کابل (پژواک، اول جدی ٩٨): تیم دولت ساز از اعلام نتایج انتخابات استقبال نمود؛ اما سه تیم انتخاباتی آنرا نمی پذیرند و برخی نهادهای ناظر، این نتایج را قابل تغییر دانسته می گویند که کمیسیون هنوز به برخی مسایل کلیدی پاسخ نداده است.  
انتخابات ریاست جمهوری، در ششم میزان سال روان برگزار شد؛ اما بنا بر مشکلاتی، نتایج ابتدایی آن امروز اعلام شد.
به اساس این نتایج، محمد اشرف غنی ۹۲۳۸۶۸رای (۵۰،۶۴ درصد) و عبدالله عبدالله ۷۲۰۹۹۰ رای (۳۹،۵۲ درصد) را به دست آورده اند و آرای متباقی ۱۲ نامزد کمتر از صد هزار می باشد.
 گلبدین حکمتیار ۷۰۲۴۲ رای، رحمت الله نبیل ۳۳۹۲۱ رای، فرامرز تمنا ۱۸۰۶۶، سید نورالله جلیلی ۱۵۵۲۶رای، عبدالطیف پدرام ۱۲۶۰۸ رای، عنایت الله حفیظ ۱۱۳۷۴رای، محمد حکیم تورسن ۶۵۰۴ رای، احمد ولی مسعود ۳۹۴۲، محمد شهاب حکیمی ۳۳۲۴ رای، غلام فاروق نجرابی ۱۶۰۶ رای، محمد حنیف اتمر ۱۵۶۵ رای و نورحمان لیوال ۸۶۵ رای را به دست آورده اند.
اما سه تکت انتخاباتی می گویند که این نتایج را نمی پذیرند.
دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله در واکنش به اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌ جمهوری، با نشر اعلامیه ای کمیسیون مستقل انتخابات را به جانبداری از نامزد پیشتاز محمد اشرف غنی متهم ساخته‌ و گفته ‌‎است که کمیسیون، بدون اینکه آرای پاک را از ناپاک جدا کند، نتایج ابتدایی را اعلام کرده‌ است.
در اعلامیه همچنان آمده است که تیم ثبات و همگرایی انتظار دارد تا کمیسیون رسیده ‌گی به شکایت‌ های انتخاباتی، به‌ گونۀ قانونی به شکایت های ثبت شده رسیده گی کند.
این در حالی است که کمیسیون انتخابات، هرگونه جانبداری را از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری رد کرده‌ است.
احمدشاه للهی مسئول تیم مطبوعاتی صلح و عدالت اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار نیز کمیسیون مستقل انتخابات را به جانبداری از یک تیم مشخص متهم نموده گفت که تیم صلح و عدالت این نتایج را نمی پذیرد.
وی افزود: «برای تمام مردم کشور معلوم است که از آغاز انتخابات بالای پروسه انتخابات انتقاد داشتیم و می گفتیم که کمیسیون جلو آرای تقلبی را بگیرد، ولی کمیسیون در این مورد هیچ اقدامی نکرد و کمیشنران، از سوی یک تیم مشخص خریداری شده است و به نفع یک تیم مشخص کار می کند.»
او تیم مشخص یادشده را نام نگرفته افزود که تیم صلح و عدالت اسلامی، برای دفاع از آرای پاک مردم، به اعتراض های خود ادامه می دهد.
همچنان عارف کیانی سخنگوی تیم امنیت و عدالت به رهبری رحمت الله نبیل نیز مدعی است که در انتخابات تقلب شده و کمیسیون در حالی نتایج را اعلام کرده است که آرای پاک را از ناپاک جدا نکرده است.
او گفت که این تیم نیز این نتایج را نمی پذیرد.
اما تیم دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی، از اعلام نتایج استقبال کرده است.
محمد عمر داوودزی رئیس کمپاین تیم دولت ساز گفته است که انتخابات ریاست جمهوری، با چالش هایی که داشت از یک مرحله حساس عبور کرد و نشان داد که مردم افغانستان می توانند هر نوع چالش های شان را خود شان حل کنند.
او از کمیسیون مستقل انتخابات تشکر کرده است که نتایج ابتدایی را اعلام کرد.  
داوودزی گفته است: «در انتخابات هیچ کس بازنده نیست، همه کامیاب شده اند، باید در کشور فرهنگ رقابت سالم و احترام به کمیسیون های انتخاباتی وجود داشته باشد، تمام طرف های انتخاباتی باید نتایج اعلام شده را بپذیرد. اگر کسی شکایت داشته باشد، با استفاده از حق خود آن را با مراجع ذیربط شریک سازد.»
بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) از اعلام نتایج استقبال می کند؛ اما نهاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) ضمن تاکید بر بیشتر شدن مسئولیت کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت که هر گونه تغییر در نتایج ابتدایی انتخابات قابل تصور می باشد.
صغرا سعادت رئیس برنامه های بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا)، از اعلام نتایج ابتدایی استقبال نموده گفت که به دلیل اعلام نشدن نتایج انتخابات به بن بست رفته بود.
او ضمن اینکه گفت اعلان نتایج ابتدایی، می تواند راهی برای اعلام نتایج نهایی را باز کند، افزود که کمیسیون انتخابات تا حال هم به بعضی مسایل کلیدی در مورد انتخابات جواب نداده است.
سعادت افزود: «محلات و مراکز باز و بسته در روز انتخابات، آمار دقیق دستگاه های گم شده ای بایومتریک و سرنوشت ۱۳۷ هزار رای جنجالی، از مسایل مهمی است که باید کمیسیون انتخابات به مردم و نهادهای ناظر، در این مورد معلومات ارایه می کرد، که بنا بر کدام منطق و کدام طرزالعمل در این موارد تصمیم گرفته است.»
اما یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا، بدون اینکه بگوید اعلام نتایج ابتدايی کار نیک بوده یا خیر؟ گفت که در نتایج ابتدایی انتخابات، هر نوع تغییر قابل تصور می باشد و تمام نامزدان حق دارند که مطابق قوانین، شکایات خود را در کمیسیون شکایات انتخاباتی ثبت نمایند.
وی افزود که کمیسیون شکایات انتخاباتی، نسبت به قبل مسئولیت سنگین تری بر عهده دارد؛ زیرا باید تمام شکایات های ثبت شده را مطابق قوانین و طرزالعمل ها، بررسی کرده و در مورد به مردم جوابگو باشد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.