نيلی(پژواک ٨دلو٩٢) : دایکندی یکی از ولایات نوتاسیس بوده و تا هنوز برای کشف معادن آن سروی تخصصی صورت نگرفته ، اما سروی محلی نشان ميدهد که درين ولايت معادن مس به شکل وافر وجود دارد.
دايکندى از جملۀ مناطق مرکزى کشوربوده و قبلاً يکى از ولسوالى هاى ولايت ارزگان بود و در سال ١٣٨٤ به ولايت ارتقا يافته است.
در این ولایت ریاست معدن وجود ندارد وبه تازگی تشکیلات آن منظور شده ، اما تا حال به  فعالیت آغاز نکرده است.
عمده ترين معدن مس در ولسوالى اشترلى وجود دارد و مسوولان محلى  به این باور اند که  اگر از ذخایر تازه  کشف شده مس تثبیت درست صورت بگیرد، ارزش آن به  میلیارد ها دالر خواهد رسید.
نمایندگان مردم دایکندی، اين ولايت را سرشار از معادن به شمول معدن مس وسروی و استخراج آن را به نفع مردم ودولت  دانسته ،خواهان سروی هرچه زود تر اين معادن هستند.
آنان ميگويند که شناسايی، استخراج وبهره برداری از این منابع زیرزمینی  باعث رشد اقتصادی واشتغال زايى  برای مردم مى شود، اما تا هنوز هیچ کاری در بخش معادن صورت نگرفته است.
به گفتۀ آنان طبق گفته های محلی وبعضی از سروی های ابتدائى که در ولسوالى اشترلی صورت گرفته گفته میشود که این معدن برابر مس عینک لوگر میباشد .
معدن مس عينک ولايت لوگر در حدود چهار ميليون تُن و اندازه مس درين معدن از 1,2 تا 1,5 درصد محاسبه شده است. مقدار ذخاير پيش بينى شده مس در عينک لوگر اضافه از شش ميليون تن تخمين زده ميشود.
افغانستان، اولين قرارداد عمدۀ معادن در مورد استخراج معدن مس در منطقۀ عينک لوگر را، با شركت چينايى زير نام گروپ شركت متالوژى چين و مس جيانگزى، به تاريخ ٢٥ مى سال  ٢٠٠٨ امضا كرد.
اين درحالى است که وزارت معادن سه معدن بزرگ جدید آهن، مس وزغال سنگ دربامیان و دایکندی را تثبيت نموده است.
انجنیرابراهیم عادل وزیر پیشین معادن که در سال ١٣٨٩ با تیمى از متخصصین داخلی وخارجی به دایکندی سفر نمود،از کشف معدن مس درمنطقه سرخ قول ولسوالی اشترلی خبر داده،گفته بود که بررسی وزارت معادن بر اساس معلومات مردم محل واحتمالات مبنی بر موجودیت معادن در مناطق مذکور انجام شد که نتایج آن دور از انتظار نبود.
به گفتۀ وى در دایکندی ذخایر تازه مس کشف شده که اگر تثبیت درست صورت بگیرد ارزش آن به حدود ٣٠٠  میلیارد دالر خواهد رسید.
وزير سابق معادن افزوده بود که مردم می توانند برای صدها سال از این معادن استفاده نمایند، واستخراج آنرا عاید برحدود یک میلیارد دالر برای دولت خوانده بود .
خواص فلزات به شمول مس از لحاظ اقتصادى ارزش به سزايى دارد و از آن در موارد مختلف استفاده به عمل مى آيد.
فلزات  مانند: مس، نقره و المونيم قدرت انتقال برق و حرارت را دارند. بعضى فلزات ميل تركيبى با فلزات ديگر را دارند؛ بطور مثال از مخلوط نمودن دو فلزى جست و مس برنج ميسازند كه از آن در ساختن ظروف برنجى، سماوار، آفتابه و لگن و دستگير دروازه كار ميگيرند.
از اينرو فلزات از اهميت خاص برخوردار بوده از آن در ساختن دروازه، چپركت، ميز و چوكى، پرزه ها و ماشين آلات، اعمار فابريكه ها وساختن ظروف استفاده ميشود.
از سويى هم مسوولان ریاست اقتصاد دايکندى مى گويند که معادن آهن ، سرب و ذخایر سنگهای قیمتی مانند یاقوت، سنگ مرمر، رخام و شاه مقصود ، گچ  و زغال سنگ در ولسوالی های میرامور و کجران و نيلى مرکز اين ولايت نيز وجود دارد .
اما به علت نبود برنامه مشخص وسروی نشدن آن از مقدار ونوعیت این معادن تا هنوز معلومات در دسترس نیست.
مردم در ولسوالى اشترلى صرف از يکنوع سنگ که بنام شاه مقصود ياد ميشود، تسبيح زيبا مى سازند و آنرا عرضه ميکنند، اما از ساير سنگ هاى قيمتى تا هنوز استفاده صورت نگرفته است.