کميسيون شکايات : به شکایات انتخاباتى به شکل عادلانه رسیدگی خواهد شد

کابل (پژواک، ٢جدی ۹۷): کمیسیون شکایات انتخاباتی می­گوید با توجه به شکایات موجود از انتخابات ولسی جرگه، در نتایج اعلام شدۀ ابتدایی اين انتخابات، در برخى حوزه های انتخاباتی ۵۰ تا صد درصد تغییرات مى آيد.
انتخابات ولسى جرگه در ٢٨ و ٢٩ ميزان سال روان، راه اندازى شده و کميسيون مستقل انتخابات تا حال نتايج ابتدايى سى ولايت را اعلام کرده است.  نتايج انتخابات ولايت هاى کابل، بغلان و پکتيا و حوزۀ کوچى ها هنوز اعلام نشده است.
قابل ذکر است که انتخابات در ولايت غزنى، به دليل برخى مشکلات برگزار نشده و قرار است سال آينده برگزار شود.
حمیراحقمل معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی، امروز در یازدهمین جلسه علنی بررسى شکايت هاى انتخاباتى این کمیسیون در مورد نتايج ابتدايى گفت: «تغییرات آمدنی است، در بعضی از حوزه ها از پنجاه تا صد درصد تغییرات در نتایج ابتدایی به وجود خواهد آمد، شکایات و تقلبات گسترده صورت گرفته و کمیسیون انتخابات، تصامیم کمیسیون های ولایتی شکایات انتخاباتی را در اعلام نتایج ابتدایی در نظر نگرفته اند.»
وی در پاسخ به سوالی گفت: «امکان ابطال تمام آرای ولایت میدان وردک وجود دارد؛ زیرا در این ولایت سطح تقلبات بیشتر از ٧٥ درصد است.»
او در مورد نتايج ساير حوزه هاى انتخاباتى جزييات ارايه نکرده؛ اما گفت که بررسی هاى اين کميسيون جریان دارد و تا زمانی که تکمیل نشود، کمیسیون مستقل انتخابات نمی تواند نتایج نهایی را اعلام کند.
علیرضا روحانی کمیشنر و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز گفت که تغییرات در نتایج ابتدایی به وجود می آید و اعلام نتایج نهایی، منوط و مشروط به فیصله های این کمیسیون می باشد.
او افزود که ممکن در بعضی حوزه های انتخاباتی نتیجه ای را که کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده تایید شود؛ اما ممکن در بعضی حوزه ها تغییراتی فاحش به وجود بیاید.
این درحالی است که قبلا کمیسیون شکایات انتخاباتی، تمام آرای ولایت کابل را باطل اعلام کرد؛ اما از سوی حکومت و کمیسیون انتخابات مورد پذیرش قرار نگرفت و در مورد تجديد نظر شد.
روحانی در مورد ابطال تمام آرای کابل گفت: «اسنادی را که ما از کمیسیون خواسته بودیم، تا کنون برای ما نفرستاده اند؛ اگر اسناد لازم در اختیار کمیسیون شکایات قرار نگیرد، موضع ما پا برجا است.»
قابل ذکر است که تا کنون، نتایج ابتدایی ۳۰ ولایت در مراحل مختلف اعلام شده، که اعتراض هايى را در پی داشته است.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.