کابل (پژواک، ٢٦ جدى ٩٧): از جمع ٢٣٩ نامزد پيشتاز انتخابات ولسى جرگه، ٦٦ تن شان زن؛ و از هر ١٣ تن آنها يک تن مربوط به احزاب مى باشند؛ و ٦٥ درصد آنها افرادى اند که عضويت دور کنونى اين جرگه را ندارند.
انتخابات ولسى جرگه، حدود سه ماه پيش بدون ولايت غزنى در ساير حوزه هاى انتخاباتى برگزار شد و اعلام نتايج ابتدايى آن، شام دوشنبه هفتۀ جارى با اعلام نتايج کابل و حوزه کوچى ها تکميل گرديد.  
به اساس نتايج ابتدايى انتخابات ولسى جرگه که کميسيون مستقل انتخابات اعلام کرده است، در کُل برای نامزدان پيشتاز اعلام شده، بيش از يک ميليون و سه صد هزار راى استفاده شده است.
نتايج اعلام شده نشان مى دهد که از جمع ٢٣٩ نامزد پيشتاز، ٨٥ تن کسانى اند که عضويت دور کنونى ولسى جرگه را داشته اند؛ اما ١٥٤ تن ديگر عضويت اين دور اين جرگه را نداشته اند.
 
پوهاند ودير صافى استاد حقوق و علوم سياسى در پوهنتون کابل، به آژانس خبرى پژواک گفت که راه يافتن اکثريت افراد جديد به ولسى جرگه، نشان مى دهد که مردم از کارکرد اعضاى کنونى ولسى جرگه رضايت ندارند.
 
به گفته او، مردم مى دانند که اکثريت اعضاى کنونى ولسى جرگه، در عوض مردم براى خود کار کردند.
 
صافى افزود که به همين دليل، مردم مى خواهند افراد ديگرى را تجربه کنند.  
 
اکثريت نامزدان پيشتاز، کسانى اند که خود را مستقل نامزد کرده اند.
 
معلومات کميسيون مستقل انتخابات نشان مى دهد که از جمع کُل نامزدان، ٢٢٢ تن کسانى اند که خود را مستقل نامزد کرده اند؛ پنج تن از آدرس جنبش ملى اسلامى؛ سه، سه تن از آدرس هاى حزب وحدت اسلامى، حزب وحدت اسلامى مردم و دعوت اسلامى؛ دو تن از آدرس حزب اسلامى؛ و يک تن هم از آدرس جمعيت اسلامى نامزده شده اند.  
 
قابل ذکر است که در ميان نامزدان پيشتاز، کسانى وجود دارند که مربوط به احزاب اند؛ اما از آدرس حزب نامزد نشده اند.
 
به باور استاد ودير صافى، اکثريت مردم از احزاب سياسى افغانستان خاطره هاى خوب ندارند و از نام حزب متنفراند.
 
موصوف گفت که به همين دليل، مردم بيشتر به نامزدان مربوط به احزاب راى نداده اند.  
 
اين درحالى است که در کُل، در ميان نامزدان تعداد کسانى که از آدرس حزب نامزده شده بودند کم بود؛ اما در ميان آنها کسانى موجود اند که رابطه اى با احزاب داشتند؛ اما نخواسته بودند که از آدرس حزب نامزد شوند.
 
نامزدان زن و مرد
 
از جمع کُل نامزدان پيشتاز به استثناى ولايت غزنى که در آن انتخابات نشده است، ١٧٣ تن مرد و ٦٦ تن زن مى باشند.  
 
نُه نامزد زن از کابل؛ شش تن از هرات؛ چهار تن از ننگرهار؛ سه، سه تن از کندهار، بلخ و کوچى ها؛ دو، دو تن از کندز، بدخشان، پروان، تخار، ميدان وردک، بغلان، هلمند، دايکندى، فارياب و غور؛ و يک، يک تن از متباقى هجده ولايت مى باشند.
 
به اساس دستورالعمل امور مربوط به تخصيص کرسى هاى ولسى جرگه به زنان، از مجموع (٢٤٩) کرسى ولسى جرگه، ٦٨ کرسى به زنان اختصاص داده مى شود که سه کرسى آن، مربوط به کوچى ها و متباقى با در نظرداشت نفوس هر ولايت اختصاص مى يابد.
 
قابل ذکر است که قرار است انتخابات ولسى جرگه درغزنى که بنا به دلايلى به تاخير افتاده است، سال آينده برگزار و با اعلام نتايج آن، تعداد وکلاى ولسى جرگه نيز تکميل شود.
 
ودير صافى گفت که به اساس قانون، ٦٨ کرسى براى زنان اختصاص داده شده است؛ اما بهتر مى بود که زنان بيشتر به اين جرگه راه مى يافتند؛ زيرا زنان نسبت به مردان دلسوزتر اند و آغشته به فساد نمى باشند.
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.