کندهار(پژواک، ٨ ٢جوزا٩٢):مسوولين امنيتى کندهار مى گويندکه وضعيت امنيتى اين ولايت بهترگرديده ، ١٧ ولسوالى اين ولايت تحت حاکميت دولت آمده و راه هاى مواصلاتى اکثريت ولسوالى ها باز و جلوى فعاليت هاى مخالفين مسلح علاوه بر شهر در ولسوالى ها نيز توسط پوليس محلى گرفته شده است .
مل پاسوال عبدالرازق قوماندان امنيه کندهار مى گويد، اصلاحات در صفوف پوليس ملى ، ايجاد پوليس محلى در ولسوالى ها و همکارى مردم چيزى هاى است که از اثر آن وضعيت امنيتى اين ولايت نسبت به سابق خوب شده است .
 وى مى افزايد که اکنون ١٧ ولسوالى کندهار تحت حاکميت دولت قرار دارد؛ اما قبل از اين مخالفين مسلح در برخى از ولسوالى ها به شکل وسيع فعاليت داشتند که اکنون کمتر شده و همچنان يک تعداد از ولسوالى ها چون غورک و ميانشين براى چند سال پى در پى  درحاکميت طالبان قرار داشت .
وى گفت که يک تعداد ولسوالى هاى ديگر اين ولايت دو سال قبل به اساس يک پلان تدابيرى همکارى در جريان عمليات از تسلط مخالفين مسلح بر آمد و کارهاى حکومتدارى، انکشاف و امنيت در آن آغاز گرديده است .
وى مى گويد که نيروى پوليس محلى در اکثريت ولسوالى فعال گرديده و مخالفين مسلح از قريه هاى خود اخراج کردند .
 به گفتۀ موصوف، تشکيلات پوليس محلى در اکثريت ولسوالى تکميل گرديده واکنون مثل پوليس ملى با اسلحه ، امتيازات و امکانات ديگر مجهز است و توانايى اين را دارد که در مناطق خود از فعاليت هاى مخالفين مسلح جلوگيرى نمايد .
 به گفتۀ وى، اکنون دوره آموزشى پوليس محلى در ولسوالى هاى پنجوايى ، ارغنداب ، شاوليکوت و معروف تکميل گرديده و در نظر است که اين نيرو در ولسوالى هاى ديگر نيز تريبه گردد و باعث بهبود در وضعيت امنيتى تمامى ولايت خواهد شد.
قوماندان امنيه همچنان گفت که اکنون نيروهاى خارجى از اکثريت ولسوالى ها خارج گرديده و از برخى ولسوالى هاى ديگر درحال خروج است که نيروهاى افغان جانشين آن خواهد شد .
به گفتۀ موصوف، هم اکنون امنيت ٩٠ درصد مناطق کندهار توسط نيروهاى افغان تامين گرديده است .
 وى مى گويد که هنوز هم براى تامين امنيت بهتر کندهار کار مى نمايد ؛ اما سرحد طويل و باز با کشور پاکستان، اولين مشکل بزرگ در اين راستا ميباشد .
منبع افزود که رفت آمد ميليون ها افغان مهاجر در پاکستان از طريق سپين بولدک باعث شده که مخالفين مسلح بسيار به اسانى از خط ديورند رفت آمد نمايند .
به گفتۀ موصوف، تا ١٥ هزار افغان همه روزه از اين راه رفت آمد دارد که شناخت آنها برايشان مشکل است .
قوماندان امنيه تاکيد دارد که اگر تمام سرحدات کشور تامين نگردد؛ پس هيچوقت عمليات ضد مخالفين و فعاليت هاى ديگر موفق نخواهد شد ، اگر يک ولايت هم سرحد باز داشته باشد ، پس براى اکمالات مخالفين کافى است .
موصوف همچنان گفت که علاوه بر تلاش هاى ديگر سلسله اصلاحات در پوليس به هدف تامين امنيت منطين براى مردم آغاز کرده است.
وى افزود که ٨٠ افسر پوليس و ساتنمن به اتهام اذيت مردم و فساد در جريان يک سال گذشته از وظايف برطرف و به ادارات عدلى و قضايى معرف گرده است .
 به گفتۀ وى، پوليس آغشته درفساد ، قوماندان هاى امنيه ولسولاى ها و آمرين حوزه هاى شهرى در جستجو مفاد شخصى خود و با مردم مشکلات ايجاد ميکردند و در بين آنها يکتعداد آنها کمک کنندگان  مخالفين مسلح نيز بودند .
