Kandahar City needs 300-km roads: mayor

 
 کندهار (پژواک ٣٠ سرطان ٩٢): شاروال کندهار ميگويد گرچه در سال گذشته و جارى ٤٠ کيلومتر سرک در شهر قندهار را به شکل اساسى قيرريزى کرده؛ اما اين شهر به ٣٠٠ کيلومتر سرک قيرريزى شده، ضرورت دارد.
 محمدعمرعمر شاروال کندهار، در مصاحبۀ خاص با آژانس خبرى پژواک گفت که اخيراً نفوس شهر کندهار به ١،٥ميليون تن رسیده و همچنان ناحيه ها نيز از ١٠به ١٥ناحیه افزایش یافته است.
 وى افزود که نفوس کندهار نـسبت به گذشته افزايش يافته، و اين افزايش در تعيين حدود شهر، يک مشکل جدى را به ميان آورده؛ اما براین مشکل کار جريان دارد و به زودى حدود شهر تعيين خواهد شد.
 وى گفت: قرار است که امسال شاروالى کندهار، يک ميليارد افغانى عوايد به دست آورد؛ اما نسبت به نفوس کندهار بسیار کم است، که آنها با این بودجه، به این تعداد نفوس خدمات کافی ارائه کنند.
 شاروال گفت که اين عوايد، نسبت به ١٢-١٣ سال پيش، پول زيادى است که شاروالى کندهار از بابت صفايى، تکس و ديگر ماليات به دست مى آورد.
 به گفتۀ وى، شاروالى کندهار در سال ١٣٩١شمسى، به ارزش ٣صد مليون افغانى پروژه ها را تطبيق کرده است، که در آن ٢٥کيلومتر سرکهاى قيرريزى شده، پیاده روها و پلچکها شامل بود.
 وى افزود که درشش ماه اول سال ١٣٩٢خورشيدى، در همچو پروژه ها ١٩٧ميليون افغانى را به مصرف رسانده، که درآن قيرريزى ١٥ کيلومتر سرکهای داخل شهر نيز شامل است.
 عمر در بخش جمع آورى مالیات گفت: شاروالى در اين بخش، دچار مشکلات است و دليل آن، عدم همکارى مردم، دواير دولتى و پوليس مى باشد.
 شاروال، یک تعداد دواير دولتى را نيز به عدم همکارى متهم کرد و گفت که رياست گمرک کندهار، ١٨ميليون افغانى از شاروالى قرضدار است.
 وى همچنان اعمار تعمیرات خودسرانه در شهر کندهار را یکی از مشکلات خواند و افزود: شماری از افراد زورمند که ميخواهند مقررات شاروالى را تطبيق نکنند، از طرف شب کارهاى ساختمانى خود را به پيش مى برند.
 وى گفت: قبلاً مراکز تجارتى، مارکيت ها و تعميراتى که در کندهار ساخته شده، در آن پارکينگ، ساحه سبز و تشنابها در نظر گرفته نشده؛ اما شاروالى از ٣سال به این طرف در اين بخش کار جدى را روى دست گرفته و تا اين شرايط در کدام تعمير در نظر گرفته نشده باشد، اجازۀ کار برايش داده نميشود.
 وى، غصب زمين را يک مشکل جدى در کندهار خواند و گفت که زورمندان، حالا نيز با چل و نيرنگ، زمين هاى دولتى را غصب مى کنند؛ ولى آنان براى جلوگيرى از اينگونه اعمال، اقدامات جدى را روى دست گرفته اند.
 وى گفت: در شش ماه سال جارى، بیش از پنجهزار جريب زمين غصب شده را از چنگ غاصبین رها کرده و اين سلسله ادامه دارد.
 وى همچنان خبر داد که لیست ٢٠٠ تن ازغاصبین زمين اين ولايت را آماده کرده و به مقصد افشاء به رئيس جمهور فرستاده است.
 شاروال در بار پرسونل و کارهاى خدماتى گفت که ٩٠ فيصد پرسونل کارمندان و کارگران را تکمیل نموده، که اکثر آنها جوانان با سواداند.
 عمر، به منظور سرعت بخشيدن کارهاى خدماتى در تعمير شاروالى، از افتتاح يک مرکز معلوماتى نيز خبر داد، که به روى مراجعين باز و شامل سيستم کاونټر خواهد بود؛ تمامی مامورین ادارات شاروالی، تنظيف، ناحيه ها، املاک، و انجنيرى در آن برای ارائه خدمات به مردم مصروف کار خواهند بود و فايلهاى مربوط در آن نگهداری خواهند شد.
 وى گفت که تمامی خدمات، در همین یک محل اجرا خواهد شد و مردم از سرگردانی خلاص خواهند شد، که از این طریق از فساد و مصرف نمودن وقت بیجا نیز جلوگیری خواهد شد.
 شاروال گفت که کار ساختمانى اين تعمير، ٤٩ فيصد تکميل شده و تا دو ماه آينده به بهره بردارى سپرده خواهد شد.