Irresponsible commander in Bamyan joins peace drive

باميان(پژواک١٦ دلو٩٣): سرهنگ وفا که به حيث قوماندان محلى ازچهارده سال بدينسو درولسوالی ورث ولایت بامیان فعاليت داشت ومردم وى رامتهم به آزارواذيت، غصب زمين وکوچ اجبارى مينمودند، به پروسۀ صلح پيوست.
مل پاسوال خدایارقُدسی قوماندان امنیه بامیان درنشست خبرى امروز گفت که اين قوماندان با١٢ تن ازافرادش ، ١٥ ميل سلاح مختلف النوع را نيز با خود آورده است.
 وى پيوستن سرهنگ وفا را به پروسه صلح گام مهم در راستای تامین امنیت خوانده، علاوه کرد : ((بعد از این در بامیان مردم با امنیت بیشتر زندگی خواهند کرد .))
محمد صادق علیيار مسوول کمیته صلح بامیان به آژانس خبرى پژواک گفت، از آنجايی که آوازه های داعش گهگاهی به گوش میرسید مردم بامیان نگرانی از نفوذ داعش داشتند واحتمالًا اگر سرباز گیری هم صورت میگرفت ممکن از همین خلاء و از قوماندانان مخالف دولت استفاده میشد.
وی افزود که با پیوستن سرهنگ وفا که ١٤ سال مخالف مسلح دولت بود،دیگر این مشکل حل شده و امنیت بیش از پیش تامین گرديده ومردم قویاً با حکومت همکار هستند.
قوماندان امنیه بامیان ميگويد که اين قوماندان محلى با ميانجگيرى موسفيدان وعلماى ولسوالى ورث به صلح پيوسته وحاضر شده است که هرگونه شکایتى که در موردش وجود داشته باشد درمحاکم پاسخ دهد.
دسترسى براى اخذ نظر سرهنگ وفا که اکنون در ولسوالى يکاولنگ به سر مى برد، پيدا نشد.
مسوولان محلى ميگويند که سرهنگ وفا، سابق یکی از قوماندانان حزب وحدت شاخه محمد اکبری بوده که  به عنوان قوماندان غیرقانونى، با افراد مسلحش گاهگاهی در ولسوالی ورث دست به آزار و اذيت مردم میزد.
در ماه عقرب امسال مردم و فعالان مدنی بامیان طى راهپيمايى، سرهنگ وفا را متهم به لت و کوب نموده و خواستار عدالت شدند.
آنان ميگفتند که اين قوماندان محلى همراه با افراد مسلح خود در منطقه سرخجوی ولسوالی ورث، داخل خانه داوود شريفى يکتن از باشندگان محل گرديده و وى را تا سرحد مرگ لت و کوب نموده بود.
اسماعیل ذکی هماهنگ کننده شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر باميان، گفته بود که اين عملکرد سرهنگ وفا در برابر شريفى شکل محکمه صحرايی را داشته و بايد جلو این قوماندان مسلح گرفته شود.
همچنان اين قوماندان، متهم به لت و کوب غلام علی آشنا ناظم ساحوی کميسیون انتخابات در ولسوالى ورث در ماه حمل سالجارى  و قبل از آن متهم به غصب زمين و کوچ اجبارى برخى مردم ورث نيز گرديده بود.   
مسوولان امنيتى ميگويند که این آخرین گروپ مسلح مخالف در بامیان بود که به پروسه صلح پیوسته است.
گفتنى است که در يکسال اخير يک گروپ ٢٠ نفرى مخالف مسلح در ولسوالى يکاولنگ باميان و دو گروپ مسلح ٢٠ نفرى که در ولسوالى  تاله و برفک ولايت بغلان فعاليت داشتند نيزدر باميان با روند صلح يکجا گرديده اند.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.