کابل(پژواک، ۱۴ حمل ۹۷): رهبری جدید کمیسیون مستقل انتخابات، از شناسایی کارمندان متهم به فساد در سطوح مختلف این نهاد خبر داده می گوید کسانی که انتخابات ولسی جرگه ۱۳۹۷ را به چالش و بحران بردند، برکنار می شوند.
در پی اعتراضات شدید از کارکرد و سوء استفاده وظیفوی اعضای پیشین کمیسیون های انتخاباتی و به بحران رفتن انتخابات ولسی جرگه میزان ۱۳۹۷، حکومت از طریق یک کمیته مشترک متشکل از نماینده گان احزاب، نهادهای مدنی مرتبط به انتخابات، حقوقدانان و اساتید پوهنتون روی طرح تعدیل قانون انتخابات کار کرد و پس از توشیح قانون انتخابات توسط رئیس جمهور محمد اشرف غنی، در (۲۳ دلو ۱۳۹۷) اعضای قبلی کمیسیون های انتخاباتی از وظایف شان برکنار و از سوی لوی څارنوالی ممنوع الخروج اعلان شدند.
در نشستی که در (۱۰ حوت ۱۳۹۷) با حضور ۱۷ تن از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود، نامزدان ریاست جمهوری به آنان رای داده و ۱۴ تن به عنوان اعضای کمیسیون های انتخاباتی برگزیده شدند.
پس از رای دهی، رئیس جمهور از میان چهارده تن از نامزدان که بیشترین آرا را به دست آورده بودند، هفت تن آن ها را به حیث اعضای کمیسیون مستقل انتخابات، پنج تن را به عنوان اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی و دو تن دیگر را به حیث رؤسای دارالانشای اين کمیسیون ها برگزيد.
با این حال، حبیب الرحمان ننگ رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات، در یک مصاحبۀ اختصاصی با آژانس خبری پژواک گفت که ضعف مدیریتی در کمیسیون های انتخاباتی مشهود بود، این پروسه از آغاز تا هنگام برگزاری انتخابات و مراحل بعدی، با مشکلات مواجه بود و حتی نتایج انتخابات مطابق تقویم در وقت معین اعلان نشد و پروسه به بن بست رفت.
موصوف افزود که در پی نگرانی ها و اعتراضات نامزدان انتخابات ولسی جرگه، احزاب سیاسی و نهادهای مدنی، حکومت در تفاهم با نماینده گان احزاب و نهادهای مدنی، در صدد سامان بخشی دوبارۀ این کمیسیون ها شد که بدون تعدیل قانون انتخابات، این امر اجرایی نبود.
وی علاوه کرد که با توجه به قانون جدید انتخابات و برای احیا و کسب اعتماد دوبارۀ جایگاه از دست رفته کمیسیون، اصلاحات جدی به میان خواهد آمد، در برابر فساد مبارزه صورت می گیرد و برای افراد «صادق و وطندوست» فرصت خدمت در این پروسه ملی داده می شود.
ننگ، خاطر نشان کرد که فساد به مانند غدۀ سرطانی در تار و پود کمیسیون ریشه دوانیده است و برای از بین بردن این بیماری مهلک، نیاز است اقدامات سخت­گیرانه و پیش­گیرانه  اتخاذ گردد.
او تصریح نمود که یکی از این اقدامات، می تواند عزل و برکناری افراد آغشته به فساد بوده باشد.
اين مقام بلند پايۀ کميسيون انتخابات، در پاسخ به اینکه افراد متهم به فساد در کدام سطح قرار دارند و تعداد شان به چند تن می رسد؟ معلومات دقیق ارائه نکرد؛ اما گفت: «این کارمندان در سطح بالا، متوسط و پائین قرار دارند و ما آن عده افراد و اشخاصی که انتخابات ولسی جرگه ۱۳۹۷ را به چالش و بحران برده و این پروسه ملی را ناکام کرده اند، را برکنار می کنیم و به هیچ وجه قرارداد آنان را تمدید نمی کنیم.»
به گفته او، به کارمندان قبلی متهم به فساد، به منظور تجدید قرارداد برگه ثبت مشخصات جهت استخدام توزیع نشده است و تصمیم بر آن شده تا به جای این اشخاص، افراد مسلکی و شایسته دیگر استخدام گردند.
سیستم بایومتریک
ننگ، با اشاره به اینکه استفاده از بایومتریک، در تعدیل قانون انتخابات جدی گرفته شده است، افزود: «همه شاهد بودند که استفاده از بایومتریک در انتخابات قبلی، ضمن اینکه کدام موثریت نداشت، بلکه مشکلات زیادی را در پی داشت.»
رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات گفت که تلاش ها جریان دارد، تا به زودی طرح جامع استفاده از دستگاه های بایومتریک به منظور برگزاری انتخابات شفاف، عادلانه و به دور از تقلبات ارائه شود.
