کابل(پژواک، ۲۸ حمل ۹۸): یک نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری می گوید که هیچ کسی صلاحیت انحصار کردن پروسه های ملی را ندارد، اما رئیس جمهور غنی با برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح، کارزار انتخاباتی خود را پیش می برد.
عنایت الله حفیظ نامزد احتمالی ریاست جمهوری ۱۳۹۸ خورشیدی، از ولسوالی بهسود ولایت میدان وردک و از قوم هزاره می باشد، سند ماستری از بخش تجارت دارد و چندین سال مشاور وزارت ترانسپورت بوده است، با معاونت جنت خان فهیم، به حیث معاون اول و عبدالجمیل شیرانی به حیث معاون دوم وارد رقابت در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری با ۱۷ نامزد احتمالی دیگر شده است.
محمد اشرف غنی، عبدالله عبدالله، محمد حنیف اتمر، رحمت الله نبیل، زلمی رسول، نورالحق علومی، شیدا محمد ابدالی، احمد ولی مسعود، فرامرز تمنا، گلبدین حکمتیار، لطیف پدرام، حاجی محمد ابراهیم الکوزی، غلام فاروق نجرابی، محمد حکیم تورسن، سید نورالله جلیلی، محمد شهاب حکیمی، نور رحمان لیوال و عنایت الله حفیظ از جمله ۱۸ نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۶ میزان ۱۳۹۸ می باشند.
حفیظ، در یک مصاحبه اختصاصی با آژانس خبری پژواک، حکومت فعلی را در تامین صلح، امنیت، رشد اقتصادی و وحدت ملی؛ یک نظام ناکام عنوان کرده، گفت که رئیس جمهور غنی طرح های گرهگشاه یی برنجات کشور از فقر، مواد مخدر، ناامنی و اقتصادی داشت، اما در عملی کردن آن ناکام ماند.
موصوف، صلح را یک پروسه ملی و همه شمول دانسته، می گوید هر قدمی که به خاطر تامین صلح در کشور برداشته شود از آن حمایت می کند، اما هیچ نهاد و یا گروهی صلاحیت انحصار پروسه های ملی را ندارد.
وی با انتقاد از ساختار شکل گرفته کمیسیون برگزاری «لویه جرگه مشورتی صلح» خاطر نشان کرد که در انتخاب اعضای معرفی شده برای پیش­برد امور این جرگه؛ با نامزدان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، مشوره صورت نگرفته است.
او تاکید کرد که نامزدان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری به شرطی در لویه جرگه مشورتی صلح اشتراک می کنند که عضویت شورای عالی مصالحه را داشته باشند، در غیر آن صورت از شرکت در لویه جرگه مشورتی صلح ابا می ورزند.
نقد بر حکومت
حفیظ گفت که رئیس جمهوری غنی در جریان کارزارهای انتخاباتی اش طرح های جالب و سازنده یی داشت، اما به دلیل ضعف رهبری در عملی کردن آن طرح ها عاجز ماند و کشور را به قهقرا بُرد.
موصوف، با بیان این که یک رئیس جمهور باید ۹۵ درصد مهارت رهبری و ۵ درصد مهارت های مدیریتی داشته باشد، افزود: «با تاسف که رئیس جمهور غنی برعکس عمل می کند، مهارت های رهبری در وجودش نیست، در کار وزیر، والی، قوماندان امنیه وغیره مداخله می کند و همه کارها را خودش مدیریت و کنترول می کند و بالای هیچ کس اعتماد کرده نمی تواند.»
وی، از رابطه برقرار کردن رئیس جمهور غنی با قوماندان امنیه، ولسوالان و سایر افراد پائین رتبه دولتی انتقاد کرده می گوید که این عملکرد غنی سبب بروز مشکلات در امور و کاهش صلاحیت مسئولان ولایات می شود.
وی می گوید که رئیس جمهور غنی بر اداره کشور از سیستم مدیریت ذره بینی (Micro management)، استفاده می کند که کارگیری از این سیستم در اداره یک کشور اغتشاش و انارشی را به وجود می آورد، اما کدام سودی در پی ندارد.
مدیریت ذره بینی، (Micro management)، نمونه ای از ضعف مدیریتی است که مبین کنترل بیش از اندازه و غیر ضروری کارکنان توسط مدیریت و توجه شدید مدیر به جزئیات کاری است و مدیران ریزبین به دلیل غرق شدن در مسائل جزئی، توانایی تحلیل کُل سیستم و توجه به بهره وری کلی را ندارند، در واقع آنان علاوه بر این که کلیات را فدای جزئیات می ‌کنند، احترام و اعتماد زیر دستان را نیز از دست می دهند.
