کابل (پژواک، ۲۸ جدی ۹۷): تیم صلح و اعتدال به رهبری محمد حنیف اتمر مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان ضمن ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری، وعده سپرد که در قانون اساسى تغيیر خواهد آورد.
محمد حنیف اتمر، محمد یونس قانونی با معاونيت اول رياست جمهورى و حاجی محمد محقق با معاونيت دوم امروز رسماً در یک تکت انتخاباتی وارد رقابت‌ های انتخابات ریاست جمهوری شدند.
اعضای تیم صلح و اعتدال امروز در کابل ضمن امضا موافقت نامه ایجاد این تیم برنامه های شان را همه گانی ساختند.
اتمر گفت: «به علت بی ‌کفایتی حکومت فعلی، با چهار خطر حیاتی روبرو شدیم که دفع این چهار خطر به هدف ما مبدل شده است.»
او تداوم جنگ تحمیلی و ظالمانه بر ملت افغانستان، رقابت‌های بین‌المللی و بی‌ ثباتی که امکان جنگ نیابتی را در کشور ممکن می ‌سازد، فقر و محرومیت و ناتوانی حکومت از چالش های موجود یاد کرده افزود:«حکومت موجود تنها توان این را ندارد که این خطرات را دفع کند، بلکه هر روز فرصت‌های طلایی را از دست می ‌دهد.»
موصوف احیای وحدت ملی، صلح، امنیت، عدالت و حقوق بشر، حکومت داری خوب، مبارزه با فقر و همکاری با کشورهای منطقه و جامعه بین المللی را از جمله اهداف تیم صلح و اعتدال یاد کرد.
وی گفت، اولین محوراین تیم احیای وحدت ملی است که آن را یک وجیبه اخلاقی نه، بلکه یک رسالت تاریخی به خاطر بقای ملت میداند.
او افزود: «چهار موضوع سبب نگرانی ما و باعث تضعیف این کشور شده است. اول، انحصار یک گروه کوچک بر روند تصمیم گیری در مورد سرنوشت یک ملت بزرگ، دوم، هیچ نوع تلاشی که امید ایجاد کند که مشارکت واقعی سیاسی را تمثیل کند، در آجندای رهبری فعلی حکومت قرار ندارد، سوم، تقسیم غیر عادلانه فرصت های اقتصادی که بر اساس روابط و سلیقه های خاص سیاسی صورت گرفته است و چهارم ترویج فرهنگ توهین و اهانت است که در نظام و روابط سیاسی رهبری حکومت فعلی ما متا سفانه بسیار مایوس کننده دیده می شود.»
به گفته وی، تیم صلح و اعتدال این وضعیت را تغییر خواهد داد و با توکل بر خداوند با تمام توان به مشارکت مردم افغانستان در یک نظام مشورتی واقعی و حقیقی معتهد می باشد.
اتمر در ادامه گفت: «این حق ملت است که در مشوره شریک باشند و در نظام مشارکت داشته باشند و سرنوشت خود را خودشان رقم بزنند. ما متعهد به توسعه عدالت اجتماعی هستیم، لذا با اتکا به عقاید مقدس اسلامی در روشنایی جهاد و مقاومت و توجه به ارزش ‌های عالی افغانستان گام بر می داریم.»
به گفته اتمر، آموزش و پرورش را تهداب اعتماد ملی قرار خواهند داد.
او می گوید که تیم وی بر آوردن صلح متعهد است و در این راه تلاش خواهد کرد.
اتمر در خصوص آوردن امنیت گفت: «سیاسی سازی ارگان ‌های امنیتی و دفاعی باید پایان یابد، پالیسی تقاعد زود هنگام باید برداشته شود، قوای هوایی و دفاع هوایی مجدد به میان بیاید، همکاری ما با جامعه جهانی نهایت مستحکم شود و به مردم خود اتکا بکنیم، مردم و مردمی سازی امنیت در سرلوحه برنامه ما است.»
اتمر در اشاره به حکومتداری خوب گفت: «تیم ما متعهد به انجام برنامه‌هایی خواهد بود که در برابر فساد اداری و سوء مدیریت در حکومت با قاطعیت کامل عمل بکند.»
موصوف ضمن تاکید بر حمایت از عدالت و حقوق بشر گفت که حقوق مردم، آزادی و زندگی ستون فقرات برنامه های این تیم را تشکیل میدهد.
او گفت که برای مبارزه با فقر قوی ترین برنامه های علمی و مردم را دارند.
به گفته اتمر در راستای همکاری با کشورهای منطقه و جامعه بین المللی این تیم سه هدف عمده دارد که در صورت پیروزی آنرا دنبال خواهند کرد.
