حکم رهايی زندانيان بیگناه زندان بگرام را خواهم داد

کابل (پژواک، ۱۶حوت۹۱): رييس جمهور افغانستان می گويد زندان بگرام، هفتۀ آينده به جانب افغان سپرده خواهد شد و با وجود انتقادات، حکم رهايی زندانيان بیگناه بگرام را خواهد داد.
اين مطلب را رييس جمهور کرزی، امروز در جلسه افتتاحيۀ سال سوم دورۀ ۱۶ تقنينی شورای ملی  بيان کرد.
رييس جمهور کرزی گفت که امريکايی ها قبلاً نيز از تحويلدهى زندان بگرام به افغانستان، وعده سپرده بودند؛ اما بعداً پشمان شدند.
وی افزود: "تلاش های ما درمورد سپردن زندان های افغان تحت کنترول ايالات متحدۀ امريکا، بعد از سال ها نتيجه داده و بالاخره اين انتقال، هفتۀ آينده کاملاً صورت ميگيرد؛ اگر امريکايى ها پشيمان نشوند."
کرزی گفت زمانيکه انتقال زندان بگرام به افغان ها صورت گيرد، حکم رهايی زندانيانى که بیگناه زندانی شده اند را نيز خواهد داد.
رييس جمهور افزود: "ما مى دانيم که مردم بیگناه در اين زندان زندانی اند؛ اگر هرقدر مورد انتقادهم قراربگيريم، حکم آزادی آنها را ميدهيم تا فوراً به خانه های خود بروند."
کرزی افزود: زندانيانى که قاتلين مردم افغانستان هستند، در انفجارات و حملات انتحاری دخيل اند، آنها جزای اعمال خود را خواهند ديد.
مسوولين افغان و امريکايی، در ماه حوت سال ۱۳۹۰ باهم توافق کردند که تمامی امور زندان بگرام و زندانيان افغان را به دولت افغانستان ميسپارند، که به اساس آن، امور اين زندان به تاريخ ۲۰ سنبله سال روان به جانب افغان سپرده شد؛ اما مقامات ميگويند که تاهنوز بعضی زندانيان نزد امريکايی ها باقی مانده اند.
قرار بود تمامی امور اين زندان، چند ماه قبل به افغان ها سپرده شود؛ اما امريکا از توافقی که درمورد صورت گرفته بود، سرکشی نموده و اين کار را به بهانۀ وضعيت نادرست با زندانيان افغان، متوقف کرد.
روی معلومات وزارت دفاع ملی، اکنون بيش از ۶۰۰ زندانى افغان، در زندان بگرام و توقيفخانه های نيروهای امريکايی به سرميبرند که می بايد به اساس توافق صورت گرفته، به جانب افغان سپرده می شدند.
   امريکا در جريان سفر حامدکرزی به امريکا، که در ماه جدی صورت گرفت، بار ديگر تعهد سپرد که تمامی زندانيان را به حکومت افغانستان ميسپارد؛ اما زمانيکه رييس جمهور کرزی از واشنگتن برگشت، اين کار دو باره به تعويق افتاد.
 زندان بگرام، بعد از ۲۰۰۱ توسط ايالات متحدۀ امريکا در پروان ايجاد گرديد، که شماری از مخالفين دولت در آن زندانی اند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.