 قوماندان امنيه تاکيد دارد که اگر اين قوماندان ها از وظايف شان برطرف نمى شدند، پس مثل سابق باعث جور مردم ، جرايم جنايى در اين ولايت ، زور و ظلم زورمندان ، قانون شکنى و مشکلات امنيتى مى شدند .
پوهنوال داکتر توريالى ويسا والى کندهار نيز وضعيت امنيتى کندهار نسبت به سابق قابل اطمنان خواند و مى گويد که اکنون تعداد کافى نيروهاى امنيتى در اين ولايت وجود دارد که کاملاً مجهز و همکارى مردم  ملکى با خود دارد .
 وى به پژواک گفت که به نيروهاى امنيتى توصيه کرده که آنها بايد در وضعيت متجاوز باشد، منابع خود با يک ديگر شريک و از فعاليت هاى مخالفين مسلح جلوگيرى نمايند.
آمر امنيت ولايت کندهار مى گويد که تلاش هاى آنها به هدف تحکيم امنيت و پايين نمودن سطح رويداد هاى جنايى جريان دارد و به مجرمين اجازه نمى دهد ، تا زنده گى فردى مردم را تهديد نمايند .
 وى مى گويد که ١٠ فرد دخيل در جرايم جنايى چون قتل ، سرقط  و اعمال غيرقانونى به شکل هفته وار دستگير مى نمايد .
به گفتۀ موصوف،  سطح جرايم جنايى نسبت به قبل در نتيجه فعاليت هاى وسيع و تلاش هاى پوليس پايين شده است .
 از سوى ديگر، شمارى از باشندگان کندهار مى گويد ، هر چند وضعيت امنيتى کندهار نسبت به چند سال گذشته قابل مقايسه نيست و بهتر گرديده ؛ اما اخيراً فعاليت هاى مخالفين مسلح در بعضى از ولسوالى ها به علت گرم شدن هوا و رخصتى مدارس دينى پاکستان بيشتر گرديده است .
 حاجى فضل محمد اسحاقزى ولسوال پنجوايى اين ولايت مى گويد که اخيراً ده ها تن مخالفين مسلح وارد اين ولسولى شده و قريه هاى که مردم آن عليه مخالفين مسلح قيام کرده ، مورد حملات مسلحانه قرار ميگيرد .
وى به آژانس خبرى پژواک گفت که فعاليت هاى مخالفين مسلح که تازه وارد اين ولسوالى گرديدند، در مناطق تلوکان، موشان ، سپيروان، زنگ آباد و مناطق ديگر آغاز شده است .
 به گفتۀ وى، هر چند پوليس محلى و نيروهاى ملى موجود اين ولسوالى توان مقابله و رويارويى با طالبان مسلح دارد ؛ اما شمارى از ولسوالى ها به هدف بهتر شدن وضعيت امنيتى به عملیات نظامى اضطرارى نياز دارد .
حاجى آغا لالى عضوى شورا ولايتى کندهار و متنفذ قومى ولسوالى پنجوايى نيز ميگويد که در مجموع وضعيت امنيتى کندهار بهتر گرديده ؛ اما اخيراً فعاليت هاى مخالفين مسلح در برخى از مناطق محسوس ميشود .
 اما وى ميگويد که اين فعاليت ها به اندازه نيست که چند سال قبل در ولسوالى هاى پنجوايى ،ژيړى و برخى ولسوالى هاى ديگر با داشتن مراکز ثابت موجود بود .
وى به طور مثال از ولسوالى پنجوايى نام برد ، که مخالفين مسلح بار ديگر در منطقه سپيروان آن فعال گرديدند .
قيام مردمى چند قريه عليه طالبان نيز درسال جارى در ولسوالى پنجوايى کندهار صورت گرفته است .
 حاجى محمد باشندۀ منطقه زنگ آباد مى گويدکه امنيت منطقه از اثر قيام مردمى نسبت به قبل بهتر گرديده و اکنون مخالفين مسلح نمى توانند که وارد منطقه شود و زنده گى مردم را تهديد نمايند .
وى مى گويد که علاوه با قيام کنندگان ، پوليس محلى نيز در منطقه فعال است و گزمه هاى مشترک دارند ، ماين هاى را نشانى و براى مخالفين فرصت فعاليت را نمى دهند .
