کابل (پژواک، ۲۴ جدی ۹۸): کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید که در نتیجه فیصله دفاتر ولایتی، آراى ۱۰۹ محل باطل، ۷۱ کارمند کمیسیون انتخابات از وظیفه برکنار و آراى بیش از ۵۳۰۰ محل، به تفتیش و بازشماری رفته است.
زهره بیان شینواری رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی، امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که پروسه رسیدگی به شکایات انتخاباتی ناشی از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری تکمیل شده است و کمیسیون در مرحله دریافت شکایات استینافی قرار دارد.
وی، با اشاره به اینکه تاکنون، ۷۶٩ اعتراض استینافی به ثبت رسیده است، افزود که  ممکن است این آمار تغییر کند.
موصوف علاوه کرد که بر اساس قانون، نامزدان شاکی و معترض که به تصمیم کمیسیون ولایتی شکایات قناعت نداشته باشند، در خلال سه روز شکایات استینافی شان را در دفتر مرکزی این کمیسیون درج کنند.
او تصریح کرد که دفترهای ولایتی این کمیسیون، ۱۶۵۴۵ شکایت را دریافت کرده بودند و از این میان، ۹۸۶۶ شکایت به دلیل نبود دلایل و مدارک کافی رد شده است.
به گفته وی، در نتیجه فیصله کمیسیون های ولایتی، ۱۸ شکایت ثبت شده منجر به اقدام اصلاحی شده، سه شکایت به نهادهای عدلی و قضایی معرفی گردیده و ۱۱۱ شکایت به تائید کمیسیون های ولایتی استنثناء قرار گرفته اند.
رئیس کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی همچنان گفت که  آراى ۱۰۹ محل باطل، ۷۱ کارمند کمیسیون انتخابات از وظیفه برکنار، ۷۵ نفر جریمه نقدی و آراى ۵۳۱۶ محل در ۲۱ ولایت به تفتیش و بازشماری رفته است.
محمد قاسم الیاسی، کمیشنر و سخنگوی کمیسیون شکایات نیز با اشاره به محلاتی که نیاز به تفتیش و بازشماری دارد، گفت: «آرای ۱۶۹۹محل در کابل، ۱۵۸۲ محل در ننگرهار، ۳۸۳ محل در پکتیکا، ۲۶۵ محل در هلمند، ۲۴۳ محل در کنر، ۱۸۶ محل در پکتیا، ۱۷۷ محل در نیمروز، ۱۲۱ محل در کندهار، ۱۱۷ محل در کاپیسا، ۹۲ محل در پروان، ۷۳ محل در تخار، ۶۵ محل در غزنی، ۶۱ محل در زابل، ۶۰ محل در هرات، ۵۳ محل در خوست، ۵۱ محل در غور، ۴۶ محل در کندز، ۲۵ محل در میدان وردک، ۱۷ محل در لوگر و شش محل در بغلان به بازشماری می رود.»
از سوی هم سید قطب الدین رویدار، کمیشنر کمیسیون شکایات انتخاباتی که در این نشست حضور داشت، گفت که فیصله کمیسیون های ولایتی، نهایی نیست و به همین دلیل تا پایان رسیدگی به اعتراضات استینافی، در مورد اینکه چه تعداد رای باطل شده و در نتایج کدام تغییرات به وجود آمده یا خیر؟ چیزی گفته نمی توانند.
انتخابات ریاست جمهوری، به تاریخ ششم میزان سال جاری در کشور برگزار گردید، که نتایج ابتدایی آن به تاریخ اول جدی سال روان اعلان شد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.