مخالفان مسلح از کنر و نورستان وارد بدخشان مى شوند

 
فيض آباد (پژواک،٨ حمل ٩٢): قوماندان قول اردوى ٢٠٩ شاهين مى گويد که شمار محدودى از اتباع خارجى در ولسوالى وردوج ولايت بدخشان در کنار طالبان مسلح محلى مى جنگند.
بريد جنرال زلمى ويسا قوماندان قول اردوى ٢٠٩ شاهين درزون شمال در مصاحبه با آژانس خبرى پژواک گفت که آنان عمليات تصفيوى موسوم به ( غشى) را از ١٨ حوت سال گذشته بدينسو در اين ولسوالى آغاز نموده اند که تا حال ادامه دارد.
وى افزود  که براساس راپور کشفى و استخباراتى آنها، مخالفان ميخواستند که در وردوج لانه بسازند و ناامنى  ايجاد کنند،اما قول اردوى شاهين با ساير قوت هاى امنيتى عمليات را به راه انداخته و دست آورد هاى خوبى هم داشته اند.
ويسا ميگويد که از شروع درگيرى ها تاكنون ٨٠ مخالف مسلح كشته شده و٤٠ تن ديگرزخم برداشته است.
قوماندان قول اردوى ٢٠٩ شاهين علاوه نمود که برخى از اتباع خارجى به کمک مخالفان آمده که در  جملۀ آنان  دوچيچنى، دوعضو تحريک اسلامى ازبكستان ويک تبعۀ قزاقستان كه درماين سازى و واسکتهاى انتحارى مهارت داشت، نيز شامل بوده اند.
او در مورد اينکه در مجموع چه تعداد اتباع خارجى در وردوج  با طالبان همکارى دارند؟ گفت: (( من اين پنج خارجى را که گفتم کسانى اند که براى کمک مخالفان آمده بودند و چند گروپ ديگر را نيز آنها تنظيم کرده بودند، ما در کوه ها مشخص به عقب آنها مى گرديم که معلومات دقيق بدست آوريم که آيا آنها  در جملۀ کشته  شدگان و مجروحين  اند و يا نه! ))
ويسا مى گويد که بدخشان يک ولايت کوهستانى و صعب العبور است ، در جاهايى که آنها معلومات بدست آورند، اگر گروپ کوچکى از مخالفان هم باقى باشد، سرکوب خواهند شد تا امنيت کامل مردم تامين گردد.
قوماندان قول اردوى ٢٠٩ شاهين علاوه کرد: ((وظيفۀ ما است در هر ولايتى که مربوط ما باشد ، مخالفان به تحريک دشمن، چه داخلى و  يا خارجى باشد و زندگى امن مردم را نا امن کنند، براى سرکوبى آنها ميرويم.))
وى در پاسخ به اينکه مخالفان مسلح از کدام مناطق وارد وردوج مى شوند؟ گفت ، بدخشان راه هاى مختلف دارد که شامل ولسوالى برگمتال ولايت نورستان است و از ولايت کنر نيز مى آيند وبا مخالفان مسلح در وردوج همکارى مى کنند.
ويسا در رابطه به اينکه در چه مدت وردوج را تصفيه خواهند کرد؟گفت: ((ما بر اوضاع حاكم هستيم ، مشکل خاص امنيتى وجود ندارد، بخاطرى که به شکل قطعى ريشۀ  مخالفان را برداريم، در تعقيب  آنان هستيم و مردم بانيروهاى امنيتى همكارى نزديک  دارند و ما گروپ هاى کوچک آنها را هم سرکوب مى کنيم .))
اما وى افزود که  وردوج کوه هاى بلند دارد، با آنهم ممکن که تصفيۀ مخالفان وقت زياد را در بر نگيرد.
قوماندان قول اردوى ٢٠٩ شاهين در مورد اينکه آيا نيروهاى امنيتى پس از پايان عمليات، در آن ولسوالى باقى خواهند ماند يا خير؟ گفت ، هر زمانى که اطمينان مردم را حاصل کنند که امنيت است ،برخى قطعات امنيتى را که نياز باشد در انجا مى گذارند و  ديگر نيروها را خارج مى کنند.
ويسا در رابطه به سرنوشت ١٠ سرباز اردوى ملى که در ولسوالى وردوج به اسارت طالبان افتيده، گفت که رابطۀ اين عده سربازان در يک دره به شکل موقت با نيروهاى امنيتى قطع شده بود، اما بعداً ارتباط با آنها برقرار شد و دو باره به صفوف نيروهاى امنيتى پيوستند.
اين درحالى است که مسوولان محلى بدخشان سه روز قبل گفته بودند که اين ١٠ سرباز توسط طالبان اسير گرديده و تلاش ها از طريق موسفيدان محل براى رهايى آنان ادامه دارد ،اما طالبان ادعا ميکردند که ١٢ کوماندوى اردوى ملى را در اين ولسوالى کشته اند.
مسوولان محلى گفته بودند که قبل از آن، ١٦ سرباز اردوى ملى بعد از اسارت، توسط طالبان مسلح تيرباران گرديدند که بعداً اجساد شان توسط موسفيدان محل به دولت سپرده شد ، اما طالبان ميگفتند که اين عده سربازان در جريان جنگ کشته شده بودند و  اجساد شان نز طالبان نگهدارى مى شد.
طالبان مسلح همچنان ادعا کرده اند که از زمان آغاز درگيرى ها در وردوج بيش از ٨٥ سرباز اردو و پوليس به قتل رسيده، ده ها تن ديگر  مجروح شده و اضافه از ٢٠ موتر رينجر و تانک نيز تخريب گرديده است.