رسیدگی به شکایات، سرنوشت ٤٧ نامزد شورای ولایتی را تغییر داده

کابل (پژواک، ٦ عقرب ٩٣): در نتیجۀ بررسی ها و رسیدگی به شکایت های نامزدان شوراهای ولایتی از سوی کمیسیون شکایت های انتخاباتی، ٤٧ نامزدی که در نتایج ابتدایی بازنده اعلام گردیده بودند، پیروز شناخته شده اند.

این نامزدها مربوط ٢١ ولايت می شوند اما در نتیجۀ رسیدگی به شکایت ها در نتایج ١٣ ولایت دیگر، هیچ تغییری بمیان نیامده است.

تغییرات بیشتر مربوط ولایت کابل می شود که دست کم سرنوشت هفت نامزد بازنده بشمول یک خانم عوض شده و به کرسی شورای ولایتی راه یافته اند.

کابل

داکتر عظیم الله نیازی، میوند ناصری، حاجی شیرعلی احمدزی، لطف الله نعمانی، قیوم قمبری، عبدالاحمد علی یزدان پرست و شریفه شیرزاد، اشخاصی هستند که شکایت های موجه داشتند و نام های شان وارد ليست نهایی شده است.

حاجی میرولی مظلومیار، بهادر بیدار جاجی، حاجی شفیع الله غوربندی، تاج الدین بهرامی، الحاج رفیع الله گل افغان، حاجی حفیظ الله توخی و ناجیه نظری، در نتیجۀ رسیدگی به شکایت ها از ليست افتاده اند.

هرات

هرات پس از کابل، دومین ولایتی است که در نتیجۀ بررسی ها بیشتر متاثر شده؛ شش نامزدی که در نتایج ابتدایی از کمیسیون انتخابات پیروز اعلام شده بودند، در آرای پایین قرار گرفته و بدینگونه از ليست خارج شده اند.

به جای استاد محمد کبیر ایثار، الحاج عبدالودود فیض زاده، الحاج محمد عسکر انوری، نورمحمد طریقی، فضل الرحمن طیب و فرشته شیرین سخن؛ شش تن دیگر، ارباب عبدالرسول جمشیدی، حاجی عبدالرحمن مرادی، داکتر نوراحمد حیدری، محمد سردار بهادری، احمد جاوید رووف و جهانتاب طاهری معرفی شده اند.

کندهار

حاجی نعمت الله شیردلی، نعمت الله وفا، رزغونه کاکر و سرینا فیضی در نتیجۀ رسیدگی به شکایت ها دارای آرای بلندتر شناخته شده و جایگزین حاجی مختار رشیدی، حاجی عطاء الله عطا، جمیله یوسفی و فریده احمدی شده اند.

لوگر

عدالت عبدالرحیم زی، داکتر عبدالولی وکیل و محمدناصر غیرت توانسته اند به شورای ولایتی راه پیدا کنند و حاجی نجیب الله شیرزی، حاجی سلطان جان خاکسار و غلام فاروق صدیقی حذف شده اند.

کندز

صفی الله امیری و کریمه صادقی با در نظرداشت آرا، حایز کرسی شورای ولایتی شناخته شده و جمال عبدالناصر عرضبیگی و جمیله کریمی را از ليست بیرون رانده اند.

فراه

الحاج عبدالحمید حمید و عبدالستار رحیمی، از ليست افتاده اند و شاه محمود نعیمی و حاجی عبدالبصیر خیرخواه، به شورای ولایتی راه یافته اند.

دایکندی

سید ذکریا هاشمی و ابراهیم رحمانی بلوچ شامل ليست نهایی شده و غلام حسین جویا و محمد باقر مبلغ زاده، در آرای پایین قرار گرفته و حذف شده اند.

جوزجان

نجیب الله جلیلی و مولوی محمد نبی ایوبی، جایگزین حفیظ الله ندرت و شیرمحمد نور شده اند.

پنجشیر

قلندر خان بهادری و ویدا سعیدی، به جای عبدالکریم عباسی و ذوفنون امیری معرفی شده اند.

پکتیا

محمد رحمن قادری و شفیق الله منگل، به ليست نهایی راه یافته اند و محمد نسیم مجاهد و شایسته جان احدی خارج شده اند.

بغلان

حاجی محمد حنیف کهگدای و عادله امینی پیروز شناخته شده، و محبوب الله غفاری و ندا کیانی در آرای پایین قرار گرفته و حذف شده اند.

بدخشان

عبدالله ناجی و مولوی عبدالله صدیقی، به جای عبدالناصر انصار و کامل بیگ حسینی به شورای ولایتی راه یافته اند.

لغمان

حاجی عبدالعزیز و راضیه نیازی در آرای بالا قرار گرفته و بدین ترتیب، الحاج محمد ظاهر حسین خیل و برشنا صافی حذف شده اند.

هلمند

بریالی نظری و حاجی بسم الله روحانی، در نتیجۀ رسیدگی به شکایت ها کامیاب و حاجی گل آغا مسلم و حاجی میراحمد خان از ليست خارج شده اند.

بلخ

داکتر رحیمه تره کی، جایگزین بی بی نسا نوری شده است.

پکتیکا

نعمت الله بابری، به کرسی شورای ولایتی دست یافته و عبدالجلیل گوملوال حذف شده است.

خوست

امیرالله زره سواند، توانسته در آرای بلند قرار بگیرد و سید اصغر اکاخیل را از صحنه براند.

فاریاب

انجنیر محمد روزی، پیروز شناخته شده و فضل الحق محمدی از ليست افتاده است.

زابل

اسدالله کاکر پیروز اعلام شده و محمد داوود اساس، از ليست حذف شده است.

غزنی

محمد رحیم حسن یار به کرسی دست یافته و محمد نعیم توحیدی اخراج شده است.

ننگرهار

حاجی لطف الله بابا، رای بیشتر آورده و با کنار زدن حاجی عطاء الرحمن هده وال، شامل ليست شده است.

این درحالیست که امروز ده ها تن از نامزدن معترض شورای ولایتی کابل، در اعتراض به آنچه دست داشتن مسوولان کمیسیون انتخابات در تقلب می دانند، تظاهرات کردند.

آنان خواهان به محاکمه کشانیدن مسوولان کمیسیون های انتخاباتی شدند. قابل یادآورى است که چند روز پیش، برخی اعضای شورای ملی نیز چنین خواستی را مطرح کرده بودند.

انتخابات شوراهای ولایتی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، به تاریخ ١٦ حمل سال جاری برگزار شد که در آن، نزدیک به ٢٦٠٠ تن به شمول ۳۰۸ زن با هم رقابت ورزیدند.

کمیسیون انتخابات پس از گذشت حدود هفت ماه، سرانجام نتایج انتخابات شوراهای ولایتی را به تاریخ ٣ عقرب اعلام نمود. این تاخیر با انتقادهای زیادی از سوی نامزدان، مردم، جامعه مدنی و اعضای شورای ملی به همراه بود.

کمیسیون انتخابات، به تاریخ ٣٠ ثور نتايج ابتدايى شوراهای ولایتی را اعلام نمود و آنرا به کمیسیون شکایت های انتخاباتی فرستاد.

بر اساس معلومات کمیسیون انتخابات ٤٥٨ تن که ٢٠ درصد آن (٩٧ کرسى) زنان مى باشند، در سراسر کشور به کرسى هاى شوراهاى ولایتی راه یافتند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.