مزارشريف (پژواک، ٧ حمل ٩٢): پوليسى که به هدف جلوگيرى از فساد و رساندن پيام صلح به طالبان مسلح روزه گرفته بود، از روزه گرفتن وى يک سال سپرى شد.
آژانس خبرى پژواک، بار اول حدود سه ماه قبل با نظام الدين فروتن پوليس نظام عامۀ زون شمال ولايت بلخ مصاحبه کرده و گفته بود که از ده ماه بدينسو، به هدف محو فساد و صلح روزه ميگيرد.
موصوف، در مصاحبۀ اختصاصى با پژواک به تاريخ (٧ حمل) گفت که از روزه گرفتن وى، يک سال سپرى شد.
فروتن باشنده ولايت بغلان که ٣٢  سال عمر دارد، پدر پنج اولاد است. 
موصوف اکنون در آمريت تخنيکى لواى نمبر ٦ پوليس نظم عامه زون شمال، وظيفه دارد.
نظام الدين فروتن گفت: "به هدف محو فساد و رساندن پيام صلح به طالبان روزه گرفتم و تا حال کمى نتيجه نيز داده است."
موصوف که دريشى پلنگى به تن داشت، افزود که يک سرباز ارزش کشورش را نسبت به مردم عام، بسيار خوبتر مى فهمد.
موصوف در مورد نتيجۀ روزه اش گفت که خواب ديده که تعبير آن، آبادى و پيشرفت کشور است.
به گفتۀ وى خواب مى بيند که وى در مورد محو فساد به مردم تبليغ مى کند و حضرت محمد صلى الله عليه وسلم مى آيد و به وى چيزى ميدهد.
فروتن، در مورد خوابش معلومات بيشتر نداد؛ اما گفت که توسط يک فرد نيکو به معنى پيشرفت کشور تعبيرشده است.
موصوف افزود که يکى از اهداف روزۀ وى، رساندن پيام صلح به طالبان است.
موصوف گفت: "اگر طالبان کشتار نيروهاى افغان را روا خوانده اند، پس آنها بايد بيايند کتى مه بنشينند که اسلامه آنها خوب عملى کدن يامه."
فروتن افزود: "طالبان نمى فهمند که ازسوى بيگانگان بر ضد وطن و مردم استعمال ميشوند و به آنها نام اسلام را ميدهند؛ اگر طالب در پرتو قرآن به مه قناعت بدهد، پس با آنها يکجا ميشوم و اگر از نگاه شريعت به آنها قناعت دادم، پس اسلحۀ خوده به زمين گذاشته و بايد با دولت خود يکجا شوند."
موصوف با صداى گريه آلود گفت: "مه نمى فامم، از پدر و پدرکلان مسلمان استيم؛ اما بازهم از سوى بيگانگان به نام اسلام جنگ ميکنيم، از کشتار برادران لذت ميبريم، خداوند سرى ما رحم کنه."
به گفتۀ وى، کشورش از يکسو به علت جنگ و از سوى ديگر به اثر فساد ادارى، همه روز به گودال نابودى کشانيده ميشود؛ پس وى به خداوند رجوع کرده تا به کشورش کمک نمايد.
فروتن گفت که يگانه راه نجات افغانستان، تنها تطبيق احکام خداوند است و اگر نه وطن به سوى خرابى خواهد رفت.
موصوف افزود که شخصاً با فساد ادارى روبه رو نشده؛ اما همه روزه در رسانه ها ميشنود که مردم قصه مى کنند که کشورش کاملاً درگير فساد شده.
وى از رييس جمهور خواست تا حکم اداى نماز دسته جمعى در يک زمان به هدف نجات افغانستان را صادر کند که همه افغان ها براى خداوند دعا نمايند.
فروتن گفت که از يک سال بدينسو، براى کشور و رضاى خداوند روزه گرفته و به اين عمل خود تا زمانى ادامه خواهد داد که صلح در کشور برقرار و فساد نابود گردد.
موصوف افزود که اين کار دينى را به تشويق و رضاى خانواده اش آغاز کرده است.
به گفتۀ وى، اگر روزه گرفتنش بر کسى تاثيرگذار نباشد، پس آماده است که در اين راه جان خود را نيز قربانى نمايد و اين سلسله از سوى افراد خانوادۀ وى نيز تعقيب خواهد شد.
فروتن گفت که وى، پدر چهار پسر (٧ ساله، ٩ ساله و ١١ ساله) و يک دختر سه ساله است و اکنون همراه خانمش در پلخمرى زندگى ميکند.
علاوه بر آن که فروتن به اثر روزه گرفتن در ابتدا با مشکلات روبه رو شد؛ اما بازهم از تصميمش مصرف نگرديد.
موصوف گفت که در ابتدا کمى مشکل بود؛ اما بعداً آهسته آهسته عادت کرد تا حدى که اکنون برايش مفيد ثابت شده است.
به گفتۀ وى، مريضى معده داشت که با گرفتن روزه، اين مريضى وى کاملاً از بين رفته است.
فروتن با ابراز اميدوارى گفت که اگر فساد در کشور از بين رفته و صلح تامين شود، پس تصميم دارد تا ضمن رفتن به مکۀ معظمه درآنجا افطار نمايد و اگر نه تمامى عمر در روزه خواهد ماند.
عبدالمصور احمدى مسوول مطبوعاتى لواى نمبر شش نظم عامه، در مورد روزه گرفتن فروتن گفت که به اين عمل اسلامى وى، همه لوا افتخار مى کنند.
موصوف افزود که وى، اين کار را براى به وجود آمدن تغيير مثبت در کشور آغاز کرده؛ پس تمامى لوا با وى رفتار نيک مى نمايند.
احمدى به پژواک گفت: "همۀ ما براى حفاظت کشور از خانه آمده ايم؛ اما مقام فروتن از ما بلند است. علاوه بر ميدان سربازى بر نفس خود نيز غلبه دارد که براى حفاظت کشورش، از ده ماه بدينسو روزه گرفته است."
عبدالمتين واحدى ضابط ارشد لواى نمبر شش نظم عامه و امام جماعت مسجد همين لوا، به پژواک گفت که فروتن، علاوه براينکه از ده ماه بدينسو به اميد رفاه، صلح و محو فساد در کشور روزه گرفته، يک مسلمان پرهيزگار نيز است.
 موصوف گفت که اکثراً نماز پنجگانه را در جماعت ادا مى نمايد و رفتار شان نيز با ساير سربازان نيکو است.
به گفتۀ وى، زمانيکه خبر شد که فروتن براى آمدن صلح و محو فساد، از ده ماه بدينسو روزه ميگيرد، پس قدرش در دل وى بيشتر شد.