کابل (پژواک، ۴ جدی ۹۸): نهادهای ناظر بر روند انتخابات معتقد اند که اگر برای شکایات، در ولایات جواب قناعت بخش داده نشود، کمیسیون مرکزی نخواهد توانست که در مدت تعیین شده، این شکایات را بررسی نماید.
کمیسیون انتخابات، روز یکشنبۀ گذشته نتایج ابتدایی انتخابات را اعلام کرد، که تکت های انتخاباتی در خصوص آن، در کمیسیون شکایات انتخاباتی بیش از ۱۰ هزار شکایت درج کرده اند.
اما مقامات این کمیسیون میگویند که این ارقام شکایات، نهایی نیست و ممکن تغییر نماید.
یوسف رشید رئیس نهاد آزاد و عادلانه، امروز در این خصوص به آژانس خبری پژواک گفت که اگر در ولایات به شکایات درج شده، جواب قناعت بخش داده نشود، کمیسیون مرکزی نخواهد توانست در مدت تعیین شده، در این مورد فیصله اى را اعلام نماید.
رشید افزود که اگر نامزدان به بررسی شکایات در ولایات قانع نشوند و شکایات به کمیسیون مرکزی فرستاده شود، پس مشکل است که این کمیسیون در مدت ١٥ روز تمام شکایات را بررسی نماید.
بر اساس تقویم انتخابات، قرار است این شکایات در مدت ۱۵ روز در ولایات و ۱۵ روز در مرکز بررسی شود.
وی گفت: "این فرصت خوبی است که به شکایات ذکر شده، در ولایات رسیدگی عادلانه صورت گیرد و بررسی شود."
به گفتۀ رشید، اگر در مرحله استیناف به کمیسیون مرکزی شکایات، حدود ۱۰۰۰ شکایت نیز راجع گردد، مشکل است که این تعداد شکایت، در مدت ۱۵ روز بررسی شود.
همچنان احمد زبیر حبیب زاده سخنگوی نهاد شفافیت انتخابات در افغانستان (تیفا)، به آژانس خبری پژواک گفت که تعداد شکایات درج شده از سوی نامزدان، زیاد است و این کمیسیون در مدت تعیین شده، نخواهد توانست که شکایات فوق را بررسی نماید.
حبیب زاده افزود که اگر کمیسیون استقلالیت خود را حفظ نکند، و تحت فشار سیاسی قرار گیرد، پس نخواهد توانست که شکایات فوق را به شکل عادلانه بررسی کرده و نتایج را اعلام نماید.
با این حال، امام محمد وریماچ کارشناس امور انتخاباتی، به آژانس خبری پژواک گفت که شکایات درج شده از سوی نامزدان معترض، بیشتر جنبۀ سیاسی دارد و کمیسیون شکایات را با مشکل مواجه کرده نمی تواند.
وی افزود که کمیسیون شکایات، در این مدت خواهد توانست که شکایات فوق را بررسی کرده و نتایج ابتدایی را اعلام نماید.
از سوی دیگر، محمد رضا فیاض سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی، به آژانس خبری پژواک گفت که این کمیسیون، پیش بینی کرده بود که از سوی نامزدان معترض، این تعداد شکایت ثبت خواهد شد.
فیاض افزود که این رقم شکایات، کمیسیون شکایات را با چالش مواجه نخواهد کرد و آنها مطابق با قانون، در مدت تعیین شده، همه شکایات را بررسی خواهند کرد.
بر اساس معلومات وی؛ شکایات بیشتر در خصوص مشکلات تخنیکی روز برگزاری انتخابات است، که مطابق به قانون به آن رسیدگی خواهد شد.
قابل یادآوری است که در انتخابات گذشته ریاست جمهوری، ۲۵۵۸ شکایت ثبت شده بود که در مدت ۱۳ روز بررسی شد.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.