"زنان از حق راى خود بايد مسوولانه و آگاهانه استفاده نمايند"

 
کابل (پژواک،٣٠سنبله ٩٢): مدافعين حقوق زن در کشور، ازعدم آگاهى زنان از حقوق شان اظهار نگرانى نموده تاکيد ميکنند که زنان در انتخابات پيش رو، حضور فعال داشته و از حق راى خود، بايد مسوولانه و آگاهانه استفاده نمايند.
 اين مطلب در کنفرانس مشورتى که به ابتکار کميسيون مستقل حقوق بشر تحت عنوان "حق مشارکت سياسى زنان در پروسه انتخابات"، امروز در کابل با اشتراک اعضاى جامعه مدنى، فعالين حقوق زن وحقوق بشر برگزار شده بود، اظهار گرديد.
هدف اين کنفرانس؛ بررسى زمينه هاى توسعه و تقويت حق مشارکت سياسى زنان در انتخابات، تلاش در جهت فعاليت موثر زنان در انتخابات، تقويت حضور زنان درحيطۀ تصميم گيرى، تاثيرگذارى در موقعيت هاى کليدى و تعيين کننده بالاخص رياست جمهورى و پارلمان و پرداختن به مسايل زنان، خوانده شده است.
سيما سمر رييس کميسيون مستقل حقوق بشر، حضور زنان را در پروسه هاى سياسى کمرنگ خوانده از عدم آگاهى زنان از حقوق شان، ابرازنگرانى نمود.
موصوف با بيان اينکه هررژيم که در افغانستان به قدرت رسيده، باحقوق زنان تجارت و معامله نموده است افزود: "زنان بايد تعهدسياسى براى تغيير در جامعه داشته باشند وبا حضورگسترده در انتخابات پيش رو، از حق مشروع شان مسوولانه استفاده نمايند."
وى علاوه کرد: "توقع من از زنان اين است که ديگر نگذارند از نام و راى شان درانتخابات کسى استفاده کند، خودشان بصورت فزيکى حضور پيدانمايند؛ به کسيکه اعتماد دارند که ممکن است حق شان را پامال نکند، به همچو يک فرد راى بدهند."
خانم سمر در ادامۀ صحبتهايش گفت: در انتخابات هاى گذشته از حق زنان استفاده هاى سوء نموده اند و درموارد زياد، بدون اينکه زنان خود حضور فزيکى داشته باشند، از راى شان استفاده سوء صورت گرفته است.
رييس کميسيون حقوق بشرگفت: "حق زن، حقى نيست که براى ما کسى تحفه بدهد و زمانى ميتوانيم اين حق را به دست آوريم که سهم فعال در پروسه هاى ملى و سياسى داشته باشيم."
وى حضور زنان در پُست هاى دولتى را تشريفاتى وسمبوليک  عنوان نموده  افزود که بايد تلاش صورت گيرد و راه هاى دريافت گردد که اشتراک زنان در پروسه هاى ملى وسياسى، وسعت داده شود.
عزيزه مهکى رييسه موسسه حمايت از زنان واطفال افغانستان در ولايت هرات، هدف برگزارى اين کنفرانس را بيشترشدن مشارکت زنان در پروسه هاى سياسى بخصوص روند انتخابات پيش رو عنوان نموده گفت: (نقش زنان در انتخابات، ارزنده و سرنوشت ساز است؛ بايدزنان از حق راى خود مسوولانه وآگاهانه منحيث وجيبۀ خود استفاده نمايند.)
موصوف علاوه کرد که اگر زنان، در انتخابات حضور گسترده نداشته باشند، هيچگاه نميتوانند به حقوق خود دسترسى پيدانمايند.
 درعين حال، مسعوده يارى يکتن از فعالان حقوق زن، ابراز نگرانى کرد که اگر براى زنان در مورد حقوق شان آگاهى داده نشود، امکان دارد در انتخابات پيش رو، با راى شان معامله صورت گيرد.
موصوف تاکيد کرد که به زنان، منحيث انسان ونيمى از پيکر جامعه، در مورد حقوق شان آگآهى لازم داده شود و حق شان احترام گردد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.