کابل (پژواک،۲۸حوت۹۷): شماری نامزدان پيشتاز انتخابات ولسى جرگه، خواهان اعلام نتایج نهایی حوزه های باقی مانده انتخاباتی شدند و خواستار گشايش هرچه زودتر دور هفدهم تقنينى شوراى ملى شدند.
انتخابات ولسى جرگه در ٢٨ و ٢٩ ميزان در ٣٢ ولايت و در کندهار در پنجم عقرب برگزار شد. تاکنون نتايج نهايى ١٨ ولايت اعلام شده و به دنبال آن، رییس جمهور طی فرمانی قانون انتخابات را تعدیل کرد و اعضاى اين کميسيون ها منعزل پنداشته شدند. اعضای جدید کمیسیون های انتخاباتی به تاریخ ۱۳حوت، حلف وفادارى ياد کردند.
 به اساس قانون، باید اولین اجلاس هفدهمین دور شورای ملی باید در شانزدهم حوت سال روان، از سوی رییس جمهور افتتاح می شد؛ اما سخنگوی رییس جمهور گفته است که اجلاس هفدهم شورای ملی، بعد از اعلام نتایج نهایی حوزه های باقی مانده اعلام خواهد شد.
امروز حدود ۵۰ تن از نامزدان انتخابات يادشده که برخى آنها به فهرست نهايى نتايج انتخابات و تعدادى هم به فهرست ابتدايى اين انتخابات راه يافته اند، در یک نشست خواهان اعلام هر چه عاجل نتایج نهایی حوزه های باقی مانده شدند.
در اعلامیۀ مشترک اين حدود پنجا تن آمده است: «متاسفانه ما شاهدیم بعضی حلقات داخلی و خارجی جهت سبوتاژ کردن پروسه صلح، ضعیف جلوه دادن نظام و جهت بر آورده شدن منافع شخصی، آستین بر زده و عملا کار می کنند؛ اما در همچو شرایط حساس، فعال بودن و موجودیت قوای سه گانه کشور ضامن تامین منافع ملی و ثبات کشور است.»
منبع گفته است که نبود قوه مقننه، سبب ضعیف بودن حکومت و نظام می گردد.
در اعلاميه آمده است: «دراین اواخر، یک تعداد افراد بالای هر دو کمیسیون ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم فشار وارد می کنند تا نتایج را به تاخیر اندازند.»
در اعلامیه نامزدان پیشتاز تصریح شده است: «درنظام های مردم سالار، به اساس قانون اساسی قوه سوم یا پارلمان به دو قوۀ دیگر مشروعیت می بخشد؛ به همین لحاظ از هر دو کمیسیون احترامانه تقاضامندیم تا به رای مردم احترام بگذارند و مانع پروسه انتخابات و نتایج آن نگردد و هر چه زودتر باید نتایج نهایی انتخابات را اعلان کنند؛ زیرا به تاخیر افتادن نتایج نهایی برای مردم، دیگر به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود.»
اشتراک کننده گان نشست امروز، از نهاد های ملی و بین المللی که ناظر بر انتخابات بوده اند، می خواهند که نقش نظارتی شان را ادامه دهند؛ تا نتایج نهایی  ولايات باقيمانده، هر چه زودتر اعلام و دوره هفدهم ولسی جرگه افتتاح شود تا نظام تکمیل گردد.
در اعلاميه، بر مشخص شدن تاريخ افتتاح شورا تاکيد شده و آمده است که تاخیر بیشتر در اعلام نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه، به جز از زیر سوال بردن نظام مردم سالار و میخ کوبیدن بر تابوت دموکراسی و مردم سالاری، چیز دیگری نیست.
همایون شهید زاده نماینده مردم فراه که از سوی کمیسیون انتخابات، اعتبارنامه نیز در یافت کرده است، در صحبت با رسانه ها گفت: «کشور ما در شرایط بسیار حساس روبرو است و قوه سوم دولت وجود ندارد؛ این قوه برای بقای کشور، مردم و نظام یک قوه مهم و حیاتی است و باید برای پیشبرد امورات مربوطه اش به شکل رسمی باید دست به کار شود.»
به گفته او، برای برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پروسه صلح، باید قوه مقننه آغاز به کار کند تا بتواند در این پروسه های مهم و حیاتی نقش ادا کند.
قرار است جرگه مشورتی صلح، به منظور تامین صلح در کشور و مذاکره با گروه طالبان، برای سه روز در ماه ثور سال آینده برگزار شود.
شماری ازنامزدان پيشتاز انتخابات ولسى جرگه، امروز درحالى خواهان اعلام نتایج نهایی حوزه های باقی مانده انتخاباتی شدند که کميسيون انتخابات، امروزنتایج نهايى ولایات هرات، بلخ، پکتیکا، غور، بادغيس و حوزۀ اهل هنود را اعلام کرد.
اين درحاليست که نتايج نهايى انتخابات ولسى جرگه ١٨ ولايت، پيش ازاين ازسوى اعضاى پیشین کمیسیون های انتخاباتی اعلام شده بود.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.