MoI assuages IEC's concerns about security

کابل (پژواک،٧ اسد ٩٢): وزارت امور داخله، درحالى پلان تدابيرى،امنيت انتخابات را به کميسيون مستقل انتخابات سپرده است که هنوزهم پنج ولسوالى ولايات هلمند، غزنى و نورستان با تهديدات امنيتى مواجه اند.
غلام صديق صديقى سخنگوى وزارت داخله، درنشست خبرى امروز گفت که پلان امنيتى بخاطرتامين امنيت انتخابات رياست جمهورى و شوراهاى ولايتى ٢٦ حمل سال ١٣٩٣، امروز به کميسيون انتخابات سپرده شد.
وى افزود که براساس اين پلان امنيتى، به کميسيون مستقل انتخابات درمورد ٦٨٤٥مرکز که کميسيون خواستار امنيت آن گرديده بود، اطمينان داده شده است.
کميسيون مستقل انتخابات گفته است که ليست هفت هزار مرکز، مشخص شده و کميسيون آنرا شش ماه قبل به نهادهاى امنيتى سپرده است و نهادهاى امنيتى، بايد دراين مورد پلان هاى وسيع را روى دست بگيرند.
اما سخنگوى وزارت داخله، برتوانايى نيروهاى امنيتى براى تامين امنيت تمامى مراکز راى دهى درسراسرکشور تاکيد نموده گفت که نيروهاى امنيتى؛ از نگاه قدرت، کميت و تجربه، در وضعيت خوبى قرار دارند و نبايد درخصوص تامين امنيت انتخابات، نگرانى وجود داشته باشد.
صديقى در مورد تهديدات مخالفان مسلح دولت درانتخابات پيش رو گفت: "باوجوديکه در انتخابات گذشته؛ طالبان، مردم را تهديد نمودند که شرکت نکنند؛ اما با آنهم مردم به سوى انتخابات رفتند و در انتخابات آينده نيز ميليون ها تن اشتراک خواهند کرد که اين خود، ميتواند يک ضربۀ بزرگ بر طالبان باشد."
وى افزود که درانتخابات گذشته، بعضى واقعاتى وجود داشت که مردم از سوى طالبان متضرر شده بودند؛ اما در انتخابات پيش رو با توجه به حضورگستردۀ پوليس ملى و محلى حتى در روستاها ميتواند پاسخگوى اينگونه نگرانى ها باشد.
اما سخنگوى وزارت داخله، درحاليکه همکارى مردم درخصوص تامين امنيت انتخابات را مهم دانست، هشدار داد که به مخالفان مسلح دولت اجازه نخواهندداد، به افرادى که در انتخابات اشتراک ميکنند و سرنوشت سياسى خود را رقم ميزنند، آسيب برسانند.
درحالى وزارت داخله، از آمادگى براى تامين امنيت انتخابات اطمينان ميدهد که هنوزهم پنج ولسوالى در ولايات هلمند، غزنى و نورستان تحت تهديد مخالفان مسلح قرار دارد.
اما سخنگوى وزارت امورداخله ميگويد که حدود ده ماه، براى برگزارى انتخابات باقى مانده واقدامات جدى روى دست است تا تهديدات امنيتى، ازين ولسوالى ها برداشته شود.
صديقى در مورد پروسۀ ثبت نام گفت که ازجمله ٤٤١ مرکز ثبت نام که توسط کميسيون مستقل انتخابات براى وزارت داخله معلومات داده شده بود، مواد انتخاباتى به ٤٢٥ مرکز بدون هيچگونه مشکل و نگرانى انتقال داده شده است. 
مرحلۀ اول پروسۀ ثبت نام رای دهندگان انتخابات رياست جمهوری و شوراهای ولايتی، به تاريخ ٥ جوزاى سال جارى در مراکز تمام ولايات، رسماً آغاز گرديد و مرحلۀ دوم آن، به تاريخ ٥ اسد در ولسوالى ها نيز شروع شده و قراراست که در مجموع، براى چهار ميليون تن از افراد واجد شرايط راى دهى، کارت داده شود.
انتخابات رياست جمهوری و شوراهای ولايتی، به طور همزمان به تاريخ ١٦حمل ١٣٩٣ هجرى شمسى، در سراسر کشور برگزار خواهد شد.
الکساندرا تايلور معاون سخنگوی ملکی ناتو درافغانستان، دراين نشست خبرى گفت که ناتو، از روند ثبت نام رای دهندگان برای انتخابات استقبال ميکند و برای فراهم نمودن حمايت از اين روند، در صورت نياز و مبتنی بر تقاضای حکومت افغانستان، متعهد باقی ميماند.
خانم تايلور علاوه کرد: "ما از تصويب قانون انتخابات و قانون تشکيلات، وظايف و صلاحيت های کميسيون های مستقل انتخابات و کميسون مستقل شکايات انتخابات، استقبال ميکنيم."
وى افزود که اين قوانين، يک گام مهم به سوی ايجاد يک ساختار قوی انتخاباتی برای انتخابات رياست جمهوری و شوراهای ولايتی افغانستان مى باشد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.