Protestors call for Amarkhel’s trial

 
فيض آباد (پژواک، ٢ سرطان٩٣): صدها تن در ولايت بدخشان و کاپيسا، به طرفدارى از تيم اصلاحات و همگرايى مظاهره نموده و خواستار محاکمۀ رهبر تيم تحول و تداوم و رييس دارالانشاى کميسيون مستقل انتخابات گرديدند.
آنها صبح امروز از دفتر انتخابات در شهر نو فيض آباد مرکز بدخشان، تا شهر کهنه راهپيمايى نموده و در مقابل دفتر ولايت تجمع کردند.
آنها تصاوير چليپا کشيده شدۀ اشرف غنى احمدزى رهبر تيم تحول و تداوم و ضيا الحق امرخيل  رييس دارالانشاى کميسيون مستقل انتخابات را، با خود حمل نموده و عليه آنان شعار ميدادند.
اين درحالى است که ستاد انتخاباتی داکترعبدالله، فایل صوتی را منتشر کرده و مدعی است که مربوط به گفتگوی تيليفونی رئیس دارالانشای کمیسیون انتخابات با برخی اعضای تیم انتخاباتی اشرف غنی احمد زی و کارمندان کمیسیون انتخابات بخاطر سازماندهی تقلب می باشد.
 اما ضیاء الحق امرخیل، این فایل صوتی را جعلی خوانده و آن را به شدت رد کرده است.
غلام سخى يکتن از مظاهره کنندگان گفت که آنها بخاطرى در دو دور انتخابات راى دادند که تقلب نباشد؛ اما تيم اشرف غنى و کميسيون انتخابات، تقلب نموده و آراى مردم را زير پا کرده اند.
وى افزود که آنها بخاطرى به سرکها برآمده اند که دولت متوجه شود و جلو تقلب وسيع را بگيرد.
صفى الله محصل سال دوم پوهنتون بدخشان گفت: "من به حيث يک جوان تحصيلکرده ميخواهم به راى مردم احترام شود و با سرنوشت کشور بازى نشود."
پشتون معلم دريکى از مکاتب بدخشان که در جمع ده ها زن مظاهره کننده شامل بود، گفت که بى پروايى دولت را در پروسۀ انتخابات تقبيح ميکنند و از ملل متحد ميخواهند که آراى پاک را از ناپاک جدا نمايد و به اين بحران خاتمه بدهد.
معترضين گفتند که بايد اشرف غنى احمدزى و ضيا الحق امرخيل، محاکمه شوند وهشدار دادند که اگر به خواسته هاى شان توجه نشود، به تظاهرات مسالمت آميز و حرکات مدنى خود ادامه ميدهند.
شاه ولى الله اديب والى بدخشان، در صحبت با نمايندگان معترضين گفت که حرکات مدنى حق مردم است و آنها از حرکات مسالمت آميز حمايت ميکنند.
وى علاوه کرد که کميسيون هاى انتخاباتى، حکومت و ملل متحد، در تلاش اند که بحران به وجود آمدۀ انتخاباتى را هرچه زودتر حل نمايند.
ازسوى ديگر، صد ها تن در ولایت کاپیسا بخاطر تقلب در انتخابات دست به تظاهرات زدند.
اين باشندۀ ولسوالی حصه اول کوهستان ولایت کاپیسا، دربرابرآنچه که  ازسوی آنها در انتخابات تقلب خوانده شده؛ دست به تظاهرات زده جادۀ سروبی- جبل سراج را براى چند ساعت به روی ترافیک مسدود کردند .
دراين تظاهرات، حدود چهارصد تن اشتراک کرده بود.
حاجی بابه جان یکتن از مظاهره کنندگان، به پژواک گفت: "میخواهیم که رای ما به تقلب گرفته نشود، اگر به خواسته های ما پاسخ داده نشود، به تظاهرات خود دامه خواهيم داد."
مظاهره کنندگان، شعار مرگ به تقلب کاران را سرمیدادند و قطعنامه سه ماده يى را به خوانش گرفتند.
در قطعنامه آمده است که متقلبان و متخلفان درانتخابات، به محکمه کشانيده شوند و آراى پاک از ناپاک جدا گردد.
همچنان  درقطعنامه بر دفاع از آراى مردم تاکيد گرديده و گفته شده است که درصورت عدم رسیدگی به آن کشور، دچار چالش و بحران می گردد.
قابل ذکر است که داکتر عبدالله نامزد رياست جمهورى نيز کميسيون انتخابات را به تقلب و حامد کرزى را به حمايت از رقيب انتخاباتى خود متهم نموده و خواستار قطع فورى شمارش آرا و تعليق وظیفه ضیاءالحق امرخیل رييس دارالانشاى اين کميسيون گرديده است.
اما حکومت، اين اتهام را رد کرده و کميسيون مستقل انتخابات نيز با ذکر اينکه پروسۀ شمارش آرا توقف نمى يابد، گفته است که به شکایات انتخاباتى به شکل عادلانه رسیدگی خواهد شد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.