MPs stress legal action over Kunar raid

کابل (پژواک،١٩حمل٩٢): ولسی جرگه، کشتارغیرنظامیان در ولایت کنر را به شدت محکوم کرده، خواستار پیگیرد این رویداد و محاکمۀ عاملان آن گرديد.
به گفتۀ مسوولان محلى، در حملۀ هوايى دو شب قبل آيساف در درۀ شلتن ولسوالى شيگل، ١١ کودک بين دو ماه تا هفت سال، کشته شد و شش زن زخم برداشت.
اما برخی اعضای ولسی جرگه درمجلس عمومی امروز، عاملان اين رويداد را به شدت محکوم نموده و خواهان محاکمۀ آنان گرديدند.
 آنان در واکنش به کشته شدن اين غیرنظامیان پرسيدند که چرا ساحات مسکونی و افراد ملکی، قبل ازانجام عملیات و بمباردهوایی، ازسوی نیروهای خارجی و افغان تشخیص داده نمی شوند؟
به گفتۀ اعضاى جرگه، باید قبل ازانجام اینگونه حملات، نیروهای خارجی ساحاتى را که مخالفان مسلح درآنجا پنهان شده اند، دقیق شناسایی نموده و بعداً دست به کارشوند.
شهزاده شاهد نماینده مردم کنر در ولسی جرگه، تعداد کشته شدگان این رویداد را  ١٣تن خوانده، گفت که تلفات افراد ملکی ناشی از بمباردهای هوایی، باعث تاثرعمیق ملت میگردد.
وی افزود: "دوشب قبل بازهم درمیان کشته شدگان، تعداد زیادی اطفال شامل بودند؛ چرا که درپی اینگونه حادثات، هیچ مقام ولایتی مجازات و برکنارنشده است و چرا این عملیات، زمینی نشد؟"
نظیفه ذکی نماینده کابل درولسی جرگه نیز کشته شدن غیرنظامیان در جریان حملات هوایی را محکوم کرده گفت: "قبل ازانجام این جنایت بزرگ، باید از قبل تشخیص افراد ملکی و طالبان مسلح صورت بگیرد و بعداً عملیات انجام شود."
این وکیل زن، خواستارپیگرد جدی این رويداد شده، افزود که عاملان اینگونه رویدادها، باید مجازات شوند.
میرویس یاسینی معاون اول ولسی جرگه، به کمیسیون امنیت داخلی وظیفه سپرد تا هیئتی را تعیين نموده و به ولایت کنر اعزام کند تا واقعه را ازنزدیک پیگیری نماید.
روز گذشته، رييس جمهور حامد کرزى نيز با محکوميت رويداد کنر، يک هيئت دولتى را موظف نمود که به کنر رفته و در مورد اين رويداد تحقيق کند.
اما نيروهاى آيساف ميگويند که آنان راپورهاى تلفات ملکى در ولسوالى شيگل را جدى گرفته و درين مورد، بررسى هاى خود را آغاز کرده اند.
از سوى ديگر، عبدالظاهر ولسوال شيگل ميگويد مناطق بمبارد شده، جايی بود که طالبان مسلح درآنجا جمع شده بودند و در اين حمله، خانۀ على خان قوماندان طالبان هدف قرار گرفته و وى و کودکان ديگر، به قتل رسيده اند.
اما طالبان، تنها کشته شدن شش طالب عادى را در اين رويداد پذيرفته اند.
 قابل يادآورى است که حدود دو ماه قبل نيز ١٠ تن از افراد ملکى، در بمبارد آيساف در ولايت کنر کشته شدند و بعد از آن، رييس جمهور کرزى، به نيروهاى افغان امر کرد که در جريان عمليات، از خارجى ها خواستار کمک نيروى هوايى نشوند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.