هرات (پژواک، ٩سرطان ٩٢): باشندگان هرات و اعضاى شوراى ولايتى، از وضعيت خراب امنيتى اين ولايت شکايت دارند و مى گويند که اين وضعيت، باعث نگرانى آنها گرديده است.
هرچند مسوولين امنيتى اين ولايت، وجود مخالفين مسلح و حملات چريکى را تاييد مى نمايند؛ اما مى گويند که عمليات تصفيوى را جهت تامين امنيت به زودى آغاز خواهند کرد.
سيد وحيد قتالى رييس شوراى ولايتى هرات به آژانس خبرى پژواک گفت که از ١٥ ولسوالى اين ولايت، ١٣ ولسوالى آن تحت نفوذ طالبان و مخالفين مسلح ديگر دولت قرار دارد.
وى، عدم هماهنگى بين نيروهاى امنيتى ولايت را عامل بزرگ ناامنى خواند و گفت که عدم مشوره با شوراى ولايتى و عدم تطبيق عدالت، از عوامل ديگر اين مشکل شمرده ميشود.
موصوف افزود که سران قومى منطقۀ رباط سنگى کشک، چندى قبل به شکايت آمده بودند و از وجود مراکز و محاکم طالبان در منطقۀ شان شکايت داشتند.
قتالى افزود که سران قومى برايش گفتند که طالبان مسلح، راه ها و کوچه ها را مى گيرند و مامورين دولتى را به مرگ تهديد مى نمايند.
به گفتۀ وى، نيروهاى امنيتى چانس هاى خوبى را در بخش تحکيم امنيت، از دست داده اند.
  به نظر رييس شوراى ولايتى هرات؛ اگر نيروهاى امنتى در راستاى تحکيم امنيت با اعضاى شوراى ولايتى مشوره مى کردند، شايد که نتايج مثبت مى داشت؛ زيراکه به گفتۀ وى، اعضاى شوراى ولايتى، از نفوذ وسيع در بين مردم برخورداراند و ميتوانند که با استفاده از نفوذ خود در اين بخش همکارى نمايند.
وى با اشاره به پوليس محلى گفت که آنها براى تامين امنيت ايجاد شده اند؛ اما اکنون اعمال خلاف تعريف خود را آغاز کرده اند که فاصله بين مردم و دولت ايجاد نموده است.
رييس شوراى ولايتى گفت که پوليس محلى، يونيفورم خود را نمى پوشد و در لباس مردمى، با اسلحه گشت و گذار مى نمايد، که شکل آنها با مليشه و طالبان مسلح کدام فرقى ندارد.
تورمحمدظريف عضو شوراى ولايتى اين ولايت نيز از همچو مشکلات شکايت کرد. وى به طور نمونه از ولسوالى شيندند اين ولايت يادآورى کرد و گفت: "ولسوالى شيندند، سال گذشته يک ولسوالى آرام بود که مخالفين مسلح در آن فعاليت نداشتند؛ اما امسال تعداد زيادى از باشندگان آن، از اثر رفتار زشت اربکى ها مجبور به ترک خانه ها گرديدند."
وى تهديدهاى امنيتى در مقابل بند سلما در ولسوالى چشت شريف و حضور آشکار طالبان مسلح در ولسوالى گذره را، يک تشويش و تهديد بزرگ خواند.
اين عضو شوراى ولايتى گفت که شاهراه هاى هرات- فارسى، هرات - چشت، هرات - کشک و همچو شاهراه هاى ديگر مواصلاتى به ولسوالى ها، دربعضى نقاط تحت حاکميت طالبان قرار دارد، که درجريان روز نيز مشکلاتى براى مردم ايجاد کرده است.
سيدمبين باشندۀ ولسوالى پشتون زرغون، به پژواک گفت که محاکم و مراکز طالبان، در اين منطقه وجود دارد.
وى گفت که نمونۀ خوب آن، محاکمۀ شخصى به نام کمال بود، که به اتهام اختطاف و قتل على سينا در محضرعام اعدام شد.
علم گل باشندۀ تورغندى، به پژواک گفت که طالبان مسلح، حدود دو ماه قبل دست و پاى دو تن را به اتهام دزدى، طى يک محکمۀ صحرايى قطع کردند.
وى افزود که طالبان مسلح، گروه هاى تبليغاتى به نام امر بالمعروف و نهى عن المنکر نيز دارند.
به گفتۀ موصوف، طالبان مسلح در ولسوالى هاى کشک کهنه، شيندند، اوبى، چشت شريف، گذره، ادرسکن و غوريان وجود دارند که مردم از آن ها به تنگ آمده اند.
هرچند نيروهاى امنيتى، حضور و فعاليت هاى طالبان مسلح در يکتعداد ولسوالى هاى اين ولايت را تاييد مى نمايند؛ اما مى افزايد که فعاليت هاى آنان، تا اين حد برجسته و فراگير نيست.
مل پاسوال رحمت الله ساپى قوماندان امنيۀ هرات گفت که مخالفين مسلح، از اثر همکارى مردم با دولت، توان ندارند که وضعيت امنيتى را اخلال نمايند.
وى افزود که طالبان شعورى در هرات وجود ندارند، بلکه يکتعداد سارقين اند که با استفاده از نام طالبان مردم را نگران کرده اند.
به گفتۀ وى، تلاش ها براى دستگيرى آنان جريان دارد.
قوماندان امنيۀ هرات گفت که مرحلۀ توزيع کارت هاى راى دهى، در اين ولايت اکنون آغاز و در مقابل آن، هيچ تهديدى وجود ندارد.
ساپى، با ابراز اطمينان گفت که انتخابات رياست جمهورى سال آينده، در فضاى کامل امنيتى در هرات برگزار خواهدشد.
هرچند شمارى از باشندگان هرات و اعضاى شوراى ولايتى، از ناامنى هاى موجود شکايت دارند؛ اما همچو منطقه اى وجود ندارد که سهولت هاى ابتدايى زندگى، در آن نامکمن شده باشد.
 همچنان همچو منطقه اى در ولايت هرات يافت نميشود که خدمات عامه چون تيليفون، کلينيک هاى صحى و مکاتب و...، در آن وجود نداشته باشد.
 انجنيرآغا محمد صديقى رييس انکشاف دهات هرات گفت که پروژه هاى همبستگى ملى، در تمام قريه ها و ولسوالى هاى هرات تطبيق گرديده، که تاکنون کدام موانعى در مقابل آن ايجاد نگرديده است.