کابل (پژواک،٢٧جدی۹۷): انجنیر محمد شهاب حکیمی بعنوان هشتمین نامزد انتخابات رياست جمهورى، امروز در کميسيون انتخابات ثبت نام کرد.
در تکت انتخاباتی انجنیر محمد شهاب حکیمی، عبدالعلی سرابی به حیث معاون اول و داکتر نورالحبیب حصير، به حیث معاون دوم می باشند.
انجنیر محمدشهاب حکیمی، دورۀ لیسانس را در پوهنځى زراعت پوهنتون کابل به پايان رسانيده و سند ماستری در رشتۀ اداره  را از پوهنتون امريکایی (PSU) در اسلام آباد پاکستان بدست آورده است.
موصوف، براى چندين سال به حيث رییس موسسه ماین پاکی (MDC)، رییس نهضت افغانهای علیه مبارزه ماین و استاد پوهنځی زراعت پوهنتون کابل ايفاى وظيفه کرده است.
حکيمى، در صحبت با آژانس خبری پژواک، گفت: «افغانستان کشور است که تاریخ ۵ هزار ساله دارد، اما نسبت به ضعف مدیریت رهبران حکومت های قبلی دستخوش حوادث گوناگون شده و متاسفانه یک نوع خلا در کشور احساس می شود.»
وی اظهار اميدوارى کرد که تیم "صلح، قانونیت و رفاه" بتواند این خلا را پُر کند و یک تیم متخصص، متعهد  و آگاه در راس چنان یک حکومتى باشد تا بتوانند به چالش های گوناگون چون تعصبات قومی، عدم پیوند خارجی ها از بین برده و دست بلند در توسعه و انکشاف افغانستان داشته باشد.
این کاندید ریاست جمهوری در پیوند با شفافیت وعدم شفافیت انتخابات ریاست جمهوری گفت: «مشکلاتی در فرایند انتخابات است، در انتخابات پارلمانی هم ما شاهد بودیم؛ اما امیدواریم اصلاحات جدی و فوری در کمیسیون های انتخاباتی به وجود آید، اگر در کمیسیون ها اصلاحات بنیادی به میان نیاید، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ممکن نخواهد بود؛ اگر ممکن هم باشد، بدتر از انتخابات پارلمانی خواهد بود.»
به باور اين نامزد انتخابات رياست جمهورى، لازم است تا کميسيون انتخابات از تجاربى که در برگزارى انتخابات پارلمانى بدست آورده، به نحوه بهتر آن در برگزارى انتخابات رياست استفاده لازم نموده تا چالش هاى که انتخابات پارلمانى موجود بود، دوباره تکرار نگردد.
او در پروسه جاری صلح از تلاش های زلمی خلیلزاد ستایش می کند و می افزاید، باید از هر طریق ممکن صلح در کشور تامين شود، چونکه جنگ همه سطوح سیاسی، انکشافی، اقتصادی و اجتماعی را تحت پوشش خود برده است.
پیش از این؛ داکتر زلمی رسول با شعار «وحدت ملی، عدالت، امنیت، صلح، اعتدال و برابری»ِ؛ عبداللطیف پدرام با شعار «آزادی، عدالت و امنیت»؛ محمد حکیم تورسن با شعار «ما عمل می کنیم، شعار نمی دهیم»؛ سید نورالله جلیلی؛ و عنایت الله حفیظ ، «امنیت، صلح، اعتدال و برابری‎»، نورالحق علومى  و فرامرزتمنا  با شعار (تدبير و توسعه) راى نامزدى در انتخابات رياست جمهورى ٢٩سرطان ١٣٩٨ثبت نام کرده اند.
کمیسیون مستقل انتخابات، ۲۹ سرطان سال آینده را روز برگزارى انتخابات رياست جمهورى و از ١٣ تا ۳۰ ماه روان، زمان ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده و گفته است که کميسيون هیچ پلانی براى تمدید روند ثبت نام نامزدان ریاست جمهوری روی دست ندارد.
بر اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات، هر فردی که می خواهد نامزد انتخابات ریاست جمهوری باشد؛ باید مسلمان، تبعه افغانستان و تا روز برگزاری انتخابات چهل سال سن داشته باشد، یکصد هزار تذکره برچسب دار ارایه کند و یک میلیون افغانی را نقداً به این کمیسیون بسپارد.

 

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.