کابل (پژواک، ۱۸جدی ۹۷): نامزدان کوچی ها برای انتخابات ولسی جرگه میگویند در صورتیکه تقلب هاظ انجام شده در حوزه کوچی ها بررسی نگردد و بر بنیاد آن نتایج اعلام نشود، حرکت های گستردۀ مدنی را آغاز میکنند.
این اظهارات را حدود ۳۰ نامزد معترض حوزه کوچی ها، امروز طی نشست خبری در کابل ابراز داشتند.
عنایت الله صحرایی یکتن از نامزدان متذکره گفت که اسناد راجع به جعلکاری در انتخابات را به دولت تسلیم نموده؛ اما دولت به عوض مجزا کردن آرای پاک از ناپاک، آرای ناپاک را در آن افزوده است.
موصوف افزوده است: "ما اسناد داریم، در ولسوالی پنجوایی ۱۷ تذکره ثبت شده بود؛ اما درآنجا ۱۶۰ رای استفاده شده است. همچنان در منطقه سپین بولدک ۳۰۵ تذکره ثبت شده، ولی درآنجا ۳۷۱ رای استعمال شده، مطلب اینکه در آنجا تقلب آشکار صورت گرفته و آرا افزوده شده است."
به قول موصوف، اگر حکومت و طور اخص کمیسیون های انتخابات، به خواست های آنان پاسخ نگویند، حرکت های مدنی را راه اندازی و خیمه تحصن را در برابر ریاست جمهوری و کمیسیون شکایات برپا خواهند کرد.
سیدمحمد حریق نامزد معترض دیگر کوچی از کندهار، گفت: "اسناد در مورد تقلب انجام شده در انتخابات را به دولت تحویل نمودیم که دو ونیم ماه از آن سپری میشود، دولت سهل انگاری نموده و در این راستا کدام اقدامی نکرده است."
نامبرده علاوه کرد که چند روز پیش (۱۵ جدی)، کمیسیون شکایات انتخاباتی، راجع به بررسی اسناد آنها که به تقلب و جعل در انتخابات منوط بود، در موجودیت طرفین، جلسه قضایی را تدویر نمود، که در جریان آن اسناد مستند جعل و مدارک معاملات پولی، ارائه شده است.
موصوف گفت: "نوار صوتی را در اختیار کمیسیون قرار داده که طی آن، قیس حسن عضو کنونی ولسی جرگه و کریم الله ستانکزی رییس کمیسیون شکایات کندهار، با هم صحبت میکنند و معامله پول دادن در آن ذکرشده؛ قیس حسن یاددهانی کرده که آرای میرویس حسین خیل (برادر قیس حسن و نامزد از حوزه کوچی ها) و آرای ننگیالی لونگ را باطل نسازد؛ در مقایل ستانکزی اذعان کرده که پول لونگ (نامزد کوچی ها) رسیده و شما هم برسانید."
وی اذعان میکند: "اگر کمیسیون انتخابات، خلاف خواسته های ما نتایج انتخابات را اعلان کند و اسناد مستند ما را مدنظر نگیرد، حرکت دفاع از آرای پاک کوچی ها نه تنها همچو نتایج را نمی پذیرد، درعین حال در سراسر کشور، حرکت های مدنی گسترده را راه اندازی خواهد کرد؛ تا عدالت تامین شود و به ارادۀ مردم کوچی که در شرایط خیلی دشوار رای داده، ارج گذاشته شود."
به قول موصوف، در کندهارصرف آرای بایومتریک شده، نزد آنها اعتبار دارد و آرای بدون بایومتریک استفاده شده، برای آنها قابل قبول نیست.
تلاش نمودیم تا در مورد نوار صوتی مذکور، نظر کمیسیون شکایت های انتخاباتی را با خود داشته باشیم، ولی موفق نشدیم.
نامزدان متذکره با انتشار اعلامیه اى نگاشته اند که در حوزه کوچی ها، یک رای بایومتریک شده استفاده نشده، در حوزه کوچی ها، صرف به آرای بایومتریک شده اعتبار داده شود.
قرارمعلومات اعلامیه، به روز انتخابات در برخی محلات کوچی ها، زورمندان مشخص به کمک شماری از مسئولین، کمیسیون های محلی انتخابات را در اختیار خود گرفته بودند و ناظرین نامزدان دیگر را لت و کوب نموده و صندوق ها را پر کرده بودند؛ همچنان بعد از انتخابات، در برخی ولایات نظیر کندهار در گدام های کمیسیون ها، صندوق ها به نفع همین زورمندان پر شده است.
آنها مدعی اند که در برخى ولایات، در روند بازشماری آرا، از ناظرین نامزدان کوچی دعوت به عمل نیامده که بار دیگر به نفع زورمندان آرا افزوده شده است.
در اعلامیه علاوه شده است: "اسناد مستند همه تقلب ها و جرایم را به کمیسیون انتخابات تسلیم نموده ایم؛ اما با گذشت دو و نیم ماه، کمیسیون متذکره نه تنها که به این اسناد و مدارک توجه نکرده، حتی در سیستم به نفع برخی نامزدان، آرا را افزوده و آرای بی اعتبار را وارد سیستم نموده است."
کوچی ها میگویند که کمیسیون های ولایتی شکایات انتخاباتی، در چند ولایت آرای تقلب کنندگان را باطل اعلان نموده؛ اما کمیسیون انتخابات، باز هم این آرای باطل را وارد سیستم میکند.
آنان از کمیسیون شکایات خواسته اند تا در پرتو مدارک و اسناد متذکره، نامزدان و کارمندان متقلب کمیسیون را غرض مجازات عدلی و قضایی، به ارگان های ذیربط معرفی نمایند.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.