کابل (پژواک، ٧ میزان ٩٨): از جمله ۱۳ تیم انتخاباتی، شش تکت میگویند که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته حضور مردم کمرنگ بود، از سوی تیم های انتخاباتی حاکم تقلب صورت گرفته است و نتیجۀ انتخابات برای آنها قابل قبول نمی باشد.
دو روز قبل، در سراسر کشور انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.
برای اشتراک در این انتخابات ٩،٦ تن ثبت نام کرده بودند؛ اما تیم های انتخاباتی میگویند که حضور مردم در این انتخابات کمرنگ بود.
نظری پریانی سخنگوی احمدولی مسعود نامزد انتخابات ریاست جمهوری، در خصوص این موضوع به تاریخ هفت میزان به آژانس خبری پژواک گفت که در انتخابات گذشتۀ ریاست جهموری، حدود یک و نیم میلیون تن اشتراک ورزیده بودند.
وی افزود که در مراکز بیشتر رای دهی، اسامى رای دهندگان نبود و نام بیشتر افراد، از لیست حذف شده بودند.
وی ادعا کرد که کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری، برای تقلب با حمایت تیم دولت ساز زمینه سازی کرده بودند.
وی به برخی مشکلات دیگر نیز اشاره کرد و گفت که نتیجۀ انتخابات برای آنها قابل قبول نیست.
همچنان کفایت الله محمدی سخنگوی عبداللطیف پدرام نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری نیز به آژانس خبری پژواک گفت که حضور مردم در این انتخابات بسیار کمرنگ بود.
وی افزود که در مراکز بیشتر رای دهندگان، اسامى مردم نبود، سیستم بایومتریک خوب فعالیت نمی کرد و برخی مراکز نیز تا ناوقت روز گذشته بسته بود.
وی گفت که از سوی زورمندان برخی نامزدان، جلو رای دهی مردم گرفته شده است.
وی افزود: "حضور کمرنگ مردم، تهدیدات امنیتی و نبود آگاهی عامه، سبب حضور کمرنگ مردم در انتخابات شده است و این روند برای ما قابل قبول نیست."
وی سران حکومت وحدت ملی و حزب اسلامی را متهم به تقلب کرد.
همچنان عنایت سکرتر عنایت الله حفیظ نامزد انتخابات ریاست جمهوری، به آژانس خبری پژواک گفت که به علت مشکلات امنیتی و مدیریت ضعیف کمیسیون انتخابات، افراد بیشتر در انتخابات اشتراک نکرده اند.
وی افزود "پس نتیجۀ انتخابات برای ما قابل قبول نیست."
در عین حال، نثاراحمد نثار سخنگوی شهاب حکیمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری، به پژواک گفت که در انتخابات روز گذشته، افراد بیشتر نتوانستند که از حق رای خود استفاده نمایند.
نثار علاوه کرد: "انتخابات و گفتگوهای صلح یکجا بود و مردم بالای روند انتخابات باور نداشتند؛ آگاهی عامه نبود و در مناطق بیشتر ناامنی بود؛ به این علت حضور مردم در انتخابات کمرنگ بود."
نثاراحمد نیز افزود که نتایج انتخابات، برای گروه انتخاباتی آنها قابل پذیرش نیست.
همچنان نور رحمان لیوال نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری، به آژانس خبری پژواک گفت که نتیجۀ انتخابات برای وی قابل قبول نیست و موقف خود را پس از اعلام نتایج انتخابات اعلام مینماید.
وی در این مورد از اظهارات دیگر خود داری کرد.
محمد حکیم تورسن نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری گفت که از سبب حضور کمرنگ مردم و تقلب در انتخابات، نتیجۀ انتخابات را نمی پذیرد.
تورسن افزود: "ما از تقلب در انتخابات ریاست جمهوری شکایت های خویش را ثبت کرده ايم و اگر به شکایات رسیدگی صورت نگیرد، به هیچ صورت نتیجۀ انتخابات را نمی پذیريم."
وی تیم های انتخاباتی دولت ساز و ثبات و همگرایی را متهم به تقلب در ولایات و ولسوالی ها کرد.
از سوی دیگر، تیم صلح و اعتدال اسلام به ریاست گلبدین حکمتیار میگوید که نتایج انتخابات ریاست جمهوری، برای آنها به گونۀ مشروط قابل قبول نمی باشد.
