کابل(پژواک، ۱٧میزان ۹۷): شماری از نامزدان ولسی جرگه، شبکه های اجتماعی را بهترین ابزار برای مبارزات انتخاباتی می دانند؛ اما شماری دیگر، شبکه های اجتماعی را دریچه يى برای توهین و تحقیر از سوی رقبای خود عنوان می کنند.
فیسبوک، تویتر، يوتيوب، انستاگرام، تلگرام، وتس آپ، ایمو، وایبر وغیره از جمله شبکه های اجتماعی اند که در میان جوانان و سایر اقشار جامعه کاربرد بیشتر دارند.
در حال حاضر، نه تنها افراد عادی جامعه، بلکه چهره های سرشناس از جمله رؤسای جمهور کشورها، مقامات عالیرتبه دولتی، سیاستمداران، خبرنگاران، سینماگران، و ورزشکاران با استفاده از این صفحات کارها، برنامه ها و فعالیت های شان را با مردم شریک می سازند.
ذبیح الله زیارمل نامزد ولسی جرگه از ولایت کابل، نقش صفحات اجتماعی را در نشر برنامه های نامزدان ولسی جرگه مفید و کم هزینه خوانده گفت که به جز مصارف اسپانسری، دیگر کدام هزینه ای ندارد.
موصوف افزود: «ما از طریق رسانه های اجتماعی، مواد زیادی را در خور مخاطبان خود می دهیم که هر پُست ما حدود ۲۰ هزار بازدید کننده دارد.»
توفیق وحدت، دیگر نامزد انتخابات ولسی جرگه از ولایت کابل، صفحات اجتماعی را بر همگانی ساختن برنامه ها و معرفی نامزدان ولسی جرگه که تازه پا بر سیاست گذاشته اند، موثر دانسته؛ اما گفت خوشبین نیست که از این طریق رای به دست آورد.
موصوف، با اشاره به اینکه در این دور، شهروندان تلاش دارند که آگاهانه رای بدهند، افزود: «مردم ما این بار آگاهانه رای می دهند و با نامزدان به تماس می شوند و دیدگاه شان را از نزدیک شریک می کنند و سوالات شان را مطرح می کنند و چند روز پس از حمایت و عدم حمایت شان خبر می دهند.»
محمد اسحق صابری مسئول ستاد انتخاباتی عاطفه طیب، نقش رسانه های اجتماعی به خصوص فیسبوک را در انتخابات پیش رو موثرخوانده، گفت: «ما هم از طریق فیسبوک و سایر شبکه های اجتماعی کمپاین می کنیم و بیش از ۶۰ درصد موثریت کار کمپاین ما، از آدرس فیسبوک و سایر شبکه های اجتماعی صورت گرفته است.»
اما شماری از نامزدان ولسی جرگه می گویند که استفاده از فیسبوک، افزون بر اینکه مزایای خود را دارد، برای برخی رقبای انتخاباتی،  به وسیله اى براى توهین و تحقیر تبدیل شده است.
اما محمد اسحق صابری مسئول ستاد انتخاباتی عاطفه طیب، اضرار شبکه های اجتماعی به خصوص فیسبوک را با درست کردن آدرس های جعلی و پخش و نشر مطالب بر ضد افراد با نفوذ و مشهور، زياد خوانده، گفت: «متاسفانه که دولت کنترول به یوزر (کاربر) های جعلی دسترسی ندارد.»
موصوف همچنان افزود: «شماری از شهروندانی که فیسبوک دارند، آداب نوشتاری را مراعات نمی کنند و گاهگاهی نظریاتی مخالف هم می داشته باشند.»
او تصریح کرد، چندین کاربر جعلی به نام عاطفه طیب ساخته شده بود و از طریق صفحه اصلی، به اطلاع شهروندان رسانده شده است؛ اما با «تاسف» که هنوزهم از این کاربرهای جعلی به نفع عاطفه طیب نه، به ضرر آن استفاده صورت می گیرد.
خالده ادیب نامزد ولسی جرگه از ولایت کابل که از شبکه های اجتماعی خاطرۀ خوش ندارد، گفت: «به خاطر دریافت بعضی نظریات غیرمسوولانه و غیر اخلاقی، تاکنون از طریق فیسبوک کمپاین نکردیم.»
وی، با انتقاد از پاره کردن عکس های نصب شده اش در سطح شهر کابل، گفت: «رقیب هایم ده ها پوستر و عکس های بزرگم را با خوازۀ آن از سطح شهر جمع کرده اند که این قابل نگرانی است.»
نعمت الله یک تن از شهروندان کابل، از نامزد مشخصی نام نبرد؛ اما گفت که شماری از نامزدان ولسی جرگه هستند که توسط هواخواهان خود رقبای شان را از طریق شبکه های اجتماعی به خصوص فیسبوک توهین می کنند.
موصوف، از شهروندان کشور خواست که فریب حرف ها و پیام های افراد و نامزدان «مغرض و توطئه گر» را که علیه یک نامزد شایسته می کنند، نخورند و به کسی رای بدهند که در آینده از آنان نمایندگی خوب کرده بتواند.
هوشمند یکی دیگر از شهروندان کابل نیز با اشاره به افزایش نشر عکس، ویدیو و برنامه های نامزدان از طریق شبکه های اجتماعی گفت که فیسبوک، یک وسیلۀ خوب بر پخش و نشر برنامه های انتخاباتی برای نامزدان ولسی جرگه است.
او تصریح کرد: «شهروندان باید با درنظرداشت شایستگی و به دور از مسایل قومی، زبانی به نامزدان ولسی جرگه رای بدهند.»
نهادهای ناظر بر انتخابات همچنان می گویند که نقش تکنالوژی و شبکه های اجتماعی در بخش اکتشافات سیاسی، بسیار مهم است.
یوسف رشید رییس اجرایی موسسه انتخابات آزاد وعادلانه افغانستان (فیفا)، شبکه های اجتماعی را فرصت مناسب بر مبارزات انتخاباتی خوانده، گفت که برنامه ها و صحبت های شان را از این طریق به هواخواهان شان می رسانند.
وی، با بیان اینکه شماری از شهروندان هنوز هم طریقه استفاده از شبکه های اجتماعی را بلد نیستند، گفت که شماری از شهروندان دیدگاه های قومی، سمتی، زبانی و مذهبی می دهند و به برنامه نامزدان ولسی جرگه کمتر توجه می کنند.
موصوف افزود: «در کنار پیام های توهین آمیز، بعضی دیدگاه های مفید هم دیده می شوند و نباید به عنوان مانع قلمداد شود و بر کاندیدان، بهترین گزینه است از لحاظ مصرف و سطح پوشش؛ در عین حال می شود که از نظریات منفی چشم پوشی کنند و در صورتی که مکلف به پاسخگویی می شوند، باید برنامه های شان را درست تنظیم کنند.»
رشید، با اشاره به صفحات فیسبوک ریاست جمهوری و ریاست اجرایی حکومت، گفت که اگر دیده شود شهروندان به رییس جمهور و رییس اجرایی حکومت هم فحش می دهند؛ اما با آن هم آنان مکلف به اطلاع رسانی اند.
او تصریح کرد: «نامزدان ولسی جرگه این موضوع را جدی نگیرند، باید این موضوع را به حیث یک اصل بپذیرند، اطلاع رسانی کنند و برای مردم توضیح بدهند و موانع کوچک را جدی نگیرند.»

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.