کابل(پژواک، ٢٤ عقرب ٩٧): کميسيون مستقل انتخابات می گوید که بحث برگزاری همزمان انتخابات ولسی جرگه و شورای ولایتی غزنی با انتخابات ریاست جمهوری، سبب تعویق اعلام تقویم انتخابات ریاست جمهوری شده است.
این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات، در اوایل هفته روان (١٩ عقرب) گفته بود که تا سه روز دیگر (٢٢ عقرب) تقویم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و ساير انتخابات ها را اعلام می دارد، اما از زمان وعده شده دو روز می گذرد و تا حال تقویم انتخابات ریاست جمهوری اعلام نشده است.
همچنان این کمیسیون گفته بود که احتمال دارد انتخابات شوراهای ولایتی، ولسوالی ها و ولسی جرگۀ غزنی نیز همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.
عبدالعزیر ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات به آژانس خبری پژواک گفت که آماده گی برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی گرفته شده و برگزاری آن، در ۳۱ حمل سال ١٣٩٨ حتمی است و تا چند روز دیگر تقویم آن اعلام می شود.
موصوف افزود که برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و سایر انتخابات ها جامعه جهانی و حکومت تعهد مالی سپرده اند.
به گفته وی، بحث های روی چگونگی برگزاری انتخابات ولسی جرگه، شورای ولسوالی و شوراهای ولایتی غزنی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری جریان دارد.
ابراهیمی تصریح نمود: «از همان روز (١٩ عقرب) تا به حال بحث ها جریان دارد و امیدوار هستیم که به زودترین فرصت تقویم انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کنیم.»
او در پاسخ به این که کمیسیون تا به حال برای اعلام تقویم انتخابات ریاست جمهوری دست نیافته است، افزود که تقویم انتخابات ها نهایی است، اما در مورد چگونگی برگزاری انتخابات ولسی جرگه، شوراهای ولسوالی و ولایتی غزنی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بحث ها جریان دارد.
در پی اعتراض شماری از باشنده گان غزنى که خواستار حوزوى شدن انتخابات ولسى جرگه در اين ولايت بودند و دفتر ولايتى کميسيون را در غزنى از اویل ماه ثور سال روان مسدود کرده بودند، کمیسیون مستقل انتخابات، در (٤سرطان) سال روان اعلام کرد که انتخابات در غزنی حوزه بندی شده و یازده کرسی این ولایت، به سه حوزه انتخاباتى تقسیم شده است.
اما يک روز بعد برخى نماینده گان مردم غزنی در ولسی جرگه، اقدام کمیسیون انتخابات برای برگزارى انتخابات به شکل حوزوى در اين ولايت را خلاف قانون دانسته، با برگزاری انتخابات به شکل حوزوی مخالفت کردند.
عدم دست یافتن به توافق نهایی جهت برگزاری انتخابات ولسی جرگه به شکل حوزوی در غزنی سبب شد تا در انتخابات در آن ولایت در ٢٨ میزان برگزار نشود.
در همین حال در ولایت کندهار به دلیل کشته شدن جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه و جنرال عبدالمومن حسین خیل رئیس امنیت ملی کندهار انتخابات ولسی جرگه با یک هفته تویق برگزار شد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.