کابل (پژواک، ١٨ قوس ٩٧): رييس مشرانوجرگه، در اشاره به باطل اعلام کردن آراى کابل مى گويد کميسيون شکايات انتخاباتى حق ندارد که تمام آراى يک حوزۀ انتخاباتى را باطل اعلام کند.
انتخابات ولسى جرگه، در ٢٨ و ٢٩ ميزان سال روان برگزار شده و کميسيون مستقل انتخابات، تا حال نتايج آراى ١٨ ولايت را اعلام کرده است.
کمیسیون شکایات انتخاباتی، پنجشنبه هفتۀ گذشته با پُرتخلف وتخطی خواندن انتخابات ولسى جرگه در کابل، اعلام داشت که تمام آرای اين انتخابات درحوزه کابل، بر بنیاد قانون انتخابات و عدم اعمال به موقع مدیریت، باطل می باشد.
اما براى بیرون رفت از این بن بست انتخاباتی، روز گذشته نشست مشترک رؤسا و اعضای هر دو کمیسیون، تحت ریاست محمد سرور دانش معاون دوم رییس جمهور و با حضورداشت رییس ستره محکمه، لوی څارنوال، رییس کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی، رییس ارگان‌های محلی و رییس اداره ملی احصاییه و معلومات دایر گردید.
در این جلسه، فیصله به عمل آمد که کمیسیون شکایات انتخاباتی، در مورد فیصله خود تجدید نظر نماید و بند یک تصمیم مؤرخ (۱۴ قوس) سال روان خود را در باره ابطال آرای حوزه کابل تعدیل کند.
در نشست امروز مشرانوجرگه نیز روی ابطال تمام آراء کابل بحث شد.
عبدالله قرلق نماینده مردم کندز در این جرگه، در اشاره به فیصله کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت: «اختلافات در کمیسیون هاى انتخاباتی، کشور را به طرف بحران می برد، نباید با رای و سرنوشت مردم بازی کنند؛ اگر حالت چنین باشد، خدا میداند که انتخابات ریاست جمهوری را این کمیسیون ها چگونه مدیریت خواهند کرد.»
فرهاد سخی نماینده مردم کابل در این جرگه ،از کمیسیون شکایات انتخاباتی خواست تا مطابق قانون، آرای پاک را از ناپاک جدا سازند و کسانی را که دست به تقلب زده اند، شناسایی و مورد پیگیرد قرار دهند.
مولوی محی الدین منصف نماینده مردم کاپیسا در این جرگه گفت: «کمیسیون شکایات انتخاباتى، کاری می کند که حیثیت کمیسیون های انتخاباتی و حکومت را زیر سوال می برد، اگرشواهد وجود دارد نباید از تصمیمش می گذشت؛ اما اگر شواهد کافی ندارند، باید رهبری کمیسیون شکایات انتخاباتی مورد پیگرد قرار گیرند؛ زیرا با قانون بازی کرده اند و این کار آنها صبغه جرمی پیدا کرده است.»
فضل هادی مسلمیار رییس مشرانوجرگه گفت که فیصله کمیسیون شکایات انتخاباتی، صبغه قانونی ندارد.
وی افزود که کمیسیون شکایات انتخاباتى، به اساس قانون تنها می تواند به اساس شکایت، آرای یک مرکز رای دهی و یا آرای یک نامزد مشخص را باطل کند و آرا را باز شماری کند.
او گفت که به اساس قانون، این کمیسیون صلاحیت ابطال تمام آرای یک حوزه انتخاباتی را ندارد.
به گفته او، کمیسیون شکایات انتخاباتی به اساس قانون، باید این فیصله را بعد از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات رسانه ای می ساخت.
مسلم یار، از کمیسیون شکایات انتخاباتی خواست تا مطابق قانون اجراآت نمایند. 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.