حفیظ، از افزایش روز افزون ناامنی ها در کشور نگرانی کرده و علاوه کرد: «روزی که رئیس جمهور غنی به کرسی ریاست جمهوری تکیه زد حدود ۷۵ درصد خاک افغانستان تحت کنترول دولت بود، اما اکنون ۵۰ درصد خاک افغانستان در کنترول دولت است.»
افزون بر این وی، رئیس جمهور غنی را در تامین امنیت و صلح در کشور ناکام خوانده، گفت: «از روزی که در کرسی نشسته یک روز ولسوالی سقوط می کند و یک روز کندک محاصره می شود و ...»
این نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، عامل اصلی ضعف و شکست نیروهای امنیتی را موجودیت فساد در نهادهای امنیتی دانسته، می گوید که قوماندان ها با اختلاس پول غذای سربازان به منظور سیاحت و خوش گذرانی به کشورهای خارجی سفر می کنند؛ اما سربازان از گرسنگی مرمی سلاح شان را به مخالفان مسلح می فروشند.
وی، با اشاره به این که ۸۰ درصد خانواده مقام های دولتی در خارج ا زکشور به سر می برند، تصریح کرد که عدم حضور خانواده های مقام های عالی رتبه دولتی در داخل کشور، ضربه بزرگ به امنیت و اقتصاد کشور زده است.
او گفت: «در صورت رسیدن به کرسی ریاست جمهوری، خانواده هیچ مقام دولتی را اجازه نمی دهم که در خارج از کشور زندگی کند، باید خانواده های مقامات در کنار شان باشند، تا به خاطر مصئونیت خانواده های شان، امنیت سایر شهروندان را نیز تامین کنند و همچنان پول خود را در داخل افغانستان به مصرف برسانند.»
موصوف افزود: «مقامات حکومت های گذشته و فعلی که در خارج از کشور زندگی دارند، مطابق به قانون بین المللی آنان را می خواهیم و در مورد پول هایی که به بیرون از کشور برده اند، مورد بازپرس قرار گیرند و به همین شیوه جلو فساد را خواهیم گرفت.»
وی تصریح کرد، در صورتی که از مبارزات انتخاباتی موفق به در آید، با همکاری و مشوره شهروندان، چالش های موجود را از بین خواهد بُرد.
سیاست داخلی و خارجی
حفیظ گفت که وابسته بودن افغانستان به بازارهای بیرونی، اختلاف دیدگاه بر خط فرضی دیورند و تقسیم حق آبه از عمده ترین مسایلی اند که سبب مداخله کشورهای ایران و پاکستان در امور داخلی افغانستان شده است.
وی، روابط نیک با کشورهای همسایه، منطقه، جهان و به خصوص ایالات متحده امریکا را مهم خوانده افزود: «بعضی اوقات زمامداران شعارهای بی جا می دهند و رابطه خود را با کشورهای همسایه و جهان خراب می کنند.»
موصوف گفت: «دوستی با امریکا برای ما واجب است و باید رابطه خود را با ایالات متحده امریکا معنی دار و مستحکم بسازیم که با وجود نداشتن قوای مسلح قوی، همسایه ها از حضور آنان (امریکا) در کنار افغانستان هراس داشته باشند.»
این نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، با اشاره به داشتن پیمان امنیتی با کشور قدرتمندی مانند ایالات متحده امریکا، خاطر نشان کرد که مطابق به پیمان، امریکا تا سال ۲۰۲۴ ملزم همکاری با حکومت افغانستان است.
او، با تاکید به تمدید پیمان امنیتی با ایالات متحده امریکا، دفاع از سرحدات و حفاظت از حریم زمینی و هوایی افغانستان را مهم عنوان کرده گفت که در این دو بخش باید همکاری لازم صورت بگیرد.
حفیظ افزود: «مسئولان نهادهای امنیتی و دفاعی کشور تاکنون پیمان امنیتی با امریکا را نخوانده اند به همین دلیل آن را جدی نمی گیرند، اگر برنده انتخابات ریاست جمهوری شدیم، آن را جدی می گیریم و باید تطبیق شود.»
پست نخست وزیری و ریاست اجرایی
حفیظ، با موجوديت پست نخست وزیری و ریاست اجرایی در تکت های انتخاباتی مخالفت کرده، گفت: «تا زمانی که مشکلات قوم­گرایی و جزیره های قدرت ایجاد شده محو نشود، موجودیت ریاست اجرایی و یا تغییر نظام ریاستی به نفع مردم نیست.»
این نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، نظام ریاستی را سزاوار وضعیت فعلی کشور عنوان کرد، اما گفت که طرفدار غیرمتمرکز شدن قدرت است و در این خصوص تلاش می کند.
وی، در پاسخ به این که در وضعیت کنونی کدام نظام سیاسی را به نفع افغانستان می داند؟ گفت که فعلاً در بیشتر کشورهای جهان نظام های ریاستی و صدارتی فعالیت می کنند و هر دو نظام مشکلات و برتری های خود را دارند.
