم خود دیده است که تصاویر زلمی رسول را پاره کرده اند.
وی افزود: "این جوانان درحالیکه به سایر نامزدان دشنام می دادند، می گفتند نباید در این ساحه عکسی بجز از فرد مورد نظر آنها وجود داشته باشد."
بر اساس لایحه کمیسیون مستقل انتخابات، نامزدان ریاست جمهوری اجازه دارند تا اوراق تبلیغاتی و بلبوردهای خویش را در جاهای معین نصب نمایند.
الله داد، مالک یک رستورانت در یکی از محله های شهر، پاره کردن تصاویر نامزدان را عملی ناخوشایند توصیف کرده و گفت که هرنامزد حق دارد تا عکس خود را در هر جایی که مجاز باشد نصب کند.
وی افزود: "برای کسانی که می خواهند بین نامزدان تفرقه بیندازند، ما منحیث شهروند و تبعه افغانستان اجازه نمی دهیم که کسی عکس کسی را پاره کند، هیچ کس حق ندارد تصاویر نامزدان را پاره کند یا به آنها توهین کند."
محمد شریف ٢٣ سله ساکن منطقه تایمنی که محصل پوهنتون کابل است نیز گفت که همه شهروندان بايد مسووليت شهروندى خود را به جا بياورند.
به گفته وی، این کار خلاف فرهنگ شهروندى است و باید اینگونه افراد، از این کارها خودداری کنند؛ در عین حال کسانی که بادرک هستند مانع این اعمال شوند.
با وصف این، محمد شریف گفت که از نامزدان نیز می خواهد تا عکس های خود را در جاهای معین نصب کنند و از نصب آن بر روی دیوار خانه های مردم و جاهايی که به زیبایی شهر صدمه می رساند، خودداری نمایند.
این اعتراض از نخستین روزمبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری، مطرح شده است و مردم از نامزدان خواسته اند تا ضمن نصب تصاویر خود در جاهای مجاز، به حقوق همه اقشار جامعه احترام بگذارند.
نورمحمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات نیز با اشاره به این معضل گفت که این کمیسیون، پیشاپیش از همه نامزدان خواسته بود تا تصاویر خود را درهماهنگی با شاروالی، در سطح شهر نصب کنند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.