کابل (پژواک، ۲۴دلو۹۷): مسئولان مى گويند که بعد از عزل کميشنران، کار روى مسايل مربوط به انتخابات ولسى جرگه به گونۀ عادى پيش مى رود؛ اما تصميم در مورد نتایج نهایی ١٧ حوزۀ انتخاباتى را کميشنران جديد گرفته مى توانند.
ديروز با توشیح طرح تعدیل قانون انتخابات از سوی رئیس جمهور، اعضای کمیسیون مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی عزل شدند و اداره لوی څارنوالی با نشر اعلامیه اى، تمامی کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی را ممنوع الخروج کردند.
دفترمطبوعاتی ارگ ریاست جمهوری گفته است که روند گزینش کمیشنران جدید کمیسیون‌ های انتخاباتی، به زودی آغاز خواهد شد و تا معرفی کمیشنران جدید رؤسای دارالانشاهای هر دو کمیسیون، به صورت مؤقت رهبری کمیسیون‌ ها را به عهده خواهند داشت و آمادگی‌ها برای انتخابات ماه سرطان به صورت عادی دنبال می ‌شود.
انتخابات ولسی جرگه، در ۳۲ ولایت در ۲۸ و ۲۹ میزان و در ولایت کندهار در پنجم عقرب سال روان برگزار شد. کمیسیون با تاخیر سه ماهه، نتایج ابتدایی این انتخابات و پس از آن نتايج نهايى ١٨ ولايت را اعلام کرده است.
اما نتايج نهايى ١٥ ولايت و همچنان حوزه هاى انتخاباتى کوچى ها و اهل هنود هنوز اعلام نشده است. 
شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهورى، امروز در يک نشست خبرى در کابل گفت که برکناری و عزل کمیشنران، هیچ تاثیر روی نتایج انتخابات ولسى جرگه ندارد و کار به صورت عادى به مدیریت بخش دارالانشای کمیسیون های انتخاباتی جریان دارد.
وی افزود که به زودی کمیشنران جدید، جهت پیشبرد امور کمیسیون ها معرفی خواهند شد.
عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، به آژانس خبرى پژواک گفت که کميسيون شکايات انتخاباتى؛ نتايج سه ولايت ديگر [غور، لوگر و بادغيس] را نيز به کميسيون انتخابات فرستاده است و  کار این کمیسیون، از سوى بخش عملياتى به شکل عادى پیش می رود؛ اما اين بخش در مورد اعلام نتایج انتخابات صلاحیت اجرائیوی ندارند.    
وی نتایج اعلام شدۀ ۱۸ ولایت از سوی این کمیسیون را نهایی خواند و گفت که در مورد نتایج نهایی ١٧ حوزه انتخاباتى باقى مانده، کمیشنران جدید که بعدا معرفی می شوند، تصمیم خواهند گرفت.
قرار بود که کميسيون شکايات انتخاباتى، در هفته جارى نتايج انتخابات ولسى جرگه از ولايت هاى ننگرهار، کندز، بغلان، بلخ، پکتيا، پکتيکا، هرات و وردک را نيز جهت تطبيق به کميسيون انتخابات بفرستد.
کابل، کندهار، هلمند، تخار، حوزه کوچى ها و اهل هنود، ولايات ديگرى است که هنوز نتايج نهايى انتخابات آن اعلام نشده است.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.