موصوف، با اشاره به بایومتریک سازی حاضری کارمندان در کمیسیون مستقل انتخابات، گفت که کمیسیون به تازه گی حاضری کارمندان را به هدف اصلاحات اداری، اجراآت بهتر امور و شناسایی کارمندان و پابند بودن آنان، الکترونیکی ساخته است.
وی افزود که این دستگاه در هشت محل نصب گردیده و قادر به شناسایی نشان انگشت، چشم و صورت به شکل خودکار است.
او، نظارت از پروسه انتخابات را برای اعتباردهی این روند مهم عنوان کرده گفت: «از رسانه ها و نهادهای ناظر بر انتخابات می خواهیم، شایعاتی را که ذهنیت عامه را مغشوش می کند، منتشر نکنند و هر سندی را که به خاطر مستند سازی شان نیاز داشته باشند، ما آن را در اختیار شان قرار می دهیم.»
نتایج انتخابات ولسی جرگه ۱۳۹۷
ننگ، در پاسخ به اینکه آیا طولانی شدن اعلان نتایج انتخابات ولسی جرگه ولایات باقی مانده، بالای تقویم انتخابات پیش رو تاثیر نمی گذارد؟ گفت: «طولانی شدن اعلام نتایج انتخابات ولسی جرگه ولایات باقی مانده، کاملاً بالای تقسیم اوقات انتخابات پیش رو تاثیرگذار است.»
وی گفت که ازکمیسیون شکایات انتخاباتی، رسماً درخواست کرده اند که هرچه عاجل نتایج بررسی هایش را به این کمیسیون بفرستد، تا پس از تطبیق توسط کمیسیون انتخابات اعلان و انتظار مردم پایان یابد.
موصوف خاطرنشان کرد که کمیسیون شکایات انتخاباتی، تعهد سپرده که تا ۲۵ حمل، نتایج بررسی هایش از ولایات باقی مانده را به کمیسیون انتخابات می فرستد.
تاکنون، نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه ۲۶ حوزه انتخاباتی شامل لغمان، دایکندی، سمنگان، جوزجان، بامیان، پروان، ارزگان، زابل، نیمروز، کاپیسا، پنجشیر، سرپل، دایکندی، سمنگان، جوزجان، بامیان، پروان، ارزگان، زابل، فراه، غور، بلخ، پکتیکا، هرات، تخار و اهل هنود اعلان شده است و به شمول حوزه کوچی ها نتایج انتخابات ۹ ولایت دیگر اعلان نشده است.
بودجه پیشنهاد شده برای انتخابات پیش رو
ننگ گفت که برای برگزاری انتخابات پیش رو، ۱۹۲ میلیون دالر تخمین شده است؛ اما تاکنون نهایی نیست و تیم تخنیکی در این خصوص کار می کند، ممکن در بودجه تغییرات به میان آید.
وی، در پاسخ به اینکه انتخابات ۲۰۱۳ مبلغ ۱۲۷ میلیون دالر هزینه برداشته بود، با درنظرداشت این رقم، تخمین ۱۹۲ میلیون هزینه بر انتخابات پیش رو، یک رقم درشت نیست؟ گفت: «تفاوت در این است که در سال ۲۰۱۳ دو انتخابات بود؛ اما اکنون چهار انتخابات در پیش رو داریم که به بودجۀ بیش تر نیاز است.»
رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات، با اشاره به تقویم انتخابات پیش رو گفت که روی تقویم برگزاری انتخابات، کار جریان دارد و مطابق به قانون ۱۲۰ روز قبل از برگزاری انتخابات اعلان می شود.
در ماده ۷۱ قانون انتخابات آمده است که کمیسیون، تاریخ برگزاری انتخابات را حداقل (۱۸۰) روز قبل از روز انتخابات، اعلام می نماید. برگزاری انتخابات فرعی از این امر مستثنی است. همچنان در این ماده آمده است که کمیسیون مستقل انتخابات، تقویم انتخابات را حداقل (۱۲۰) روز قبل از روز انتخابات نشر می نماید.
استقلالیت کمیسیون مستقل انتخابات
ننگ، با اشاره به استقلالیت اعضای کمیسیون مستقل انتخابات گفت: «به مردم افغانستان به جرئت گفته می توانم که در مدت یک ماه گذشته، از سوی ارگ، سپیدار و سایر سیاسیون هیچ نوع فشار، فرمایش و مداخله صورت نگرفته است و ما مطابق به قانون وظایف خود را پیش می بریم.»
موصوف، به شهروندان اطمینان داده گفت که اگر در این کرسی، یک روز باقی بماند و یا ده سال، وظایف را مطابق به قانون و استقلالیت کامل به پیش می برد تا یک انتخابات شفاف و قابل قبول برای مردم برگزار گردد.
او تصریح کرد: «از طرف دارالانشا اخطار است که نه فساد می کنم، نه فاسد را اجازه می دهم و هیچ وقت فساد را تحمل کرده نمی توانم و با این شعار، آبرومندانه وظایف خود را انجام می دهم.»