کندهار(پژواک، ۱۷ دلو ۹۷): معاون عملیات کمیسیون انتخابات کندهار، ادعا میکند که دو نامزد ولسی جرگه ابتدا وی را لت و کوب و دشمنان داده و سپس در حالت لخت از وی فلمبرداری نموده است.
اما نامزدان متذکره میگویند که مسؤلین کمیسیون انتخابات این ولایت به تقلب متهم بوده و به څارنوالی معرفی شده ، بنا براین برای تبرئه شدن شان، به همچو موضوع متوسل شده اند.
قانون در مورد چه حکم میکند؟
در بند دوم ماده سوم قانون مبارزه علیه قاچاق انسانی و مهاجرین درج است که فلمبرداری غیراخلاقی از مجنی علیه، قاچاق انسانی محسوب میشود.
در ماده ۱۱ این قانون درج است اگر از مجنی علیه در تهیه فلم های غیراخلاقی استفاده صورت گرفته باشد، قاچاقبر به حبس طولانی محکوم میشود.
اما در ماده ۸۷۴ کود جزا تصریح شده که عاملین فلمبرداری غیراخلاقی (پورنوگرافی) به دو سال حبس و صد هزار افغانی جریمه محکوم میشود.
هارون کلیوال:
در شبکه های اجتماعی، یک ویدیوی هارون کلیوال معاون کمیسیون انتخابات پخش شده که از برخورد نادرست با وی یادآوری شده است.
کليوال بعد از این اتفاق به کابل رفته و به آژانس خبری پژواک گفت: که دو نامزد ولسی جرگه هریک جمال آغا و عطاالله عطا که برادر حمدالله نازک عضو شورای ولایتى است، نامبرده را طی تماس تیلیفونی به منزلش دعوت کرده و سپس با وی مرتکب روش نادرست شده اند.
نامبرده میگوید: (( دو روز پیش، پسر بیمارم را به شفاخانه مهمند برده بودم، که جمال آغا برایم زنگ زد و گفت که برای نیم ساعت همرایت کار دارم، جریان مریضی پسرم را برایش گفتم، اما نمی پذیرفت، ناگزیر به منزل وی رفتم، آن جا برایم گفت که آرایش مفقود شده، مصروف همین جار و جنجال بودیم که عطاالله عطا برادر نامزد دیگر با چهار محافظش نیز حضور یافت، با مشت و لگد مرا کوبیدند و دشنام ناموسی را برایم دادند.))
نامبرده میگوید که محافظین وی موبایل اش را گرفتند، چشمانش را بستند و در موتر بالا کرد و در مسیر راه هردو تقاضا داشتند تا آرای آنها را افزایش دهد اما وی ابا ورزید.
به قول وی، جمال آغا چند روز پیش نیز تقاضا را مطرح کرده بود و بدست برادرش ۱۰ هزار دالر را به وی ارسال کرده بود که نامبرده پیشنهاد وی را رد کرده بود.
نامبرده میگوید: ((درعینو مینه به مهمانخانه اش مرا برد، چشمانم را باز کرد و برایم گفتند که یک متن را مینگارد، شما آن را بخوانید و ما به گونه ویدیویی آن را ثبت خواهیم کرد.))
به قول موصوف، در ورق نگاشته شده بود که رییس و معاون کمیسیون انتخابات با برخی نامزدان معامله نموده و صندوق ها را به نفع آنها پر کرده اند.
کلیوال گفت: به زور اسلحه این متن را بالای وی قرائت کرد و آنها ثبت کرد، سپس به اتاق دیگر برد، چهار فرد مسلح نقاب پوش ملبس با یونیفورم، به داخل آمدند.
 نامبرده با صدای گریه آلود، این صحنه را چنین بیان داشت: ((دو تن دست ها و پاهایم را بسته کردند و دو تن دیگر مرا لخت کردند و ویدیوی برهنه را از من ثبت کردند.))
به قول وی، بعد از این واقعه حوالی ساعت دو شب به اتاق خود رفت و ارگان های امنیتی را در جریان گذاشت و آنها را از جریان مطلع نمودند و فردا آن به کابل رفت.
