Corrupt Badakhshan officials to be sacked: Barmak

فيض آباد (پژواک، ٩جدى٩٣): هيئت اعزامى حکومت به بدخشان ميگويد که عاملان فساد، از وظيفه برکنار و به ارگانهاى عدلى و قضايى معرفى مى شوند.

ويس احمد برمک مشاور رييس جمهور در حوزۀ شمال که در راس هيئت شش نفرى به بدخشان سفر نموده است، در ديدار با سرپرست ولايت بدخشان و رؤساى ادارات محلى گفت که دولت به عنوان دستگاه فاسد به معرفى گرفته شده و اقدام نخست آنان، اين است که ظرفيت کارى ادارات دولتى اين ولايت را به بررسى ميگيرند.

وى افزود که آنها اصلاحات کلى را از رياست ها شروع تا واحدهاى ادارى به شمول ارگانهاى امنيتى روى دست داشته و در بخش حکومتدارى خوب، پروژه هاى انکشافى و امنيت، کارکرد ارگانهاى دولتى را بررسى ميکنند.

برمک تصريح کرد: "در صورت موجوديت فساد، عاملان آن از وظيفه بر کنار و به ارگانهاى عدلى و قضايى معرفى و قضاياى شان پيگيرى ميشود."

مشاوررييس جمهور در حوزۀ شمال گفت که هيئت اعزامى صلاحيت دارد که غاصبين زمين و اشخاصى را که در ارگانهاى دولتى بدخشان در فساد ادارى دست دارند، عزل نمايد.

وى علاوه کرد که آنها نه تنها با نهادهاى دولتى، روى چالش ها و مشکلات در بخشهاى مختلف ديدار و گفتگوميکنند، بلکه باشوراى ولايتى، شوراى علما، نهادهاى مدنى و متنفذين نيز صحبت مينمايند و مشکلاتى که در مورد فساد، امنيت و پروژه هاى انکشافى وجود دارد، ارزيابى ميگردد.

شاه ولى الله اديب سرپرست ولايت بدخشان گفت که تا حال پنج ولسوالى شامل اصلاحات ادارى شده؛ اما از جملۀ ولسوالى هاى ٢٨ گانه، ١٨ ولسوالى تعمير ندارد و در حويلى هاى کرايى و دکانها کار ميکنند که اين، يک مشکل عمده در راه تطبيق قانون و حکومتدارى است.

به گفتۀ وى، هفتاد درصد مردم بدخشان زير خط فقر قرار دارد و جوانان تحصليکرده، بيکار بوده که سبب معتاد شدن به مواد مخدر و يا پيوستن آنان به مخالفان مسلح ميگردد.

اين درحالى است که جوانان و نهادهاى مدنى بدخشان، همواره شکايت نموده اند که رجوع جوانان وافراد تحصليکرده براى کار به کشورهاى همسايه بيشتر شده است، که علل آن مداخلۀ زورمندان، فساد و خويش پرورى در ادارات محلى مى باشد.

گل محمد بيدار معاون سرپرست ولايت بدخشان، به آژانس خبرى پژواک گفت که هماهنگى ميان پوليس و مقام ولايت وجود ندارد و ولايت درنصب و عزل منسوبين قوماندانى امنيه، صلاحيت ندارد.

وى افزود: "اگر پنجاه درصد صلاحيت به ما داده شود، در دو هفته امنيت را در بدخشان تامين ميکنيم."

هيئت اعزامى حکومت دراين مورد گفت که براى بررسى و دريافت راه هاى حل اين مشکلات، در روزهاى آينده در اجلاس انکشافى ولايت صحبت خواهد شد.

قرار است که اين هيئت که ديروز وارد فيض آباد مرکز بدخشان گرديده، در سفر سه روزۀ خود، از ادارات دولتى و محبس فيض آباد نيز ديدن نموده و بعداً گزارش کار خود را به رييس جمهور ارايه کند.

در ترکيب هيئت، جنرال حسام الدين معاون رياست عمومى امنيت ملى، انجنير احمدشاه وحيد معين وزارت فوايدعامه، نمايندۀ لوى څارنوالى، وزارت دفاع و ادارۀ عمومى ارگانهاى محلى شامل است.

گفتنى است که دو روز قبل، رييس جمهور اشرف غنى در سفرش به هرات، ٣٠ تن به شمول رؤساى ادارات ملکى و نظامى اين ولايت را برکنار کرد و آنان را به ارگانهاى عدلى و قضايى معرفى نمود و با تاکید بر حکومتداری خوب گفت که حکومت، دیگر فرهنگ فساد اداری را تحمل نخواهد کرد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.