موصوف، با اشاره به این که ایجاد نظام صدارتی و فدرالی در کشورهای پس از جنگ مثل افغانستان انارشی را به وجود می آورد، می گوید به اساس بحث های که در گذشته در درون افغانستان صورت گرفته است، نظام ریاستی بیشترین طرفدار را داشته به خاطری که شرایط بر نظام صدارتی و فدرالی آماده نیست.
حفیظ، در پاسخ به این که آیا تصمیم دارید با سایر نامزدان ریاست جمهوری ائتلاف کنید یا خیر؟ گفت که با همه نامزدان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری روابط نیک و دوستانه دارد، اما تصمیمی بر گذشتن به نفع نامزد دیگری ندارد.
نقش کشورهای خارجی در تعیین زعیم افغانستان
وی می گوید که ممکن برخی از کشورهای خارجی به خصوص امریکا به منظور مصارف هنگفت، حضور عساکر و ضربه زدن کشورهای مخالف اش، از نامزدان مشخصی حمایت کنند.
موصوف گفت که در صورت پیروزی به خاطر تحکیم پایه های حکومت و ثبات نظام روابطش را با کشورهای که همکاری های اقتصادی و امنیتی دارند مستحکم می کند.
او با اظهار تاسف گفت که در گذشته این رابطه بسیار شکننده و با مشکل مواجه بوده است.
حفیظ، در پاسخ به این که دیدگاه اش در مورد خروج نیروهای خارجی از کشور چیست؟ علاوه کرد: «خروج نیروهای خارجی به ضرر افغانستان است و ما به حضور نیروهای خارجی در کشور ضرورت داریم، تا زمانی که یک اردوی منظم دارای پشتیبانه قوای هوایی و ماشین های محاربوی مدرن نداشته باشیم، ادعای خروج نیروهای خارجی از کشور غیرعاقلانه است.»
نگرانی از مهندسی انتخابات از سوی تیم رئیس جمهور غنی
حفیظ، در پاسخ به این که اعضای فعلی کمیسیون های انتخاباتی ظرفیت و توانایی برگزاری انتخابات پیش رو را دارند یا خیر؟ گفت که در حال حاضر ساختار و سیستم منظم انتخاباتی وجود ندارد به همین دلیل اعضای کمیسیون های انتخاباتی نیاز به حمایت شهروندان و نهادهای مرتبط به انتخابات دارند.
موصوف می گوید: «اگر از پروسه ملی انتخابات حمایت صورت گیرد هیچ کس اعمال نفوذ کرده نمی تواند، ممکن تلاش بر تقلب شود، اما از آنان (رهبران حکومت) خواهش کردیم که از دخالت و دست درازی در امور کمیسیون ها خودداری کنند.»
او تصریح کرد تمامی نامزدان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری هماهنگ کار می کنند تا انتخابات شفاف، دور از اعمال نفوذ و مهندسی برگزار شود.
تفاوت حکومت وحدت ملی با دوره حامد کرزی
حفیظ می گوید: «دوره حامد کرزی یک دوره پس از جنگ بود و یکی از خوبی های حامد کرزی ملی گرایی ظاهری اش بود که به بزرگان مردم صدمه نمی رساند و احساسات مردم را جریحه دار نمی کرد.»
وی، مواد مخدر را بدتر از طالب و داعش عنوان کرده، مدعی شد که حکومت کرزی در جلوگیری از زرع و قاچاق مواد مخدر ناکام بود و این بخش را حمایت می کرد.
موصوف، با انتقاد از رهبری حکومت وحدت ملی افزود: «با تاسف آقای غنی نه تنها وحدت ملی را حفظ کرده نتوانست و بعضی بندهای که توسط رئیس جمهور افتتاح می شود، آن هم در گذشته پایه گذاری شده بود.»
به گفته او، در حال حاضر همه ساله به ارزش مليارد ها دالر آب شیرین دریاهای افغانستان به کشورهای همسایه سرازیر می شود، اما با تاسف که حکومت نتوانسته در بدل آب از کشورهای همسایه امتیاز کسب کند.
او تصریح کرد، اگر آب افغانستان مهار شود سالانه یک مقدار پول هنگفت به خزینه دولت واریز می گردد و با استفاده از آن می توان همه مشکلات موجود در کشور را حل کرد.
این نامزد ریاست جمهوری افزود: «اگر تیم ما در انتخابات ریاست جمهوری برنده شود، در نخست کوشش می کنیم که تا حدی آب را مهار کنیم و در بدل آب های باقی مانده که به کشورهای همسایه سرازیر می شود، مطابق به قانون بین الملل و بین الدول برخورد می کنیم.»