نامبرده خواهان بررسی جدی این واقعه شد و میگوید، اختطاف شده، مورد لت و کوب قرار گرفته و بر عزتش تجاوز شده، از اینرو باید افراد متذکره محاکمه شوند.
کمیسیون انتخابات کندهار:
نعمت الله وردگ رییس کمیسیون انتخابات کندهار میگوید، این جریان از طریق یک مکتوب رسمی با اداره ولایتی و ارگان های امنیتی شریک نموده است.
وردگ به آژانس خبری پژواک گفت ، نه تنها با معاون وی برخورد نادرست صورت گرفته، بلکه نامبرده خود به کرات از سوی زورمندان نظارت شده است در مورد چندین بار به امنیت ملی نیز شاکی شده است.
به قول وی، خوبترین انتخابات در کندهار صورت گرفته است ولی همین زورمندان به جبر و اکراه خواستند تا برای برآورده شدن اهداف شوم شان، این روند را متشنج و همه چهره ها را بدنام سازند.
نامبرده میگوید، درصورتیکه آنها در انتخابات مرتکب تقلب شده، قانون دراین عرصه صراحت دارد، ولی کس حق ندارد تا وحشت و دهشت را پخش نماید، مامور رسمی دولت را اختطاف، ضرب و شتم و اهانت کند.
به قول نامبرده، با وجودیکه درخصوص این برخورد نادرست شکایت نموده  ولی تاکنون چنین مورد دیده نشده که دولت از کارمند اش دفاع نماید.
اظهارات افراد متهم در این عرصه:
در پیوند به این قضیه خواستیم تا با جمال آغا نامزد ولسی جرگه گفتگو نماییم، ولی بعد از انتظار طولانی باز هم با وی تماس برقرار نشد.
ولی عطاالله عطا برادر حمدالله نازک که به قول کلیوال دراین موضوع دخیل است، به آژانس خبری پژواک گفت که رییس و معاون کمیسیون انتخابات هر دو در انتخابات تقلب ورزیده، و صندوق آرا را به نفع کاندیدان مشخص پر نموده اند.
به قول موصوف، بر بنیاد شکایات متذکره، هر دو مسؤل به څارنوالی معرفی شده اما این که آنها خود را تبرئه و بی گناه ثابت سازند، این موضوع کذب محض است.
نامبرده نیز تقاضا دارد تا ارگان های امنیتی این موضوع را پیگیری نموده تا ملامت و سلامت معلوم شود.
از جانب دیگر سید محمد حریق یکتن از نامزدان کوچی ها برای ولسی جرگه، به آژانس پژواک گفت که در انتخابات کندهار تقلب فاحش صورت گرفته که مردم و نامزدان مقصرین اصلی این کار را رییس و معاون کمیسیون انتخابات عنوان میکنند.
نامبرده میگوید که چند روز پیش به کندهار رفته بود و در این رابطه اسناد و شواهد کافی را بدست آورده که به نفع برخی نامزدان صندوق ها از آرای جعلی پر شده اند.
به قول وی، اسناد و شواهد در این خصوص را به ارگان های ذیصلاح محول نموده اند.
عزیزاحمد عزیزی سخنگوی والی کندهار میگوید، اداره ولایتی از این موضوع مطلع شده و به ارگان های امنیتی وظیفه سپرده تا این ماجرا را طور دقیق پیگیری نماید.
موصوف به آژانس خبری پژواک گفت، وقت بیشتر نیازاست تا موضوع روشن شود که کدام طرف حق به جانب است.
شایان ذکر است که بعد از اعلان نتایج ابتدایی انتخابات ولسی جرگه کندهار، نامزدان معترض به احتجاج های پیهم مبادرت ورزیدند و به ادامه آن دروازه های کمیسیون های انتخابات و شکایات انتخاباتی را نیز مسدود کرده بودند که بعد از وساطت ادراه ولایتی با شرط بررسی شکایت های کاندیدان معترض؛ دوباره  باز شدند.
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.