کابل(پژواک، ۲۵ سرطان ۹۸): نهادهای ناظر برانتخابات، با انتقاد از عدم علاقمندی براى برگزاری انتخابات می گویند که میکانیزم عملی برای انتخابات شفاف روی دست گرفته نشده است؛ اگر انتخابات با این وضعیت برگزار گردد، نتایج آن قابل قبول براى نامزدان نخواهد بود.
نعیم ایوب زاده مسئول بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا)، امروز در نشست خبرى در کابل گفت که یافته های نظارتی (تیفا) و (فیفا) نشان می دهد که هیچ نوع آمادگی براى برگزاری انتخابات شفاف، سرتاسری و قابل قبول روی دست گرفته نشده است.
وی با انتقاد از نبود ‌میکانیزم، روش و کارشیوه براى برگزاری انتخابات شفاف، افزود: «کمیسیون های انتخاباتی، حکومت افغانستان و جامعه جهانی، تاکنون برگزاری انتخابات را جدی نگرفته اند و با این مسئله خیلی سطحی برخورد می کنند، که این وضعیت ما را نگران کرده است.»
موصوف، با بیان اینکه بازیگران جامعه جهانی در برگزاری انتخابات افغانستان هماهنگ نیستند، گفت که شماری از بازیگران جامعه جهانی به برگزاری انتخابات تاکید می کنند؛ اما شمار دیگر شان مذاکره با طالبان و تامین صلح را اولویت می دهند.
ایوب زاده، رفتن به طرف انتخابات را بدون کارشیوه، خودکشی انتخاباتی عنوان کرده گفت که اگر در چنین وضعیت انتخابات برگزار گردد، نتایج به دست آمده، بر هیچ نامزد ریاست جمهوری قابل قبول نخواهد نبود.
مسئول تیفا، مدیریت پروسه انتخابات را زمان گیر خوانده گفت با تاسف که کار عملی در خصوص مشکلات تخنیکی، نبود لیست رای دهی، موجودیت ناامنی، آموزش افراد و... از سوی نهادهای انتخاباتی صورت نگرفته است.
وی، با انتقاد از سهمیه بندی های شماری از تکت های انتخاباتی افزود: «ما یک سلسه شایعات را می شنویم که دو- سه تکت انتخاباتی، در صدد سهمیه بندی قدرت هستند که چند درصد از کدام شان باشد، لطفاً شفافیت و سلامتی پروسه را تقویت کنید.»
همچنان یوسف رشید رئیس اجرایی موسسه انتخابات آزاد و عادلانهٔ افغانستان (فیفا)، گفت که آغاز پروسه صلح و شروع گفتگو با طالبان، زمینه مانورهای سیاسی را افزایش داده و سردرگمی را میان مردم به وجود آورده است و معلوم نیست که از بین دو پروسه از جمله پروسه انتخابات و پروسه صلح، به کدام آن اولویت داده شود.
موصوف، از عدم هماهنگی بین دارالانشا و سایر اعضای کمیسیون انتخابات انتقاد کرده، گفت که عدم هماهنگی سبب ايجاد بحث هاى سلیقه یی می شود و تاثیر منفی بالای پروسه می گذارد.
رشید، با اشاره به مشکلات تخنیکی در پروسه انتخابات گفت: «تاکنون در مورد بایومتریک تصمیم گرفته نشده است که چگونه استفاده می کنند و در مورد تصویربرداری زنان هم تاکنون تصمیم نهایی گرفته نشده است، اگر اختیاری باشد، هم خوبی ها و بدی های خود را دارد و اگر اجباری شود، هم خوبی و بدی خود را دارد.»
رئیس اجرایی موسسه انتخابات آزاد و عادلانهٔ افغانستان (فیفا)، از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که به منظور برگزاری انتخابات شفاف، عادلانه و قابل قبول هرچه زودتر درخصوص موارد فوق تصمیم اتخاذ کنند؛ تا در آینده به مشکل مواجه نشوند.
از سويی هم صُغرا سادات سخنگوی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا)، با انتقاد از کمپاین های قبل از وقت گفت: «وزارت امور زنان برنامه های آگاهی دهی برای مشارکت زنان را به راه انداخته است، که این برنامه به نحوی کمپاین انتخاباتی بر یک تکت انتخاباتی است و یا وزارت امور زنان ناوقت از خواب بیدار شده است.»
 دراعلاميه مشترک اين دونهاد ناظرانتخابات گفته شده است که امنیت مراحل مختلف روند انتخابات را یکی از فکتورهای عمده برای برگزاری یک انتخابات معياری دانسته و می گویند که متاسفانه سکتورهای امنیتی نتوانسته اند در این زمینه پلان واضح و روشن خویش را برای کمیسیون و سایر شرکای انتخاباتی هماهنگ سازد.
 درادامه اعلاميه تذکررفته است با فرصت اندکی که به روز انتخابات باقی مانده است، تلاش مشترک و صادقانه کمیسیون انتخابات، دولت افغانستان و جامعه بین المللی، احزاب سیاسی، تکت های انتخاباتی و سایر نهادهای ذیدخل می تواند، این کشتی ورشکسته انتخابات را به ساحل مقصود راه گشا باشد.
اما کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که به منظور برگزاری انتخابات شفاف و قابل قبول برای همه، امور انتخاباتی به گونه هماهنگ به پیش می رود.
حبیب الرحمان ننگ رئیس دارالانشاى کمیسیون مستقل انتخابات، با اشاره به هماهنگی میان رهبری کمیسیون مستقل انتخابات و ریاست دارالانشاى این کمیسیون گفت که  تمامى برنامه ها به خاطر برگزاری انتخابات شفاف به شکل هماهنگ عملى ميگردد.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.