کابل(پژواک، ۲۶ ثور ۹۸): نامزدان معترض ۱۲ حوزه انتخاباتی، ضمن تاکید بر ایجاد محکمه اختصاصی رسیدگی به معضلات انتخاباتی، می گویند که پولیس شب گذشته قصد برچیدن خیمۀ آنان را داشت، اما موفق نشد.
نامزدان معترض ۱۲ حوزۀ انتخاباتی که از سه هفته به این سو در چهار راه زنبق در مسیر منتهی به ارگ ریاست جمهوری خیمه تحصن برافراشته اند، هشدار می دهند در صورتی که به خواست های مشروع و قانونی شان رسیدگی نشود، دست به اعتصاب غذایی زده و خود را آتش می زنند.
این معترضان که تعداد شان به ده ها تن می­رسد، از ولایت های هلمند، کندهار، ننگرهار، میدان وردک، پکتیکا، لوگر، بغلان، تخار، بدخشان، سمنگان، هرات و حوزه کوچی ها می باشند.
آرزو صافی نامزد معترض از ولایت کندهار، با انتقاد از این که تاکنون هیچ ارگانی به خواست های قانونی شان رسیدگی نکرده است، می گوید که حوالی ساعت ۱۲:۳۰ شب گذشته نیروهای امنیتی می خواستند خیمه شان را جمع کنند، اما نامزدان مقاومت کرده و اجازه جمع آوری خیمه را ندادند.
موصوف می گوید که به ادارات مختلف ذیربط مراجعه کرده اند، اما تاکنون پاسخ مثبتی دریافت نکرده اند و لوی څارنوالی هم گفته است که نتایج نهایی انتخاباتی ولسی جرگه تمامی ولایات اعلان شده است و به همین دلیل نمی تواند محکمه اختصاصی ایجاد کند.
وی افزود: «درصورتی که به مشکلات ما رسیدگی صورت نگیرد، ما اعتصاب غذایی می کنیم و خود را آتش می زنیم.»
دیوه نیازی نامزد معترض از ولایت ننگرهار، با بیان این که هیچ ادارۀ باقی نمانده است که عرایض شان را به آن نسپرده باشند، گفت که اگر اعتراضات شان نادیده گرفته شود، خود شان را در مقابل دروازه ارگ آتش می زنند.
شکریه پیکان دیگر نامزد معترض ولسی جرگه از ولایت کندز، با انتقاد از تقلبات گسترده در روزهای انتخابات ولسی جرگه گفت به جای افراد برنده که رای مردم را با خود داشتند، «متقلبین» به اساس زور و زر در فهرست نهایی راه پیدا کرده و به کرسی ولسی جرگه که شایستگی نماینده گی واقعی مردم را دارد، تکیه زده اند.
وی، ایجاد محکمه ویژه رسیدگی به معضلات انتخاباتی را برای جدا کردن رای پاک از ناپاک مهم عنوان کرده می گوید تا زمانی که به خواست های مشروع و قانونی شان رسیدگی صورت نگیرد از زیر خیمه بیرون نمی شوند.
این نامزدان می گویند، اگر متقلبین و کسانی که به اساس رشوه در کرسی ولسی جرگه نشسته اند، به محکمه معرفی نشوند، به مدت پنج سال در زیر خیمه خواهند نشست.
انتخابات ولسی جرگه در ۳۲ ولایت کشور در ۲۸ و ۲۹ میزان و در ولایت کندهار در پنجم عقرب سال پار به استثنای غزنی برگزار شد و کمیسیون مستقل انتخابات سر انجام ناوقت سه شنبه شب (۲۴ ثور) نتایج نهایی انتخابات ولسى جرگه ولایت کابل را که آخرین ولایت بود، حدود هفت ماه پس از برگزاری انتخابات اعلان کرد.
با این حال، نماینده گان مردم کابل و پکتیا دیروز در ارگ ریاست جمهوری در حضور رئیس جمهور محمد اشرف غنی، مراسم تحلیف را به جا آوردند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.