يوناما از هدف قراردادن کارمندان کميسيون انتخابات ابراز تاسف کرد

کابل (پژواک، اول جدى ٩٨): هيات معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما)، ضمن استقبال از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، نهادهای انتخاباتی این کشور را برای انجام کار های شان که منتج به اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات گردید، تحسین می کند.
کميسيون مستقل انتخابات، امروز نتايج ابتدايى رياست جمهورى را اعلان نمود که به اساس آن،  محمد اشرف غنی ۵۰.64 درصد، عبدالله عبدالله ۳۹.52 درصد، گلبدین حکمتیار ۳.85 درصد و ١١ نامزد ديگر، درصدى باقی مانده رابه دست آورده اند.
تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است: "به تاریخ ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۹، شهروندان افغانستان تهدیدات امنیتی را نادیده گرفتند؛ تا آرای خود را برای یک آیندۀ بهتر بدهند. این رایدهندگان شایسته تقدیر برای انجام وظیفۀ مدنی خود هستند. اکنون همه مقامات و جوانب ذیدخل افغانستان، باید تعهد خود را برای حفاظت و تکمیل انتخابات و محافظت از درستی مرحله نهایی این روند نشان دهند."
یاماموتو که همچنین رئیس یوناما است، افزوده است: "هر تصمیمی که توسط نهادهای مدیریت انتخاباتی در مرحله نهایی این روند گرفته شود، باید دارای توجیهات قانونی و فنی باشد و به طور روشن برای مردم افغانستان توضیح داده شود."
سازمان ملل متحد بر اهمیت یک روند منظم، که با دقت و حساسیت خاصی انجام شود و منتج به اعلام نتایج نهایی گردد، تأکید ورزیده و تکرار مینماید که روند انتخابات، مسئولیت مشترک همه مراجع ذیدخل از جمله نهاد های مدیریت انتخاباتی، نامزدان و همچنین رسانه ها و جامعه مدنی است.
یاماموتو در ادامه خاطرنشان کرده است: "همه نامزدان فرصت دارند تا هرنگرانی خود را از طریق میکانیزم مناسب و در زمان تعيین شده مطابق با چارچوب، مقررات و طرزالعمل های قانونی مربوطه مطرح نمایند. در عین حال، کمیسیون شکایات انتخابات وظیفه دارد تا هر شکایتی را که دریافت مینماید بطور شفاف و دقیق قضاوت نماید؛ تا روند انتخابات به شکل معتبر آن تکمیل گردد."
در بخشى ازاين خبرنامه  آمده است، یوناما منحیث بخشی از ماموریت که از طرف شورای امنیت به آن محول گردیده است، از نهادهای انتخاباتی افغانستان و کار آنها پشتیبانی می کند. یوناما ضمن رعایت مأموریت خود برای مشاوره به نهادهای انتخاباتی، بیطرفی کامل خود را در مطابقت به قانون انتخابات افغانستان و تمامی تلاش های برای مبارزه با تقلب حفظ مینماید.
یوناما به کار خود برای پشتیبانی از نهادهای انتخاباتی و فراهم ساختن مشورۀ بی طرفانه و تخصصی جهت حمایت از یک روند انتخابات شفاف و معتبر مبتنی بر حاکمیت قانون ادامه می دهد.
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.