کابل (پژواک، ۲۱ حوت ۹۷): لوی څارنوالی، از بررسی ۱۸۷ قضیه انتخاباتی با مظنونیت ۳۸۶ تن در ۲۲ ولایت خبر داده می گوید که تحقیقات در مورد قضاياى کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی، به شکل جدی جریان دارد.
ادارۀ لوى څارنوالى، پس ازآن کميشنران کميسيونهاى انتخاباتى را ممنوع الخروج اعلام کرد که طى فرمان رئيس جمهورکشور، اين افراد ازوظايف شان برکنارگرديدند.
جمشيد رسولى سخنگوى اين اداره، امروز به آژانس خبرى پژواک گفت که این قضایا در ولایت‌های کندز، بغلان، سمنگان، بلخ، جوزجان، سرپل، فاریاب، کاپیسا، پروان، لوگر، پکتیا، پکتیکا، کندهار، بدخشان، پنجشیر، هرات، خوست، نیمروز، زابل، بامیان، ننگرهار، فراه و کابل رخ داده است.
منبع با ذکراينکه تحقیقات اکثر این قضایا تکمیل و فیصله‌های محاکم را نیز در برگرفته است، افزود که از مجموع این قضایا، ۵۲ مورد آن تحت کار این اداره قرار دارد  و ۱۹ قضیه که مشمول ۳۸ تن می‌شود، تحت جلب می‌باشد، ۳ مورد آن حفظ شده و پنج قضیۀ دیگر به خاطر رفع خلا ونواقص دوسیه‌ها، به مراجع مربوط فرستاده شده اسن.
برپايه معلومات رسولى، مظنونان و متهمان این قضایا مشمول کارکنان کمیسیون مستقل انتخابات، کارکنان دولتی، مسئولان امنیتی، قوماندانان محلی، متنفذان قومی، کاندیداهای ولسی جرگه، محصلان و افراد عادی می‌شوند که به اتهام سوءاستفاده از صلاحیت‌های وظیفه‌یی، فروش استیکرهای انتخاباتی، جعل و تزویر تذکره و استیکرهای انتخاباتی، سرقت مواد حساس انتخاباتی، پنهان کردن اوراق رأی‌دهی، خرید و فروش تذکره‌های تابعیت، انتقال تذکره‌های جعلی استیکردار، تهدید و اعمال زور برای رأی‌دهی به نفع کاندیدای مشخص، اخلال و برهم زدن پروسۀ انتخابات، لت‌وکوب، استعمال رأی تقلبی و ثبت غیرقانونی تذکره مورد پیگرد قرار گرفته اند.
این منبع گفت که به منظور بررسی دقیق و به موقع این قضایا، بخش هاى ویژه‌ ای در مرکز و ولایات ایجاد گرديده است.
سخنگوى لوى څارنوالى همچنان افزود که اتهامات سوءاستفاده از صلاحیت‌های وظیفه‌یی درمورد کمیشنران پیشین کمیسیون‌های مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی، به‌شمول رؤسای این کمیسیون‌ها که از آدرس نهادهای امنیتی و کشفی به این اداره  مواصلت کرده، تحت کار هیأت موظف قرار دارد و تحقیقات در این زمینه به گونۀ جدی و همه جانبه جریان دارد .
منبع به مردم اطمینان داده که این قضایا به گونۀ عادلانه، منصفانه، بی‌طرفانه و مستقلانه در روشنایی احکام قانون رسیدگی مى شود و بر بنیاد شواهد، اسناد و مدارک که  در دست‌رس هیأت موظف قرار بگیرد، در مورد مسـئولیت و عدم مسئولیت آنان تصمیم قانونی اتخاذ خواهد شد.
انتخابات ولسی جرگه در ۳۲ ولایت در ۲۸ و ۲۹ میزان و در ولایت کندهار در پنجم عقرب سال روان برگزار شد؛ اما در ولايت غزنى تاکنون برگزارنشده است.
شمارى ازنامزدان، نهاد هاى ناظربرانتخابات وفعالان مدنى، پس ازبرگزارى انتخابات مدعى گرديدند که درانتخابات ولسى جرگه، تخلفات وتقلبات گسترده انجام گرديده است واين اعتراض پس ازآن بيشتراوج گرفت که نتايج ابتدايى انتخابات ولسى جرگه ولايات ودرپى آن نتايج نهايى ١٨ ولايت، ازسوى کميسيون انتخابات اعلام شد.
وسرانجام به اساس فرمان رييس جمهورغنى، قانون انتخابات تعديل و درپى آن بشمول رؤسا، تمامى کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی، عزل گرديدند و بعداً اين  افراد ازسوى لوى څارنوالى کشور ممنوع الخروج اعلام شدند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.