UN stresses credible poll complaints panel

کابل (پژواک، ٧ حمل٩٢): يوناما بر شفافيت، سراسرى بودن و فراهم نمودن شرايط بهتر براى برگزارى انتخابات تاکيد نموده، اعلام کرد هرنهادى که بخاطررسيدگى به شکايات انتخاباتى ايجاد ميشود، بايد مستقل باشد.
يان کوبيش نماينده خاص سرمنشى ملل متحد براى افغانستان، درنشست خبرى امروز در کابل گفت: ملل متحد که به تازگى ماموريت خود را درافغانستان براى يکسال ديگر تمديد کرده، روى سراسرى بودن و شفافيت انتخابات و پلان و تدابيربخاطرجلوگيرى از تقلب درانتخابات تاکيد میکند.
وى افزود که اين سازمان، بر تصويب دوقانون انتخابات که فعلاً در شوراى ملى افغانستان تحت بررسى است، و مساعد ساختن شرايط بهتربراى برگزارى انتخابات نيز اصرار می ورزد.
کوبيش علاوه کرد که ملل متحد، از پروسۀ انتخابات سال ٢٠١٤ حمايت ميکند؛ تاجايى که به همکارى ملل متحد درخصوص انتخابات ارتباط ميگيرد، اين کمکها و حمايت بيشتر در بخشهاى ارتقاى ظرفيت و فراهم ساختن حمايت هاى تخنيکى با کميسيون مستقل انتخابات، کمپاين آگاهى دهى براى راى دهندگان، و تدابير بخاطرجلوگيرى از تقلب درانتخابات متمرکز ميباشد.
نماينده خاص سرمنشى ملل متحد تاکيد کرد: "هرگونه ميکانيزمى که بخاطررسيدگى به شکايات ايجاد ميشود، بايد يک نهاد معتبر و مستقبل باشد و اميدوارم چهارچوب قانونى که بخاطررهبرى و يا پيشبُرد امورانتخابات ايجادميشود، اداره رسيدگى به شکايات نيزجزء آن باشد."
وى افزود که جامعۀ مدنى واحزاب سياسى، نگرانى هاى شان را درخصوص ايجاد محکمۀ خاص انتخاباتى ابراز نموده اند.
کوبيش گفت: "ما با جامعه مدنى، احزاب سياسى و ديگرنهادهايى که در روند انتخابات ذيدخل هستند، درتماس هستيم و نظريات و نگرانى هاى آنها را در خصوص برگزارى انتخابات گوش ميکنيم."
نماينده خاص ملل متحد علاوه نمود که انتخابات به رهبرى افغانها، برگزار و از سوى افغانها مديريت ميشود و ملل متحد، صرف در اين مورد مشوره هاى لازم را ميدهد.
يان کوبيش، نکتۀ مهم ديگرى را توافق روى چگونگى تمويل پروسه انتخابات بين مراجع تمويل کننده وحکومت افغانستان خوانده گفت: پولى که دونرها کمک مى کنند، بايد به شکلى به مصرف برسد که هم خواست حکومت از طريق بودجۀ ملى باشد و هم نيازمندى نهادهاى تمويل کننده بخاطر داشتن ايجاد يک ميکانيزم حسابدهى، مد نظر گرفته شود.
وى گفت که انتخابات سال ٢٠١٤، يک انتخابات مهم براى افغانستان است و مردم بايد از اين فرصت استفاده نمايند و آيندۀ شان را رقم بزنند.
به گفتۀ کوبيش، اگر مردم اين فرصت را از دست دادند، بعداً نتيجه انتخابات هرچه که بود، آنها نميتوانند شکايت نمايند؛ شرايط براى مردم ازلحاظ لوژستيکى و امنيتى مساعد خواهدشد و نبايد امنيت، بهانه قرار داده شود.
موصوف در مورد تمديد ماموريت ملل متحد که بتاريخ ١٩ مارچ سال روان ميلادى از سوى شوراى امنيت  تمديد شده است، گفت: چيزيکه در ماموريت جديد مهم است، يکى  تعهد دوامدار ملل متحد و جامعۀ جهانى بخاطرحمايت از افغانستان ميباشد و تعهد ملل متحد فراتر از زمانى است که ماموريت ملل متحد تمديد گرديده است.
يان کوبيش افزود که دربيانيۀ بانکى مون سرمنشى ملل متحد که در وقت اعلام تمديد ماموريت ارائه شد، درکنار موضوعات ديگر، روى همکارى ملل متحد در پروسۀ انتخابات آيندۀ افغانستان نيز تاکيد شده است.
سرمنشى ملل متحد، توجه قوى خود را در ارتباط به حمايت از انتخابات آيندۀ افغانستان متمرکز ساخته و اين توجه با مواضع مشخص و معيارهاى مختلف و مطابق به اصول رهنمودى است که بالاخره مشخص خواهد کرد که يوناما چه نوع همکارى دراين پروسه خواهدکرد؟
وى علاوه نمود که بانکى مون دربيانيه خود، از سخنان رييس جمهور کرزى درخصوص تصويب قانون انتخابات استقبال نموده و روى ايجاد يک ميکانيزم بيطرف براى رسيدگى به شکايات انتخاباتى و تعيين رييسى که قابل قبول و اعتماد همه طرف ها باشد در راس کميسيون مستقل انتخابات، تاکيدنموده است.
يان کوبيش گفت که در بيانيه سرمنشى ملل متحد، روى برگزارى انتخابات به شکل سراسرى ازطريق يک پروسه مشورتى جهت ايجاديک چهارچوب قانونى بخاطر چگونگى پيشبرد پروسه انتخابات و روى برگزارى انتخابات بطورشفاف نيز تاکيد شده است.
نمايندۀ خاص ملل متحد افزود که اين نظرى است که جامعۀ مدنى و احزاب سياسى افغانستان و افراد ديگرى که در پروسه انتخابات ذيدخل هستند، همواره روى آن پافشارى کرده اند.
 موصوف علاوه کرد که سرمنشى ملل متحد، به اهميت توزيع تذکرۀ الکترونيکى نيز اشاره نموده و گفته است: ايجاب ميکند که يک سلسله بهبودى ها در راستاى تثبيت هويت راى دهندگان صورت بگيرد و درعين زمان، تفکيک صلاحيت ها نيز بايد وجود داشته باشد؛ بخاطريکه اين براى همه نهادهاى ذيدخل مهم ميباشد.
وى خاطرنشان نمود که در نشست شوراى امنيت سازمان ملل متحد، روى اشتراک وسيع و معتبر راى دهندگان درانتخابات رياست جمهورى تاکيد گرديده و گفته شده که بايد انتقال رهبرى، طورى باشد که مورد پذيرش و قابل قبول همه قرار بگيرد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.