کابل (پژواک، اول ثور ٩٨): لوى څارنوالى، شکايات انتخاباتى نامزدان معترض کوچى­ها را به کميسيون شکايات انتخاباتى راجع نموده؛ اما هنوز سرنوشت آن در حالى مشخص نيست که هفتۀ جارى، نتايج نهايى اين حوزه اعلام مى­شود.  
نامزدان معترض کوچى­ها در ٢٧ دلو سال گذشته، به لوى څارنوالى عارض شده و مدعى اند که انتخابات ولسى جرگه، با تقلب ها از سوى برخى نامزدان و کميسيون هاى انتخاباتى همراه بوده است.
نامزدان يادشده نوشته اند که کمیسیون مستقل انتخابات، در زمان ثبت نام گفته بود که کوچى ها مى توانند در هر محلى که در زمان انتخابات زيست داشته باشند، راى دهند؛ اما ١٧ روز پيش از انتخابات گفتند در محلى راى دهند که ثبت نام کرده اند.
نشر نکردن ليست محلات رایدهی کوچی­ها، پُر کردن صندوق هاى راى از آراى تقلبى در ناحيه ٢١ شهر کابل، تهديد و اخراج ناظرين کوچى­ها از مراکز راى­دهى در اين ناحيه، پُر کردن و انتقال صندوق رای به شهرک میرویس، مسدود نگهداشتن برخى مراکز کوچى­ها در روز انتخابات در کندهار و ندادن اجازۀ استعمال راى به کوچى­ها در برخى مراکز اين ولايت به بهانۀ اينکه ليست راى دهنده گان کوچى­ها موجود نيست، از مواردى است که با جزييات درج عريضه شده است.
آنها مى گويند که در حوزه کوچی­ها هیچ رای بدون بایومتریک استعمال نشده؛ اما کميسيون گفته است که برخى آرا‌ى بدون بايومتريک وجود داشته است.
آنان مدعى اند که کميسيون، اين کاررا به هدف کامیاب نمودن نامزدان مشخص نموده است.
اعتراض کننده گان نوشته اند که در کميسيون، در حالى از حوزه کوچى­ها بيش از ٦٦ هزار رای ثبت شده که در اصل تا بيست هزار راى استفاده گرديده است.
نامزدان معترض کوچى­ها، شکايت هايى چون بازشمارى آرا در غياب نامزدان، کتمان شکايت ها در کميسيون مستقل انتخابات، ارسال ژورنال­های جعلی از مرکز به بغلان، وجود بيش از ٤٤٠٠ راى تقلبى و خيالى در ٣٢ مرکز در يازده ولايت کشور و موارد ديگر را نيز شامل عريضه ساخته اند.  
آنها مى­گويند که براى ثبوت ادعاهاى شان اسناد دارند و در اين مورد، سه حلقه سی دی را نيز به لوى څارنوالى داده اند.
اعتراض کننده گان مى گويند که از اين موارد، به کميسيون مستقل انتخابات شکايت نموده و اسناد نيز دارند؛ اما در مورد اقدام نکرده است.  
ذبیح الله سادات معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات در این باره گفت: "این مسئولیت کمیسیون شکایات انتخاباتی است که به تمامی موارد و شکایات نامزدان رسیده گی نماید؛ بخاطری که این کمیسیون محکمه انتخاباتی می باشد."
او در مورد نشست های نامزدان معترض کوچی، شریک کردن شکایات از سوی آنها با عبدالبدیع صیاد رییس پیشین کمیسیون انتخابات و سید حفیظ الله کمیشنر پیشین آن، و همچنان در مورد عدم رسیده گی و کتمان مواد از سوی این افراد گفت: "آنها اکنون در کمیسیون مستقل نیستند که بعد از پرسش از آنها جواب بدهم، ولی لوی څارنوالی می تواند در این موارد از آنها بپرسند."
اقدام څارنوالى
کميتۀ بررسى ابتدايى جرايم انتخاباتى، در اين مورد در قرار خود در پانزدهم حمل سال ١٣٩٨ نوشته است که بررسی موارد فوق الذکر، با در نظرداشت صراحت قانون انتخابات، به عنوان تخطی و تخلفات انتخاباتی دانسته شده و همچنان تفکیک آن، از موارد جرمی و در حیطۀ صلاحیت کمیسیون شکایات انتخاباتی بوده است.
منبع نوشته است: «بناءً به نظر کمیته موظف، ایجاب می نماید تا عرایض نامزد وکلای معترض و اوراق ضمایم آن، به منظور اجراآت کشف و رسیدگی به تخلفات انتخاباتی طبق... از اینکه اسناد کافی در دسترس کمیسیون و دفاتر مربوطه آن قرار دارد، به آن کمیسیون ارسال گردد. در صورتی که در جریان رسیدگی به موضوع، به جرایم مندرج مواد (۴۲۲ الی ۴۳۵) کود جزا مواجه می شوند، ضمن شناسايی عاملین، آن اوراق را بمنظور اکمال پروسه به این اداره گسیل خواهند داشت.»
همچنان منبع نوشته است: «هکذا قابل ذکر است که در مورد سه حلقه سی دی که قبلا به آن اشاره گردید و در مورد تقلبات گسترده به نفع کاندید وکلای مشخص و کسانی که به نفع نامزد وکلا تقلب نموده یا زمینه را فراهم ساخته ثبت گردیده است، توسط کمیسیون محترم شکایات مورد شناسایی قرار گرفته و بعد از شناسایی و مستند سازی آن، اوراق را دوباره غرض اکمال پروسه تحقیق به این اداره ارسال دارند.»
زهره بیان شینواری رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی، در مورد اینکه در قبال این قرار چی اجراآت شده است، به آژانس خبری پژواک گفت: "ما آن را به دارالانشا راجع ساختيم، ولی پس از آن در این مورد خبر ندارم؛ پروسس بعدی مربوط به بخش تخنیکی می باشد و اگر به جناب الیاسی (کمیشنر و سخنگوى این کمیسیون) زنگ بزنید، معلومات مکمل را به شما خواهند داد."
اما محمدقاسم الیاسی در این مورد گفت: "من در جریان نیستم."
اين درحالى است که نتايج ابتدايى حوزه انتخاباتى کوچى­ها اعلام شده و به گفتۀ مسئولان، قرار است نتايج نهايى حوزۀ کوچى ها نيز در هفتۀ جارى اعلام شود.
انتخابات ولسى جرگه بعد از تعويق حدود سه سال، در اواخر ميزان سال گذشته برگزار شده؛ اما تا حال نتايج نهايى ۲۸حوزه انتخاباتی اعلام شده و برعلاوه کوچى ها نتایج نهایی کابل، کندهار، میدان وردک، پکتیا، بغلان و کندز هنوز اعلام نشده است.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.