او گفت: «اول، مبارزه با تروریزم و تامین امنیت، دوم، صلح پایدار در کشور، سوم، رشد همه شمول اقتصادی، این سه هدف ما بدون همکاری با کشورهای منطقه بوجود نمی آید.»
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنان گفت: «ما دو اصل را باید تضمین بکنیم که در صورت پیروزی، تیم صلح و اعتدال متعهد به آن است و رعایت می ‌کند، اول، به تمام کشورها منطقه اطمینان بدهیم که از خاک ما علیه آنها تهدیدی نخواهد بود و از آنها توقع داریم که از خاک آنها تهدیدی به امنیت ملی متوجه نشود،دوم، موضوع حصول اطمینان در سطح منطقه و بین الملل که افغانستان به مرکز همکاری مبدل شود، نه به مرکز تقابل و جنگ های نیابتی.»
محمد یونس قانونی معاون اول و محمد محقق نیز ضمن تایید گفته های اتمر گفتند که اهداف این تیم ایجاد وحدت ملی، تامین صلح و تغییر رهبری کنونی حکومت می باشد.
قابل ذکر است که حزب جبهه ملی نجات به رهبری صبغت الله مجددی، حزب محاذ ملی به رهبری پیر سیداحمد گیلانی، حزب پیوند ملی افغانستان به رهبری سیدمنصور نادری، حزب جمعیت اسلامی، حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به رهبری استاد حاجی محمد محقق، حزب حرکت اسلامی افغانستان به رهبری عبدالغنی کاظمی، حزب اسلامی متحد افغانستان به رهبری وحیدالله سباوون، حزب حق و عدالت به رهبری سردار محمد روشن، حزب حرکت آزاد افغانستان به رهبری سیدمحمدعلی جاوید، حزب اعتدال ملی، حزب حرکت مردم افغانستان به رهبری سید خلیل الله انوری، حزب مشارکت ملی به رهبری نجیب الله کابلی، حزب خدمتکار به رهبری داکتر سیدمخدوم رهین، حزب حرکت ملی افغانستان به رهبری سیدمحمدهادی هادی از جریان های سیاسی اند که تاکنون از این تیم اعلام حمایت کرده اند.
به گفته برنا کریمی سفیر پیشین افغانستان در کاناداشخصیت هایی که از این تیم حمایت کرده اند شامل، حامد کرزی رییس جمهور پیشین، علی احمد جلالی، سیدنورالله سادات، محمد شاکر کارگر، محمدعالم ساعی، جنرال دین محمد جراات، حضرت عمر زاخیلوال، جیلانی پوپل، فوزیه کوفی، داکتر احمد مشاهد، داکتر عنایت الله قاسمی، محمدآصف رحیمی، مبارز راشدی، دکتر محمدعارف شاه جان، محمدعاصم عاصم، روح الامین، جنرال عتیق الله لودین، جنرال محراب الدین صافی،انجینر محمدعارف سروری، استاد عبدالمالک هموار، بازمحمد احمدی می باشند.
تیم صلح و اعتدال موافقت نامه ایجاد این تیم را نیز در حضور متحدین این تیم به امضا رساندند که به اساس این موافقت نامه برنامه های فوق عملی خواهد شد.
اتمر می گوید که در صورت پیروز تا یک سال لویه جرگه قانون اساسی را دعوت و قانون اساسی را تعدیل خواهد کرد.
به گفته موصوف، تا زمانی که لویه جرگه قانون اساسی برگزار شود یک تن از شخصیت های قوم ترکتبار به حیث نماینده خاص رییس جمهور که مشابه به معاون رییس جمهور صلاحیت خواهد داشت، گماشته می شود.
وی همچنان گفت که در تیم آنها ریاست اجرائیه وجود ندارد اما در صورت پیروزی و تعدیل قانون اساسی صدارت اعظمی را که در کشور پیشنه دارد، ایجاد خواهد کرد.
پس اعلام تیم صلح اعتدال اتمر با دو معاون به کمیسیون انتخابات رفت و به عنوان نهمین نامزد انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.
قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ سرطان سال آینده برگزار شود.
بر اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات، برای شرکت در انتخابات ریاست جمهروی ۷۳ تن به شمول رهبران حکومت بسته معلوماتی بدست آورده اند.
تا کنون عبدالحکیم تورسن، سید نورالله جلیلي، عبدالطیف پدرام، زلمي رسول، نور الحق علومي، فرامز تمنا، شهاب حکيمي و حنیف اتمر ثبت نام نموده اند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.