Many fail to get voter cards due to crowd

 
ميمنه (پژواک،١٩حوت ۹۲): متقاضيان کارت راى دهى انتخابات در ولايت فارياب، شکايت دارند که به علت کمبود کارمندان ثبت نام، با مشکل مواجه اند و اگر وضعيت همينگونه دوام کند، آنها از شرکت در انتخابات محروم خواهند شد.
کميسيون مستقل انتخابات در فارياب، ازدحام براى کارت گيرى را مى پذيرد؛ اما ميگويد که براى تمام متقاضيان تا برگزارى انتخابات کارت توزيع خواهد شد.
صدها تن، امروز درمقابل دفتر ثبت نام کميسيون مستقل انتخابات در شهر ميمنه مرکز فارياب تجمع نموده و کميسيون را متهم به تعلل و بى توجهى نمودند.
اکثر آنها که از ولسوالى هاى چهارگانۀ اندخوى (اندخوى، قرم قل، خانچار باغ وقرغان) آمده اند، ميگويند که اگر امروز براى شان نوبت نرسد، دوباره به مناطق خود رفته و از راى دادن در روز انتخابات، باز خواهند ماند.
حاجى عبدالملک يکتن از باشندگان ولسوالى قرم قُل، به آژانس خبرى پژواک گفت که همراه با ٨٠ تن ديگر با پيمودن بيش از يکصد کيلومتر، به شهر ميمنه آمده تا کارت بگيرند؛ اما اينک که ظهر است، براى شان نوبت نرسيده است.
وى افزود: "ما علاوه بر مصارف کرايه موتر و ماندن از کار، خطرات را از لحاظ امنيتى در راه نيز متقبل شده و بخاطرى که در انتخابات راى بدهيم و زعيم آيندۀ خود را انتخاب کنيم اينجا آمده ايم؛ اما صرف دو کارمند مرد براى ثبت نام وجود دارد."
موصوف گفت که قرار است دفتر ثبت نام، ساعت سه و نيم عصر امروز بسته شود و متيقن است که براى شان نوبت نمى رسد؛ به علتى که در ميمنه جايى براى بودوباش ندارند و توان پرداخت پول براى اقامت در هوتل را نيز ندارند، مجبور اند که دوباره به مناطق خويش برگردند.
حاجى عبدالملک افزودکه تعداد زيادى از مردم در ولسوالى اندخوى که توان آمدن به ميمنه را ندارند، خواهان کارت گرفتن هستند و کميسيون انتخابات، بايد در ولسوالى يک مرکز ثبت نام را باز کند تا مردم از حق راى محروم نشوند.
 با اين حال ٣٠ زنى که با شمارى از مردان براى اخذ کارت به ميمنه آمده بودند، به علت ازدحام زياد دوباره به سوى ولسوالى اندخوى حرکت کردند.
يک خانم که نخواست اسمش ذکر شود، گفت: "ما آمديم که کارت بگيريم و رييس جمهور آيندۀ خوده انتخاب کنيم؛ اما صرف دو زن در مرکز انتخاباتى بخش زنانه وجود دارد و براى ما نوبت نرسيد؛ مجبور هستيم که پس به خانه برويم."
ذبيح الله محصل پوهنتون بلخ و باشندۀ قريۀ توکلى خانۀ شهر ميمنه ادعا کرد که سه روز پيهم به دفتر ثبت نام مراجعه کرده؛ اما تا هنوز برايش نوبت نرسيده است.
اين محصل گفت که روزانه از سه کيلومتر دور به دفتر ثبت نام مى آيد؛ اما تا حال موفق به کارت گرفتن نشده است و اگر چنين حالتى ادامه کند، مردم براى شرکت در انتخابات دلسرد خواهند شد.
وى گفت که مردم بخصوص زنان از ولسوالى هاى دوردست براى کارت گيرى مى آيند؛ اما براى شان نوبت نمى رسد که اين جاى بس تاسف است و بايد کميسيون مستقل انتخابات به اين مشکل رسيدگى کند.
داکترگل محمد رسولى نامزد شوراى ولايتى فارياب که به دفتر ثبت نام در شهر ميمنه آمده بود، ادعا کرد که صدها علاقمند وى از ولسوالى هاى المار و بلچراغ، براى کارت گرفتن آمده و از وى خواهش نموده اند که آنها را کمک کند؛ اما براى شان نوبت نمى رسد.
رسولى هشدار داد که اگر کميسيون مستقل انتخابات به اين مشکل توجه نکند، عواقب خوب در قبال نخواهد داشت.
اما سید معصوم معصومی مسوول دفتر ولايتى کميسيون انتخابات در فارياب ميگويد که امکانات براى بيشتر شدن کارمندان ثبت نام و يا باز کردن محل جديد ثبت نام را ندارند.
وى به پژواک گفت که دو کارمند مرد و دو کارمند زن، در يگانه مرکز ثبت نام در ميمنه فعاليت دارند و نظر به تصميم کميسيون مستقل انتخابات، صرف يک مرکز ثبت نام در هر ولايت باز مى باشد.
معصومى  در مورد افزايش کارمندان ثبت نام گفت که اين موضوع را هم اکنون به دفتر مرکزى کميسيون مستقل انتخابات در کابل مطرح کرده تا در زمينه تصميم بگيرند.
مسوول دفتر ولايتى کميسيون انتخابات در فارياب، ازدحام در دفتر کميسيون ولايتى را پذيرفته؛ اما گفت که براى تمام متقاضيان تا برگزارى انتخابات، کارت راى دهى توزيع خواهد شد.
وى علاوه کرد: "بعد از آغاز مبارزات انتخاباتى، علاقمندى مردم براى کارت گيرى بيشتر شده؛ حال آنکه قبل از آن، تعداد کمى به دفتر ما مى آمدند و ثبت نام ميکردند."
مسوول دفتر ولايتى کميسيون انتخابات در فارياب ميگويد: پس ازآغاز مبارزات انتخاباتی، متقاضیان کارت رای دهى به شمول زنان دو برابر شده و از آغاز توزیع کارت (ماه جوزاى سالجارى) تا کنون بيش از ١١٠ هزار تن کارت راى دهى گرفته اند که ٣٧ درصد آنان را زنان تشکیل میدهند.
به گفتۀ منبع، قبلاً ٨٠ تا يکصدتن ازواجدین شرایط، غرض اخذ کارت مراجعه میکردند؛ اما بعد از آغازمبارزات انتخاباتى نامزدان رياست جمهورى، این رقم  تا دوصد تن رسيده است.
مبارزات انتخاباتى نامزدان رياست جمهورى، در ١٣ دلو و از نامزدان شوراهاى ولايتى در ١٣ حوت در سراسر کشور آغاز گرديده و تا ٤٨ ساعت قبل از برگزارى انتخابات ١٦ حمل سال آينده ادامه مى يابد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.