کابل (پژواک، ٩ قوس ٩٨): کمیسیون مستقل انتخابات در پيوند به تظاهرات تيم ثبات و همگرايى ميگويد که کميسيون بر مبنای قانون و اصل استقلالیت، از آرای مردم حفاظت کرده و تحت هیچ شرایطی حق دخالت در روند انتخابات را به اشخاص، گروه ها و یا نهادی نداده و نمی‌دهد.
هزاران تن از هواداران تيم ثبات و همگرايى، ديروز در شهر کابل دست به تظاهرات زدند و گفتند اگر کمیسیون انتخابات و نهادهای ذیدخل، به مطالبات مشروع و قانونى آنها پاسخ ندهند، با استفاده از گزینه‌های مشروع، بساط تقلب‌کاران را جمع خواهند کرد.
اما کميسيون مستقل انتخابات، امروز در پيوند به تظاهرات روز گذشته تيم ثبات و همگرايى، اعلاميۀ مطبوعاتى را منتشر نموده است.
در اعلاميه اى که به دسترس آژانس خبرى پژواک قرار گرفته، آمده است که کميسيون انتخابات، گردهمایی‌های اعتراض‌آمیز را یکی از حقوق اساسی شهروندان کشور دانسته و برای نهادینه شدن ارزش‌های دموکراتیک مهم می‌پندارد.
منبع گفته است که این نهاد بر اساس قانون، مسئولیت برگزاری انتخابات را در سراسر کشور داشته و متعهد به حفاظت از آراى مردم و رعایت قوانین، مقررات، لوایح و طرزالعمل‌هايی است که در خصوص انتخابات به تصویب رسیده است.
در ادامۀ اعلاميه گفته شده است که کمیسیون مستقل انتخابات، بر مبنای قانون و اصل استقلالیت، از آرای مردم حفاظت کرده و تحت هیچ شرایطی حق دخالت در روند انتخابات را به اشخاص، گروه ها و یا نهادی نداده و نمی‌دهد.
همچنان منبع افزوده است که کمیسیون، تمامی فرایندهای انتخاباتی را مطابق قوانین نافذه، لوایح و طرزالعمل‌های مصوب کمیسیون به پیش می‌برد و کمیسیون به تمام جوانب ذیدخل، به ویژه کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری و مردم افغانستان اطمینان می‌دهد که تنها به آرايی که اساس بایومتریکی داشته باشد، اعتبار می‌دهد.
در اعلاميه کمیسیون؛ از تمام جوانب ذیدخل، سیاسیون کشور و بویژه کاندیدان ریاست جمهوری خواسته شده که در امر بازشماری و تفتیش هفت ولایت باقی مانده، کميسيون را همکارى نمايند؛ تا کمیسیون مکلفیت های قانونی خویش را مطابق به احکام قانون و طرزالعمل‌های مصوب به انجام برساند.
 در بخشى ازاين اعلاميه آمده است: "کمیسیون از تمامی شهروندان کشور می‌خواهد تا به منظور اعلان نتایج انتخابات در پهلوی اینکه صبر و شکیبایی، به خرج میدهند، کمیسیون را همکاری نمایند؛ تا بتوانیم روند تفتیش و بازشماری آراء را به اتمام رسانیده و نتیجۀ ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان را هرچه زودتر اعلان کنيم."
اين درحاليست که کميسيون مستقل انتخابات، برای جدا کردن آرای پاک از ناپاک، از جمع ۲۶۵۸۰ محل رای دهی، در ١٨عقرب سال روان، روند بازشمارى و تفتيش آراى ٨٢٥٥ محل را آغاز و اعلام کرد؛ اما اين پروسه با مخالفت شمارى از تکت هاى انتخاباتى از جمله تيم هاى انتخاباتى عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار و رحمت الله نبیل قرار گرفت، که هواداران نامزدان در هفت ولایت مانع این روند شدند.
انتخابات ریاست جمهوری، در ششم میزان سال روان برگزار شد. قرار تقويم انتخاباتی، نتایج ابتدايى بايد به تاریخ ۲۷ ميزان و نتایج نهایی در ۱۶عقرب اعلام می شد؛ اما به دليل تاخير در روند انتقال معلومات دستگاه بايومتريک در سرور، اعلان نتایج ابتدایی به تاخیر افتاد.
کمیسیون مستقل انتخابات، به تاریخ پنجم عقرب، در یک نشست خبری در کابل، گفت که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را در ۲۳ عقرب اعلام می کند؛ اما این اعلام نتايج، به تاريخ نامعلوم به تاخیر افتاده است.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.