فضل  غنی حقمل سخنگوی این گروه، به آژانس خبری پژواک گفت که روند دو روز قبل، کاملاً پر از تقلب بود، سیستم بایومتریک کار نمی کرد و اسامى مردم به گونۀ قصدی از لیست های رای دهندگان حذف شده بود.
حقمل علاوه کرد که آنها قبلاً نگرانی داشتند که این انتخابات پر از تقلب خواهد بود و دو روز قبل، این نگرانی ثابت شد.
وی افزود: "تیم های حاکم تقلب کرده و اگر آرا به اساس سیستم بایومتریک حساب نشود، نتایج انتخابات برای تیم صلح و عدالت اسلامی قابل قبول نیست."
در عین حال، محمد عارف کیانی سخنگوی تکت انتخاباتی به رهبری رحمت الله نبیل نیز به آژانس خبری پژواک گفت که اگر به شکایات ثبت شده در مورد تقلب و تخطی در انتخابات رسیدگی مناسب صورت گیرد، آنها نتایج انتخابات را قبول دارند.
وی افزود: "هر چند حضور مردم در انتخابات کمرنگ بود؛ اما از این روند راضی اند."
هرچند تکت های دیگر انتخابات ریاست جمهوری، حضور مردم را در انتخابات کمرنگ خوانده؛ اما میگویند که نتایج این انتخابات برای آنها قابل قبول است.
احسان سروریار سخنگوی تکت انتخاباتی فرامرز تمنا، به آژانس خبری پژواک گفت که انتخابات از لحاظ امنیتی مشکلات بیشتر را در پی نداشت؛ اما حضور مردم در آن کمرنگ بود.
وی نیز افزود که در این روند انتخابات، از سوی تکت های حاکم، تقلب های گسترده صورت گرفته است؛ اما با آن هم آنها از این پروسه راضی اند.
وی تاکید کرد که کمیسیون های انتخاباتی، باید با حفظ اصل بیطرفی عمل نمایند.
همچنان نوروزعلی حقجو سخنگوی سید نورالله جلیلی نامزد ریاست جمهوری گفت که آنها از روند انتخابات راضی اند و در خصوص اعلام نتایج، هیچ مشکل ندارند.
وی افزود: "ما در روند انتخابات هیچ تقلب را ندیدیم، و از نامزدان دیگر نیز میخواهیم که نتیجۀ انتخابات را بپذیرند."
اما فریدون خوځون سخنگوی تکت انتخاباتی ثبات و همگرایی تحت ریاست عبدالله عبدالله، به آژانس خبری پژواک گفت که مردم در روند انتخابات حضور قابل ملاحظه داشتند و نیروهای امنیتی نیز امنیت کامل این روند را تامین کردند.
وی افزود که کمیسیون انتخابات، این روند را به درستی مدیریت کرد و حالا انتظار میرود که نتایج انتخابات نیز پس از بررسی کمیسیون شکایات انتخاباتی، با دقت کامل اعلام شود.
خوځون این ادعا را رد کرد که گویا اعضای تیم آنها در جریان انتخابات تقلب کرده اند.
جاوید غفور سخنگوی تیم دولت ساز به رهبری اشرف غنی، به آژانس خبری پژواک گفت که خلاف توقع، مردم بیشتر در انتخابات حضور یافته و برای بقای جمهوری رای دادند.
وی علاوه کرد: "اگر کسی در مورد ما شکایت داشته باشد، میتواند به کمیسیون شکایات انتخاباتی مراجعه نماید."
حبیب الرحمن ننگ رئیس دارالانشاى کمیسیون انتخابات گفت که تا آرا شمرده نشوند، آنها نمی توانند بگويند که چه تعداد کسان در انتخابات اشتراک ورزیده اند.
وی افزود: "همکاران تخنیکی ما مصروف شمردن اند، ارقام دقیق را به مردم ارایه خواهیم کرد؛ تاهنوز قبل از وقت است که در این خصوص سخن بگوییم."
اما ننگ نیز گفت که بر اساس بررسی های کمیسیون انتخابات، همشهریان بیشتر ما در انتخابات اشتراک ورزیدند و حضور آنها برایش قابل قبول است.
قابل یادآوری است که در قوانین افغانستان، در مورد مقدار حضور مردم، مشروعیت و عدم مشروعیت یادآوری نشده است.
اما در مادۀ ۶۱ قانون اساسی گفته شده است که رئیس جمهور؛ از طریق آرای مستقیم، سری، عمومی و آزاد رای دهندگان، با کسب ۵۰ جمع یک رای، انتخاب میشود.
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.