جنرال منان: در نا امنی های شمال گروه های مسلح غیرقانونی دست دارند

 
مزارشریف (پژواک،٣جدى٩١) مسوول پروسه دایاگ شمال میگوید: افراد مسلح غیرقانونی که از زمان های گذشته باقی مانده اند، در ناامنی های این زون دست دارند. 
جنرال عبدالمنان مسوول پروسه دایاگ در زون شمال به تاریخ ٣جدی در مصاحبۀ اختصاصى با پژواک گفت: ده ها گروه مسلح غیرقانونی که از زمان گذشته باقی مانده اند، حالا هم به خاطر مصوونیت سلاح و قاچاق موادمخدر شان، در ناامنی های منطقه دست دارند.
موصوف افزود که در مناطق نسبتاً ناامن شمال، موجودیت طالبان به حدى نیست که کنترول شده نتواند.
اما به گفتۀ وی، در مناطق یادشده، گروه های مسلح غیرقانونی یا به شکل طالبان و یا به شکل گروه های زورمند، به خاطر مصوونیت تجارت غیرقانونی شان فعالیت های مسلحانه انجام میدهند.
جنرال منان  گفت: "در شمال طالبان مسلح آنقدر فعال نیستند؛ مثلى که قوماندانان جنگی سابقه از طریق گروپ های مسلح شان، منطقه را نا امن میسازند."
موصوف افزود که درابتداى این پروسه، در تمام شمال ٥٠٠ گروه مسلح غیرقانونی ثبت شده بود، که تا حال ١٥٤گروپ شان خلع سلاح شده است.
اما به گفتۀ وی، از (٣٤٦) گروه باقی مانده، یکتعداد دیگر شان نیز شاید به مرور زمان، خود به خود از بین رفته باشد.
مسوول دایاگ گفت: "فی الحال تعداد دقیق شان نزد ما معلوم نیست که چقدر دیگر شان فعال اند؛ اما این حقیقت است که یکتعداد مناطق شمال، به شکل نسبی از دست فعالیت های همین باندهای مسلح ناامن است."
موصوف افزود که اکثر باندهای مسلح غیرقانونی در شمال، کاروبار اسلحه و قاچاق موادمخدر را میکنند.
به گفتۀ وی، از آغاز پروسه جمع آوری  سلاح تا حال، ١٠هزارو٣٠٠نوع سلاح مختلف النوع را جمع آوری کرده اند.
جنرال منان علاوه کرد که در تمام شمال، ٢٤٢٣دیپو سلاح و مهمات را که مربوط گروه های مسلح بود، کشف و ضبط کرده اند.
موصوف افزود که از دیپوهای یادشده، ٨ هزارتن مهمات مختلف النوع به دست آمده، که دوهزار آن، قابل استفاده بوده و به قرار گاه قوماندانى ٢٠٩شاهین در شمال تسلیم داده شده است.
به گفتۀ وی، از آغاز پروسه جمع آوری سلاح تا حال، ١٨ولسوالی در شمال، از گروه های مسلح غیرقانونی پاکسازی گرديده و به ولسوالى صلح نامگذاری شده اند.
جنرال منان مسوول پروسه دایاگ گفت که در ولایات فاریاب و جوزجان؛ پنج پنج ولسوالى، در ولایات سرپل و سمنگان، سه سه ولسوالى و در ولایت بلخ، دو ولسوالی را به صلح نامگذاری کرده اند.