کابل (پژواک، ٨ اسد ٩٨): در سه روز نخست پیکارهای انتخاباتی، تنها سه نامزد انتخابات با گردهمایی در شهرکابل و تعداد محدودی ديگر با نصب تصاوير در برخى ولايات، مبارزات شانرا اغاز کرده اند؛ اما در اکثر ولايات تاکنون نشانه اى از کمپاين ديده نشده است.
کمپاين­هاى انتخاباتى ميان ١٨نامزد رياست جمهورى ششم ميزان سال روان، به تاريخ ششم اسد آغاز يافت و براى شصت روز ادامه خواهد داشت.
در آغازین روز کارزارهاى انتخاباتى تنها محمد اشرف غنی نامزد تیم «دولت ساز» و داکتر عبدالله عبدالله نامزد تیم «ثبات و همگرایی» درگردهمايى هاى وسيع در کابل اشتراک کردند.
همچنان در همين روز عنايت الله حفيظ‌ نامزد تیم «خادمین ملت» طى برنامه حشر در غرب کابل، برنامه کمپاینی اش را آغاز کرد.
 اما  در دو روز گذشته، هيچ حرکت کمپاينى ازسوى ١٨ نامزد انتخابات درمرکز و ولايات صورت نگرفته است .
خبرنگآران آژانس خبری پژواک از مرکز و  شمار زيادى ولایات کشور گزارش ميدهند که تا کنون در نقاط مختلف شهر کابل و شماری از ولایات، عکس های محدود از محمد اشرف غنی، داکتر عبدالله عبدالله و محمد حنیف اتمر نامزد تیم «صلح و اعتدال» ‌‌ دیده مى شود؛ اما سايرنامزدان تاکنون چنين برنامه هاى کمپاينى شانرا اغاز نکرده اند.
خبرنگاران پژواک از ولايات سمنگان، بلخ، باميان، کندز، فارياب، ننگرهار، بدخشان، نيمروز، جوزجان، دايکندى، پکتيا، خوست و کنر گزارش ميدهند که درشمارمحدود اين ولايات، ازتصاوير محمد اشرف غنى و حنيف اتمر درمراکز اين ولايات نصب شده است؛ اما درسايرولايات اصلا ازمبارزات انتخاباتى هيچ اثرى به مشاهده نرسيده است .
چرا نامزدان کمپاين نکرده اند؟
محمد حکيم تورسن نامزد تيم انتخاباتى «ما عمل می کنیم، شعار نمی دهیم»، به آژانس خبرى پژواک گفت: «کمپاين هاى ما خود جوش است، ما غاصب نيستيم، ما فساد پيشه نيستيم که پول و نان بدهيم؛ ما مى خواهيم که فرهنگ پول توزيع کردن و نان دادن را از  بين ببريم، ما براى مردم پيام مى دهيم که راى تان با شرف است، آن را در بدل يک هزار افغانى نفروشيد. »  
وى افزود تصميم دارد که در بين مردم برود، برنامه هاى خود را براى مردم معرفى مى کند؛ اما از گردهمايى هايى که در هوتل ها و ديگر جاها باشد  وپول مصرف شود، جلوگيرى مى کند.
موصوف خاطر نشان کرد که در هيچ ولايتى دفتر کمپاينى باز نخواهد کرد؛ اما سفرهايى به مرکز و ولايات خواهد داشت.
تورسن در مورد اينکه چرا تاحال عکس هاى خود را در مرکز ولايات کشور نصب نکرده؟ گفت که عکس هايش زير چاپ قرار دارد و به زودى در نقاط مختلف نصب خواهد شد.
اما نور رحمان ليوال نامزد تيم انتخاباتى «مسووليت او عدالت» گفت که مخالف نصب عکس و پوستر مى باشد.
وى نيز گفت که  با نشست ها و گردهمايى هايى که پول توزيع شود و براى صد ها تن نان تهيه گردد، شديداُ مخالف است و اين چنين کمپاين ها جزء برنامه او نيست.
او افزود که مردم وعلاقه مندانش، براى او وعده داده اند که در مرکز و ولايات کشور دفاتر کمپاينى را خواهند گشود.
موصوف گفت: «من مى خواهم که در دل مردم باشم، در بين مردم باشم، مردم مرا به اساس برنامه و کارکردم انتخاب کنند، نه به اساس توزيع پول و نان.»
هردو نامزد يادشده، توزيع تحايف، پول و نان در کمپاين هاى انتخاباتى را خلاف اخلاق، به گونۀ غيرمستقيم تشويق به رشوت مى دانند.
اين درحالى است که کميسيون مستقل انتخابات گفته است که هر نامزد مى تواند در کمپاين هاى خود تا ٤٤٢ ميليون افغانى مصرف کند.
برخى ازباشنده هاى مرکز ولايات کشور، درحاليکه از کمرنگ بودن پیکارهای انتخاباتی خبرميدهند به اين باوراند که مردم باورشانرا نسبت به نامزدان انتخابات ازدست داده اند وکمترحاضرميشوند که دربرنامه هاى آنها شرکت نمايند.
حاجى سکندر باشنده ولايت بغلان به پژواک گفت: "تاکنون هيچ بیلبوردی وهیچ تبلیغاتی ازسوى نامزدان در ولايت ما نصب نشده ، مردم هم کمترعلاقه دارند تا به صداى نامزدان لبيک گويند."
جليل مايار، باشندۀ  ولايت هرات به اين باور است که کمرنگ بودن مبارزات انتخاباتى، نشان ازضعف نامزدان انتخابات مى باشد ، بايد قبل ازآغازبرنامه کمپاين برنامه ها ترتيب و اکنون عملى ميشد .
نهاد هاى انتخاباتى، دليل کمرنگ بودن مبارزات انتخاباتى را به مشکلات امنيتى وبى باورى نامزان نسبت به انتخابات شفاف ربط ميدهند .
يوسف رشید رئیس اجرایی مؤسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان(فیفا)، به آژانس خبرى پژواک گفت که کمرنگ بودن کمپاين ها چند دليل عمده دارد.
موصوف افزود که ناامنى ها و حمله بر دفتر روند سبز، بى باورى نامزدان به انتخابات شفاف، مشکلات  اقتصادى نامزدان، و گفتگوهاى صلح سبب شده که نامزدان به کمپاين ها نپردازند.
وى گفت: «هنوز هم نامزدان مردد هستند و مى گويند که گفتگوهاى صلح به کجا رسيده و ممکن انتخابات به تعويق بيفتد و به همين دليل کمپاين نمى کنند، همچنان برخى نامزدان هنوز هم بالاى شفافيت انتخابات بى باور هستند.»
موصوف افزود که به اساس بررسى هاى اين نهاد، دربرخى ولايات تصاوير سه تکت انتخاباتى نصب شده  است.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.