 عبدالودود رهبر قيام کنندگان ضمن يک مصاحبه با آژانس خبرى پژواک گفت که امنيت از اثر تلاش هاى مردم تامين و از هر نوع فعاليت طالبان مسلح جلوگيرى کردند .
وى گفت که قيام آنها در قدم اول از منطقه زنگ آباد ولسوالى پنجوايى آغاز شد، بعدا مردم چهار قريه ديگر نيز با آنها پيوستند؛ اما در جريان پيش از دو ماه درحدود ١١ قريه تحت پوشش خود آورده است .
 وى گفت:((ماعليه مظالم مخالفين مسلح قيام نموديم ، عليه آنها اسلحه گرفتيم، هشت پسر جوانم با خود يکجا نموديم و با مردم گفتم که بعد آز اين قابل تحمل نيست که مخالفين مسلح همه روزه پيش خانه هاى ما ماين هاى خود جاسازى و جوانان ما به اتهام روابط با دولت بکشند .))
وى مى گويد که گزمه هاى جوانان  در جريان شب و روز  از اول قيام ادامه دارد ، تا از فعاليت هاى طالبان جلوگيرى صورت گيرد ، همچنان مردم عام با آنها کمک مى نمايند و از فعاليت ها و مخفى گاه هاى مخالفين په قيام کنندگان معلومات ميدهند .
شمارى از باشندگان ولسوالى هاى مختلف کندهار نيز مى گويد که امنيت کندهار نسبت به قبل بهتر گرديده ، قبلاً رويدادهاى انفجارات، حملات انتحارى و ترور سران قومى و کارمندان دولتى در جريان روز در شهر کندهار و جاده هاى رخ مى داد؛ اما اکنون سطح همچو رويداد هاى پايين شده است .
 اما آنها مى گويندکه تامين امنيت مطمين و کامل به تلاش هاى ديگر نيز نياز دارد.
عبدالواسع باشندۀ ولسوالى ارغنداب کندهار به آژانس خبرى پژواک گفت که اکنون راه هاى زياد موصلاتى شهر و ولسوالى ها باز و مردم  ميتوانند که بدون کدام مشکل رفت آمد نمايند .
 وى مى گويد که مشکلات در راه هاى بعضى ولسوالى ها چون شاوليکوت ، ارغنداب ، ژيړى و پنجوايى موجود بود، اکثراً سرک ها توسط مخالفين مسلح مسدود مى شد و مردم را از موترها پايين مى کردند .
وى مى گويد که اکنون هزاران تن از شهريان کندهار به روز جمعه بدون کدام مشکل براى ميله به باغ ها به ولسوالى ارغنداب ميروند .
عبدالقيوم باشنده منطقۀ پاشمول ولسوالى ژيړى مى گويد که با تامين امنيت تغييرات زياد در زندگى وى به وجود آمده ، قبلاً جنگ هاى مخالفين مسلح با گرم شدن هوا و فصل محصولات زراعتى آغاز مى شد  و رساندن ميوه تا مارکيت بسيار مشکل بود .
 وى مى گويد که اکنون امنيت نسبتاً بهتر شده، مردم وتجار بدون ترس سفر کرده و باغات براى خريد ميوه را انتخاب مى نمايند .
باشندگان بازار ولسوالى ميوند کندهارمى گويد که امنيت کندهار با پروسه خلع سلاح کمپنى هاى شخصى امنيتى نيز بهتر گرديده است .
 وى مى گويد که قبلاً اکمالات کمپنى ها مورد حملات و انفجارات طالبان مسلح قرار مى گرفت که در نتيجه آن برخى بيشتر مردم نسبت به کمپنى ها متضرر مى شدند و راه ها براى ساعت ها مسدود مى بود ؛ اما اين مشکل اکنون به پايان رسيده است .
 اما شمارى از باشندگان ولسوالى هاى دور دست کندهار هنوز هم از نا امنى ها و ماين هاى جاسازى شده در راه هاى مواصلاتى با شهر شکايت دارند .
همچنان شمارى از باشندگان ولسوالى هاى شمالى شاکى اند که راه هاى مواصلاتى اين ولسوالى ها با شهر کندهار خامه و نيروهاى امنيتى در تامين امنيت آنها ناکام مانده اند .