fahim no alternative to elections

کابل (پژواک، ١٨سنبله٩٢): معاون اول رييس جمهور، از برگزارى انتخابات اطمينان داده، هشدار داد که هر برداشت ديگرى به جز انتخابات، به مردم افغانستان زهراست.
مارشال محمدقسيم فهيم، در محفلى که امروز به مناسبت "هفته شهدا”" و دوازدهمين سالروز کشته شدن احمدشاه مسعود در خيمۀ لويه جرگه در کابل داير شد، گفت که انتخابات در زمان معين آن برگزار خواهد شد و به هيچکس اجازه نخواهند داد که انتخابات را اخلال نمايد.
وى دراين محفل که رهبران سابق جهادى، احزاب سياسى و متنفذين به شمول حضرت صبغت الله مجددى، عبدالرب رسول سياف و داکتر عبدالله نيز شرکت داشت، افزود: "ما در دولت هستيم و مسووليت داريم که تاختم دوره آقاى کرزى و انجام انتخابات، آخرين تلاش خود را انجام بدهيم تا انتخابات برگزارشود."
اما مارشال فهيم هشدار داد که هرنوع برداشت و فکر ديگرى، براى مردم افغانستان زهر است و افغانستان، ديگر به گذشته برنخواهد گشت و انتخابات صورت ميگيرد.
موصوف گفت: اينکه کتله هاى سياسى به وجود مى آيند و چند گروپ همنظر يکجا ميگردند، اين در راه انتخابات، نسبت به حالت پراکندگى يک موفقيت است.
مارشال فهيم ميگويد که اگر چه شوراى عالى صلح هم وجود دارد، اما بايد يک کميته ملى تشکيل شود تا راه هاى صلح را جستجو کند.
وى گفت : (( به نظر شخصى من، نامزد آيندۀ رياست جمهورى بايد داراى سه معيار ( مسلمان بودن، جهاد کردن و افغانيت) باشد، براى نامزد بودن، فقط افغانى بودن معقول نيست، بخاطريکه ما درين راه فداکارى  نموده و شهيد داده ايم..))
معاون اول رييس جمهور تصريح کرد: "مسووليت ما دراين خلاصه نميشود که ما فقط انتخابات کرديم و دراين کشورنظام ساخته شد؛ کشور بايد به طرف سعادت برود، وحدت ملى قايم شود، جامعه مدنى ساخته شود و کشور به طرف تعالى و ترقى به پيش برود."
مارشال فهيم گفت که انتخابات درحالى پيش رو است که انتقال نظامى و امنيتى از نيروهاى خارجى و آوردن صلح در کشور نيز مهم است.
وى علاوه نمود که بعد از بيرون شدن نيروهاى خارجى، تشويش مردم در مورد ناامنى و آغاز جنگهاى داخلى، بيجا و تبليغات سوء و زهرآگين است.
معاون اول رييس جمهور گفت: "اطمينان ميدهم که نيروهاى امنيتى، آنقدر که حالا در جبهات عليه دشمن فداکارى ميکنند، در وقت جهاد نمى کردند."
 وى افزود: "اگر امريکا از افغانستان هر وقتى خارج شود و پاکستانى ها بيايند و بجنگند، ما با آنها قبلاً هم جنگيده ايم و بالاخره سقوط ميکنند؛ افغانستان کشور پاکستان نيست و کشور ما است و خارجى باشد يا نباشد، افغانستان هست."
به گفتۀ وى، طالبان در دهۀ ١٣٧٠ بخاطر حکومت کردن ساخته نشده بودند، بلکه به حيث يک مُشت مزدور گماشته شده بودند و آنها با حمايت پاکستان، ٩٥ درصد خاک افغانستان را تصرف کردند.
مارشال فهيم گفت: طالبانى که مى جنگند، اختيارش اگر به دست پاکستان و يا کشور ديگرى است، به حيث يک طرف قضيه بوده و بايد با آنها مذاکره و صلح شود و ضرورت عمده، همين صلح است.
وى افزود: "امروز که ما به طرف انتخابات ميرويم، فراموش نکنيم که يکى از ضروريات حتمى جامعه ما صلح است و اگر صلح نيايد و جنگ ادامه يابد، بالاخره دراين کشور بى ثباتى است و هرقدر که انتخابات هم صورت بگيرد و نيروهاى امنيتى امنيت را بگيرند؛ جنگ، جنگ است و بى ثباتى به وجود مى آيد و درتمام زندگى انسان اخلال به وجود مى آيد."
موصوف علاوه نمود: "صلح وقتى مى آيد که از خود بگذريم و تحمل پذيرى داشته باشيم؛ ورنه صلح امکان ندارد."
معاون اول رييس جمهور افزود که افغانستان کشورى متشکل از اقوام، جغرافيا و سليقه هاى مختلف است و هيچ کسى به تنهايى نميتواند يک نظام و يا حکومت بسازد؛ بايد نظام ملى ايجاد شود و صلح تامين گردد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.